۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۴۴۴۶۳۴

شور طلبگی در آغازین روزهای دوره اختبار و تثبیت

دوره اختبار و تثبیت از طرح های موفق سال های گذشته مدیریت حوزه علمیه است که امسال به صورت گسترده تری در کشور در حال برگزاری است.
دوره تثبیت دوره تثبیت دوره تثبیت دوره تثبیت دوره تثبیت دوره تثبیت دوره تثبیت دوره تثبیت دوره تثبیت دوره تثبیت

دوره اختبار و تثبیت مدارس علمیه قم درحالی آغاز شد که این دوره فرصتی برای شناخت بیشتر روحیات تهذیبی، فرهنگی و سیاسی داوطلبان است؛ بی شک اجرای نظام مند و مطلوب این طرح، بسیاری از آسیب هایی که در آینده حوزه علمیه را دچار تهدید میکند، را از میان خواهد برداشت.

هرچند که به نظر میرسید شروع این دوره با برنامه های جامع و تدوین شده ای همراه نیست، اما بعد از تعطیلی زیاد تابستان مدارس علمیه، شور و هیجان داوطلبان و برخورد خوب مدیران انقلابی با آنها، حال و هوایی خاص به مدارس القا می کرد و نشان از شروع سال تحصیلی توأم با پیشرفت و صلابت داشت.

در ذیل گزارشی مختصر از دوره اختبار و تثبیت و حال و هوای مدارس علمیه قم در این دوره به خوانندگان خبرگزاری رسا تقدیم می شود.

 

 

مدرسه علمیه کرمانی‌ها

مدرسه علمیه کرمانیها، در عرصه های فرهنگی و سیاسی انقلاب اسلامی همواره یک مدرسه فعال بوده است، به گونه ای که در زمان 8 سال جنگ دفاع مقدس 110 شهید به نظام جمهوری اسلامی تقدیم کرده و بعد از آن در ابعاد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور توانسته با عرضه طلاب انقلابی و کارآمد به جامعه در جهت پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و تبلیغ تشیع خدمات ارزنده ای را انجام دهد. بی شک چنین مدرسه ای با این سابقه و خدمات از مدیران انقلابی و متدینی بهره برده است.

 

در این مدرسه 250 طلبه مشغول به خواندن دروس حوزوی هستند و برای سال تحصیلی جدید تعداد 40 طلبه بعد از عبور موفقیت آمیز از دوره تثبیت، سطح یک حوزه را آغاز خواهند کرد.

 افتتاحیه دوره تثبیت در مدرسه انقلابی کرمانی‌ها با سخنرانی حجت الاسلام عبدالجلیل محمودی، مدیر مدرسه شروع و با گفتوگوی صمیمی داوطلبان و مدیر مدرسه پایان یافت.

 

مدرسه علمیه فاطمی

این مدرسه با دارا بودن 150 طلبه و رتبه بالای پژوهشی که دارد از مدارس انقلابی قم به شمار میرود.

با ورود به مدرسه داوطلبان کم سنوسال مقطع سیکل چنان انرژی و صلابتی داشتند که به نظر می رسید آمدهاند تا قلههای بزرگ حوزه را فتح کنند.

پای صحبتها حجتالاسلام محبی، مدیر مدرسه علمیه فاطمی که نشستم، دوره تثبیت را فرصتی برای شناخت بیشترروحیه طلاب دانست و افزود: مدرسه علمیه فاطمی برای سال تحصیلی جدید حوزه از بین طلاب مقطع سیکل که دوره تثبیت را با موفقیت طی کنند 30نفر را پذیرش می کند.

مدیر انقلابی این مدرسه گلایه هایی از جمله نبود تدارکات لازم برای این دوره هم داشت، که آنهارا اینگونه مطرح کرد: مدیریت حوزه های علمیه قم در دوره تثبیت، برای داوطلبان فقط تدارک نهار دیده که مجبور شدیم برای تدارک شام و صبحانه آنها مبلغی از خود داوطلبان بگیریم، هرچند این هزینه کمی بود اما متأسفانه برخی همین هزینه کم را نداشتند، ما از مدرسه هزینه کردیم اما می توانست تدارکات این دوره بهتر صورت بگیرد.

