۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۴۴۳۹۰۲
استاد تفسیر حوزه علمیه خواهران مشهد:

ائمه اطهار، مظهر اسمای الهی هستند/ امام رضا، انسانها را به مقام رضا می رسانند

استاد تفسیر حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به این که ائمه اطهار(ع)، مظهر اسمای الهی هستند، گفت: امام رضا(ع) نه تنها خود در محضر پروردگار راضی است؛ بلکه دیگران را نیز به مقام رضا می رساند، وقتی به حرم می رویم از ایشان، مقام رضا را بخواهیم.
حرم مطهر در شب میلاد امام رضا (ع)

خانم سکینه امامی پور، استاد تفسیر مدرسه علمیه حضرت زهرای اطهر(س) مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به مقام والای امام رضا(ع) و سر لقب رضا به ایشان، پرداخت.
 

وی با اشاره به آیه إِنَّ عِدَّةَ ٱلشُّهُورِ عِندَ ٱللَّهِ ٱثْنَا عَشَرَ شَهْرًۭا فِى كِتَٰبِ ٱللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ مِنْهَآ أَرْبَعَةٌ حُرُمٌۭ، گفت: این آیه اشاره به وجود مبارک دوازده امام و وصی و جانشین پیامبر اکرم(ص) دارد. در این آیه می فرماید چهار ماه حرمت دارد، چهار امام هم در بین امامان حرمت خاصی دارند.   
 

امامی پور افزود: آن چهار امام، امامهایی هستند نامشان علی است که امام علی(ع)، امام سجاد(ع)، امام رضا(ع) و امام هادی(ع) هستند، چون نام علی از خداوند متعال مشتق شده است و این ائمه اطهار(ع) هم نام خداوند هستند؛ بنابراین دارای منزلت خاص و ویژه ای هستند.  
 

امامانی که نامشان علی است، حرمت ویژه ای دارند
وی ادامه داد: این بزرگواران به واسطه نامشان، حرمت ویژه ای دارند و الا همه ائمه اطهار(ع) کلهم نور واحد هستند.

 

استاد تفسیر حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: در کتاب منتخب الاثر آمده است که منظور از ماه های دوازدگانه ائمه (ع) هستند که در پایداری دین خدا کوشایند و چهار امامی که حرم نامیده شده اند أمیر المومنین است که نامش از نام خدا جدا شده همان طور که نام پیغمبر نیز از نام محمود خدا جدا شده و سه فرزند علی(ع)، علی بن الحسین و علی بن موسی و علی بن محمد از این جهت که نام آنها نیز علی است و از نام خداوند جدا شده، احترام مخصوص برای آنها ایجاد گردیده بهمین جهت آنها حرمند.
 

امامی پور افزود: در عرب، افراد افزون بر اسم، لقب و کنیه هم دارند. القاب امام رضا(ع) متعدد است که مشهور ترین آن رضاست. رضا یعنی خشنودی.
 

ائمه اطهار(ع) مظهر اسمای الهی هستند
مسؤول واحد اعزام مبلغ مدرسه علم یه زهرای اطهر(س) مشهد با اشاره به این که ائمه اطهار(ع) مظهر اسما الهی هستند، اظهار کرد: ائمه اطهار(ع) هر یک مظهر یکی از اسمای الهی هستند، خلیفه الله واقعی در دنیا کسی است که نماد کاملی از صفات خدا را داشته باشد و کسانی نیستند جز امامان معصوم(ع).

 

استاد اخلاق مدرسه علمیه خواهران مشهد گفت: هر کدام از ائمه اطهار(ع) معرف یکی از صفات خداوند هستند. امام صادق(ع) مظهر صداقت خداوند هستند و امام جواد(ع) مظهر جود و بخشش هستند.
 

وی افزود: امام رضا(ع)، مظهر رضای خداوند هستند، کسی که می خواهد خشنودی و رضای پروردگار را ببیند باید به شخصیت ایشان توجه کند.
 

استاد تفسیر مدرسه علمیه زهرای اطهر(س) مشهد به سر لقب رضا به روایت حضرت آیت الله جوادی آملی اشاره کرد و  گفت: حضرت آیت الله جوادی آملی می فرمایند: «هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمی‌شود، مگر به وساطت مقام امام هشتم. هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی یابد و خوشحال نمی شود، مگر به وساطت مقام رضوان رضا (ع) و هیچ نفس مطمئنه ای به مقام راضی و مَرضی بار نمی‌یابد، مگر به وساطت مقام امام رضا(ع). او نه چون به مقام رضا رسیده است، به این لقب ملقّب شده است؛ بلکه چون دیگران را به این مقام می‌رساند، ملقّب به رضا شد.».
 

امام رضا(ع)، دیگران را به مقام رضا می رسانند
امامی پور افزود: امام رضا(ع) نه تنها خود، در محضر پروردگار راضی است؛ بلکه دیگران را نیز به مقام رضا می رساند. از خداوند بخواهیم که ما به مقام رضا برساند.

 

مسؤول واحد اعزام مبلغ مدرسه علمیه زهرای اطهر(س) مشهد با اشاره به این که کسی که به مقام رضا دست پیدا کند، به آن چه قسمت اوست راضی می شود، اظهار کرد: دنیا خالی از مشکلات نیست، وقتی به حرم امام رضا(ع) می رویم از امام رضا(ع)، مقام رضا را بخواهیم تا راضی شویم به آن چه قسمت ما است.  
 

استاد اخلاق مدرسه علمیه خواهران مشهد گفت: در مسائل جزئی هم مقام رضا را بخواهید. اگر کسی در کارهای جزئی موفق و راضی شد، به برکت امام رضا(ع) است. اگر فردی می کوشد که رضایت پدر و مادر را بدست آورد، بداند که به وساطت امام رضا(ع) به این مقام رسیده است./301/1309/ب1

ارسال نظرات