۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۰
کد خبر: ۴۴۳۴۹۹
در نشست تخصصی حج و آرمان های اسلامی؛

نقش گسترده حج در تمدن سازی اسلامی بررسی شد

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به نقش گسترده حج در تمدن سازی اسلامی، گفت: این تمدن سازی در سایه امنیت و وحدت صورت می گیرد و با شکل گیری این دو مورد شاهد پیشرفت های متعدد ناشی از حج در زندگی خواهیم بود.
حجت الاسلام حمیدرضا مطهری، رییس انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تخصصی «حج شط همیشه جاری» با موضوع حج و آرمان های اسلامی عصر پنج شنبه با حضور جمعی از اساتید حوزه در سالن جلسات سازمان حج و زیارت استان قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری در این نشست به تعریف تمدن اسلامی پرداخت و گفت: تمدن مجموعه ای از رهاوردهای مادی و معنوی در یک جامعه است که از روز بعثت پیامبر آغاز و تا امروز ادامه داشته است.

اهمیت فریضه حج در اسلام

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: کمتر فریضه ای همچون حج در منابع اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است؛ حج از گذشته تاریخ در میان اقوام و ملل گوناگون با اسامی مختلفی همراه بوده است که نوع کامل شده آن حج ابراهیمی است که اهمیت آن به جهت ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، تربیتی و اقتصادی حج است.

وی با اشاره به ارکان تمدن از نگاه رهبری و پیوند آن با حج ابراز داشت: یکی از ارکان تمدن در نگاه رهبر معظم انقلاب برخورداری از علم است، بنابراین اگر حج به معنای واقعی کلمه اتفاق بیافتد شاهد پیشرفت علمی در ابعاد مختف خواهیم بود که البته این موضوع در سایه دو مقوله حیاتی امنیت و وحدت صورت می گیرد؛ هرگاه این دو مسأله در حج قرار بگیرد جامعه تمدنی اسلامی رو به پیشرفت قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری افزود: در طول تاریخ نیز هرجا وحدت و امنیت بیشتر شده است پیشرفت تمدنی نیز افزایش پیدا کرده است که نمونه آن دوران آل بویه است؛ نکته دیگر در بیانات رهبری قدرت بازدارندگی تمدن در برابر امواج خروشان جهان است که این مورد نیز در سایه وحدت نهایی می شود و در دنیای امروز که جنگ های صلیبی نرم باعث ضربه زدن به اسلام حقیقی شده است بهترین پایگاه برای ایجاد وحدت ظرفیت حج است که حتی می تواند خطرات نظامی را از کشوری اسلامی بردارد.

وی ادامه داد: در تاریخ اسلام نیز این نکته مشهود است که مهمترین دلیل آن به جای ماندن سفرنامه های شرق و غرب دنیا است و همین سفرنامه ها امروز به عنوان یکی از مهمترین منابع تاریخ اسلام شمرده می شود.

نقش پیشرفت در تمدن سازی

رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پیشرفت را یکی دیگر از مظاهر تمدن در نگاه رهبر معظم انقلاب دانست و تأکید کرد: با اقدامات مناسب مسلمان ها در حج شاهد بسیاری از پیشرفت ها بوده ایم؛ حج در طول تاریخ باعث پیشرفت در حرکات اقتصادی شد به گونه ای که شبکه گسترده اقتصادی با راه سازی به سمت حج شکل و به عنوان یکی از نمادهای پیشرفت اسلامی لقب گرفت./1330/پ202/ی

ارسال نظرات