۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۴۴۳۶۶۰
حجت الاسلام راحلی:

تداوم اقامت بیش از حد علمای بلاد در قم به نشر دین آسیب می رساند

مدیر حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی گفت: استمرار اقامت بیش از حد علمای بلاد در قم به نشر و تبیین دین در دیگر بخش های کشور آسیب زده و سبب غفلت از باورهای مردم می شود.
حجت الاسلام راحلی، مدیرکل حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی

حجت الاسلام حمید راحلی، مدیر حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، با اشاره به حدیث «العلماء ورثه الانبیا»، اظهار داشت: قوام اعتقاد مردم و تشریح دهنده حلال و حرام دین به واسطه روحانیت انجام می شود.

وی به وجود هجمه های شدید فرهنگی در مناطق مرزی اشاره و اضافه کرد: این هجمه ها نسبت به باورهای تشیع بیشتر بوده و آذربایجان غربی به دلیل داشتن موقعیت جغرافیای خاص و وجود قومیتهای مختلف در این استان بیشتر از استانهای مرکزی در معرض هجوم فرهنگ بیگانه است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی استقرار روحانی در مناطق مرزی را ضروری دانست و گفت: به واسطه انقلاب اسلامی مردم به روحانیت اعتماد کرده و حرف علما را قبول دارند، بر این اساس اگر در مناطق مرزی و حساس مبلغ توانمندی ساکن شود از گسترش هجمه های فرهنگ بیگانه کاسته و در ترویج فرهنگ دینی مؤثر خواهد بود.

وی استمرار حرکت انقلاب، استقرار امنیت، تبیین مسائل اعتقادی، رفع شبهه ها و حل و فصل اختلافات داخلی را منوط به عملکرد حوزه های علمیه و استقرار روحانی در مناطق مختلف و مورد نیاز عنوان و تأکید کرد: مسؤولان ذی ربط، تبلیغات اسلامی و حوزه های علمیه با توجه به تقابل بیشتر فرهنگی در مرزها، لازم و ضروری است که از علمای مقیم در مرزها حمایت کرده و بر تداوم استقرار روحانیت در مناطق مرزی اهمیت بیشتری قائل شوند.

حجت الاسلام راحلی هجرت علما و مراجع تقلید از قم به دیگر مناطق کشور به ویژه مناطق محروم مرزی را ضروری خواند و افزود: هر چند که حضور در قم و تحصیل علوم در این مرکز علمی و دینی کشور ضروری است، اما هر طالب علمی پس از فراگیری آن باید به منطقه خود برگشته و به نشر دین بپردازد.

وی استقرار بیشتر علما و روحانیان در قم را امری غیر ضروری و بی فایده عنوان و تصریح کرد: استمرار اقامت بیش از حد علما در قم به نشر و تبیین دین در دیگر بخش های کشور آسیب زده و سبب غفلت از باورهای مردم می شود.

مدیر مرکز خدمات حوزه های علمیه آذربایجان غربی در ادامه تأکید کرد: با برنامه ریزی از سوی بخش های مدیریتی حوزه های علمیه و مبلغان هر روحانی که به قم هجرت کرده و مشغول تحصیل می شود باید پس از کسب مدارج عالی به مناطق محروم فرستاده شود.

وی گفت: هدف اصلی از تربیت طلبه تبلیغ دین است و بر این اساس طلبه و مراجع بزرگوار باید با گذشت و ایثار از جایگاه و امتیازات خود در قم به مناطق محروم سفر کرده و تنها چند تن از مراجع شاخص و توانمند در قم مستقر شوند./936/302/ب2

ارسال نظرات