۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۴۴۳۴۱۳
آیت‌الله خاتمی در شیراز:

روحانیت اپوزیسیون دولت نیست/ اشرافی گری آبروی روحانیت را می برد

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به عکسی که در فضای مجازی از یک روحانی‌نما منتشرشده، گفت: نباید به‌گونه‌ای رفتار کرد که در فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه دستاویزی برای وهن روحانیت به وجود آید.
آیت الله سید احمد خاتمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز، آیت‌الله سید احمد خاتمی، عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ظهر امروز در جمع روحانیون و مبلغان استان فارس با بیان اینکه استقلال روحانیت افتخار آن است، گفت: روحانیت زیرمجموعه و کارمند دولت نیست اما مقصود از استقلال رویارویی با نظام و بیان انتقاد صرف نیست بلکه باید هم عملکرد مثبت را گفت و هم عملکرد منفی را نقد کرد.

وی با بیان اینکه انتقاد از دولت نباید این‌گونه تفسیر شود که روحانیت اپوزیسیون دولت است، افزود: تبیین درست شرایط کشور و دشمن‌شناسی ازجمله وظایف روحانیت است چراکه دشمن به دنبال از بین بردن عقبه مردمی نظام است.

ضرورت پیشگیری از وهن روحانیت در فضای مجازی

وی با بیان اینکه روحانیت باید شأن لباس طلبگی را حفظ کند، افزود: این لباس امانت علمایی چون شیخ مفید، شیخ طوسی، شهید مدرس، صاحب جواهر و غیره است و باید توجه داشت که دستاویزی برای سوءاستفاده دشمن قرار نگیرد.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به عکسی که در فضای مجازی از یک روحانی‌نما منتشرشده بود، خاطرنشان کرد: نباید به‌گونه‌ای رفتار کرد که در فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه دستاویزی برای وهن روحانیت به وجود آید.

آیت الله خاتمی با تشریح وظایف روحانیت گفت: تبیین درست شرایط کشور و دشمن‌شناسی بخشی از وظایف روحانیت است چراکه دشمن به دنبال از بین بردن عقبه مردمی نظام است، روحانیت باید این شرایط را بشناسد و خوب تحلیل کند.

هدف اصلی دشمن دو قطبی کردن جامعه است

وی با بیان اینکه هدف اصلی دشمن دو قطبی کردن جامعه است، گفت: باید مراقب بود که انتقادهای روحانیت کمک‌کننده این جریان دوقطبی کردن جامعه نباشد، انتقادهای روحانیون نباید سیاسی شود بلکه باید انتقادات دوستانه و از سر خیرخواهی مطرح شود.

امام‌جمعه موقت تهران با بیان اینکه روحانیت باید چشم به‌فرمان و صحبت‌های مقام معظم رهبری داشته باشد، افزود: نباید این‌گونه تلقی شود که روحانیت اپوزیسیون دولت است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه دشمن به دنبال حذف اعتقادات و تغییر سبک زندگی مردم است، خاطرنشان کرد: روحانیت باید با تبیین درست سبک زندگی دینی را ترویج دهد و نگذارد که نفرت از استکبار در میان مردم کاسته شود.

ضرورت دوری از حزب‌گرایی

وی با بیان اینکه روحانیت باید از عضویت در گروه‌های مختلف دوری کند، تصریح کرد: روحانی تکلیف‌مدار است نه تشکیلات مدار، وقتی یک روحانی وارد حزب و تشکیلاتی شود باید دستور تشکیلات را رعایت کند در صورتی که در دین باید بر اساس حجت شرعی عمل کند.

امام‌جمعه موقت تهران با بیان اینکه اطاعت از ولایت جریان سیاسی نیست بلکه یک مسئله شرعی است، بیان کرد: این سخن که برخی می‌گویند حفظ مواضع ولایی حفظ مواضع حزبی است، یک مغلطه است و روحانیت باید مراقب باشد که در نقد تنها عملکردهای نادرست را نقد کند.

نباید با اشرافی‌گری آۤبروی روحانیت را برد

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه از دیگر وظایف روحانیت این است که برای وقت مردم ارزش قائل باشد، اظهار داشت: برای وقت مردم ارزش قائل باشید و برای منبر رفتن با مطالعه بروید چراکه مردم فرق بین امام‌جمعه مطالعه کرده و امام‌جمعه‌ای که مطالعه نکرده را خوب تشخیص می‌دهند.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ روحانیت همیشه فراز و نشیب داشته است، بیان کرد: مردم روحانیت را با معنویت و زهد می‌شناسند و نباید با اشرافی‌گری آبروی روحانیت را برد، باید مناعت طبع را حفظ کرد و در برابر تنگی‌های زندگی به هر شخصی رو نزد.

امام‌جمعه موقت تهران با بیان اینکه روحانیت با مراقب گفتار و رفتار خود به‌ویژه در خانواده باشد، گفت: یک روحانی نباید هر حرفی را بزند یا هر شوخی را انجام دهد، باید حرمت این لباس نگه‌داشته شود، هم‌چنین یک روحانی نباید اختلافات موجود میان روحانیت را در خانه و بین خانواده مطرح کند چراکه حرمت روحانیت شکسته می‌شود./۹۱۹/پ202/ج

ارسال نظرات