 

وی پیشنهادی به مسؤولان برنامه ریزی این دوره هم داشت و گفت: مدارس علمیه برنامه های روزانهای برای این دوره در نظر گرفته اند که اگر داوطلبی یک روز دیرتر وارد دوره شود عقب می افتد، اما متأسفانه مشاهده می کنیم یک هفته بعداز شروع، هنوز داوطلب جدید به مدرسه معرفی می شود که این سبب بروز مشکلات و عدم شناخت کافی نسبت به داوطلب می گردد، لذا پیشنهاد می کنم مسؤولان پذیرش به گونه ای برنامه ریزی کنند که  داوطلبان در یک زمان و باهم وارد مدارس علمیه شوند، تا برنامه ریزی مدارس به صورت دقیق اجرا شود.

 

 

مدرسه علمیه معصومیه

مدرسه علمیه معصومیه با دارا بودن 1200طلبه یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین مدارس علمیه جهان تشیع به شمار می‌رود که در امر تربیت طلاب انقلابی و متخصص نقش بسزایی را ایفا کرده است. مدرسه علمیه معصومیه با توجه به رتبه‌های علمی و پژوهشی که در مسابقات مختلف داشته همواره جایگاه خود را به‌عنوان بهترین مدرسه علمیه جهان تشیع حفظ کرده است.

هرگاه پا به این مدرسه می گذارم علاوه بر محیط زیبا و آرامش دهنده آن، دیدن تعامل حوزویان و دانشگاهیان، شوق مضاعفی در من ایجاد می کند.

خواستم با یک داوطلب ورود به حوزه که مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف را داشت گفت‌و‌گو کنم و با هدفها و آرمانهایش بیشتر آشنا شوم، همینکه دوربین و ابزار خبرنگاری من را دید ساکش را برداشت و رفت، تنها جواب او فقط همین بود: برادر من به غیر از پدر و مادرم کسی نمی داند وارد حوزه شده ام به همین دلیل نمی توانم مصاحبه بدهم.

بعد از آن وارد دفتر حجت الاسلام حمید ملکی مدیر مدرسه علمیه معصومیه شدم، اینبار فضا با گزارش های قبلی ام در این مدرسه تفاوت داشت، داوطلبان برای رفع مشکلات خود به وی مراجعه کرده بودند و آقای ملکی با تمام اشتیاق پاسخ گوی نخبگان و دانشگاهیان بود و در صدد رفع مشکلات آنها برمیآمد که در دلم گفتم چنین مدیر و داوطلبانی سرمایه های عظیم انقلاب هستند اینجا نماد پیوند دانشگاه و حوزه است.

 

در آن شلوغی وارد دفتر اصلی مدیر مدرسه شدم، سعی داشتم وقت‌ مدیر خدوم این مدرسه را نگیرم اما همین جمله وی که گفت در همین روز اول 130 نخبه دانشگاهی برای گذراندن دوره تثبیت خود را به این مدرسه رسانده اند و در روزهای بعدی بیشتر هم خواهند شد، برای اتمام گزارش من بس بود، چرا که با دیدن نخبگان بهترین دانشگاه های ایران در این مدرسه دریافتم علیرغم فعالیت های دشمنان اسلام و  انقلاب هنوز هم هستند کسانی که به این انقلاب و تشیع عشق می ورزند و چه لذتی داشت اینکه در یک روز مشاهده می کردم از مقطع سیکل تا دکترا، از کرمانی تا تبریزی، همه و همه وارد حوزه شده اند تا رسالت بزرگ ائمه را برعهده گیرند و از اسلام، تشیع و انقلاب دفاع کنند./874/ز504/س

 

خبرنگار: محمدصالح غلامعلی نژاد

ارسال نظرات