۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۶
کد خبر: ۴۴۴۱۴۳
دبير جامعه روحانيت كاشان:

ملاک عبوديت رعایت حلال و حرام الهی است

دبير جامعه روحانيت كاشان اطلاع از دستورات خداوند را عبوديت و بندگي خدا دانست و گفت: معناي عبوديت و بندگي خدا اين است كه حلال و حرام و دستورات خدا را ملاك كارهاي خود قراردهيم.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني در توضيح و تفسير آيه 61 سوره مباركه اسراء كه مي فرمايد ‹‹وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ قَالَ أَأَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِينًا››، گفت: در آيات قبل، خداوند پيامبراني را براي مردم مبعوث كرد اما مردم آنها را تكذيب و نافرماني كردند و خداوند آنها را به هلاكت مي رساند.

وي افزود: در اين آيه خداوند به ريشه مفاسد و مشكلات كه شيطان است اشاره مي كند كه انسانهايي‌كه مقابل تو هستند و نافرماني تو را مي‌كنند، همه تابع شيطان هستند و شيطان از روز اول كه حضرت آدم خلق شد انسانها را فريب داده است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: ماجراي شيطان و حضرت آدم و گفت‌وگوهاي آنها در سوره هاي بقره، اعراف، ابراهيم آورده است و درآيه 61 سوره اسراء خداوند مي فرمايد، پيامبر ياد بياور زماني را كه ما به ملائكه گفتيم به آدم سجده كنند و ملائكه همه سجده كردند و تنها ابليس سجده نكرد و در پاسخ به خداوند كه چرا سجده نكردي گفت، من به موجودي كه از خاك آفريدي سجده نمي‌كنم.  

دبير جامعه روحانيت با اشاره به اينكه در اين آيه و آيات ديگر بحث سجده مطرح است و سجده بر غير خدا حرام است، اظهار داشت: برخي به زيارت امام رضا كه مشرف مي شوند در مقابل درب ورودي ضريح سجد مي‌كنند در حاليكه سجده كردن به غيراز خداوند حرام است.

حجت الاسلام شاه فضل در رابطه با اينكه چرا خداوند به ملائكه دستور داد به آدم سجده كنند، گفت: يكي از پاسخهاي مفسران اين است كه اين سجده به معناي آن سجده نيست، يعني سجد عبوديت نيست چرا كه برخي اوقات سجده به معناي بندگي است، اما گاهي هم به معناي احترام گذاشتن است.

وي افزود: همان خدايي كه مي گويد سجده بر غيرخدا حرام است، همان خدا هم مي گويد سجده كنيد حلال است و حتي واجب است، همانگونه كه فرزندان حضرت آدم كه با هم محرم بودند با يكديگر ازدواج كردند، از اين رو ما انسانها عبدالله هستيم و تابع خدا هستيم.

به گفته وي، ممكن است كاري الان حرام باشد اما يكساعت بعد حلال شود و يا ممكن است كاري الان حرام باشد اما يكساعت بعد حلال شود.

دبير جامعه روحانيت كاشان تصريح كرد: معناي عبوديت و بندگي خدا اين است كه حلال و حرام و دستورات خدا  را ملاك كارهاي خود قراردهيم.

حجت الاسلام شاه فضل، در تبيين ارزش كارهاي خداوند، گفت: ارزش عبوديت به اين است كه انسان نداند كاري كه انجام مي دهد براي چيست و فقط براي رضايت خدا و براي اينكه خداوند برايش تكليف كرده است انجام دهد.

به گفته وي، انسانها به هرميزان كه علم و دانش و معرفت شان به مسائل زيادتر مي شود، رنگ بوي اخلاص در كارهايشان كمتر مي شود.

حجت الاسلام شاه فضل با تأكيد بر ارزش گذاري كارها، اذعان كرد: ارزش گذاري كارها به اين است كه متوجه نباشد كاري كه انجام مي دهد براي چيست، اما اعتقاد داشته باشد كاري كه انجام مي‌دهد تكليف خدا است.

وي افزود: اگر كسي فلسفه خواندن نماز و روزه را بداند و نماز را با اين آگاهي بخواند خطر است چرا كه انسان اگر احساس كند كاري ديگري هم وجود دارد كه بيشتر از نماز برايش فايده دارد اين خطر وجود دارد كه نماز و روزه را رها كند و اين همان اتفاقي است كه براي شيطان نيز رخ داد.

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: در روايت است، نخستین كسي كه رفتارهاي خودش را براساس مقايسه انجام داد، شيطان بود و از عبوديت خداوند خارج شد.

حجت الاسلام شاه فضل در ادامه با بيان اينكه خداوند در نظام خلقت مي خواهد انسان ها صالح و مقاوم پرورش دهد، ابراز كرد: خداوند به دليل اينكه مي خواهد انسانهاي اين نظام هستي خيلي قوي باشند، آزمونهاي و مشكلات زيادي را سد راه او گذاشته است كه يكي از آنها شيطان است.

وي افزود: اگر شيطان نبود ما انسانهاي خيلي كاملي را نداشتيم، از اين رو، كساني موفق هستند كه وجود شيطان را بپذيرند و با شيطان مبارزه كنند.

دبير جامعه روحانيت كاشان ابراز داشت: خداوند مي فرمايد ما براي تمامي پيامبران دشمني به نام شيطان و از جنس جن و انسان قرار داديم./202/1307/ب1

ارسال نظرات