۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۴۴۵۲۶۰
استاد حوزه:

مسجد نماد اجتماع و همگرایی مسلمانان است

معاون پژوهش حوزه علمیه امام هادی(ع) با بیان اینکه مسجد نماد اجتماع و همگرایی مسلمانان است، گفت: مسجد به عنوان یک سازمان کاملا منسجم و غیر تجاری، مادی می تواند با بنیه ای سرشار از معنویت، نسبت به مشکل گشایی در امورات افراد جامعه سهم بسزایی را ایفا کند.
نماهنگ مسجد

حجت الاسلام حسین فضیلتی نیا، معاون پژوهش حوزه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، به تبیین نقش مسجد پرداخت و اظهار کرد: نام مسجد در آیات نورانی قرآن کریم به صورت جمع یا مفرد 28 بار بکار رفته است و مسجد می تواند قطعه ای کوچک و یا بزرگ از زمین اطلاق شود که بعد از احداث بنا، و با مشخص شدن قبله گاه به صورت رسمی فعالیت کند و عموم مردم مسلمان در آنجا به عبادت و نماز خواندن بپردازند.

وی با بیان اینکه در روایات متعدد، از مسجد به عنوان یک پایگاه عظیم و مستحکم در برابر شیاطین و دزدان ایمان یاد کرده اند، تصریح کرد: مسجد از صدر اسلام تاکنون نقشی مهم و اساسی در اجتماع مسلمین ایفا کرده است؛ چرا که این مهم، نماد اجتماع و همگرایی مسلمانان است که بنا بر شواهد تاریخی نقش عظیمی را در پیشرفت اسلام و پیروزیهای اجرا کرده است.

حجت الاسلام فضیلتی نیا بیان کرد: مسجد به عنوان یک سازمان کاملا منسجم و غیر تجاری، مادی می تواند با بنیه ای سرشار از معنویت، نسبت به مشکل گشایی در امورات افراد جامعه سهم بسزایی را ایفا کند.

وی ادامه داد: این سازمان الهی به دنبال اهدافی الهی است که در احادیث و روایات و سخن بزرگان دین به کرار بدان اشاره و سفارش شده است، در صورتی که مورد غربت قرار نگیرد در این باره امام صادق (ع) می فرمایند« سه چيز در روز قيامت از انسان شكايت مي كند؛ اول مسجدي كه خراب شده و كسي در آن نماز نمي خواند، دوم  قرآني كه در جاي مرتفعي قرار داده شده و خاك روي آن نشسته است و سوم دانشمندی كه گرفتار بي خردان باشد».

معاون پژوهش حوزه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد خاطرنشان کرد: از منظر قرآن کریم و روایات معصومین(ع) مساجد از جایگاه و اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار هستند؛ چرا که در دین مبین اسلام هیچ مکانی عظمت و شوکت مسجد که خانه خداوند محسوب می شود را ندارد.

حجت الاسلام فضیلتی نیا با اشاره به اینکه مسجد می تواند جایگاه و مرکز نشر علوم و معارف حقه دین اسلام و همچنین تربیت کننده مؤمنانی خداجو باشد، افزود: از صدر اسلام، مسجد به عنوان کانون اتحاد و گردآوری مسلمین برای دفاع از ارزش های دین اسلام و پاسداری از مرزهای اعتقادی و فرهنگی بوده است.

وی ابراز کرد: با توجه به اینکه انسان موجودی همگرا و اجتماعی است؛ مسجد به عنوان مکانی برای دوست یابی می تواند سهم قابل توجهی داشته باشد و علت آن هم این است که مسجد مکانی برای تردد افراد مؤمن و صالح است و در روایات بر انتخاب دوست و همنشین صالح و مومن تاکید زیادی شده است و از اهالی مسجد به عنوان افرادی اهل بهشت و انسان هایی با مروت و جوانمرد یاد شده است؛ بنابراین شاهدیم از افراد جامعه اگر کسی مشکلی برایش پیش بیاید اول راه مسجد را پیش می گیرد.

استاد حوزه در بخش دیگری از سخنانش به فوايد معنوى و مادى و اجتماعى و برترى ويژگيهاى مسجد اشاره و عنوان کرد: برپايى نماز جماعت خود امتیاز شایانی برای یک مومن محسوب می شود چنانکه در روایات رفتن به سوي مساجد و نشستن در آنها را جزء عبادت بر شمرده اند.

حجت الاسلام فضیلتی نیا گفت: یکی از اهداف یک شخص مؤمن که به مسجد مي‌رود قرار گرفتن در محيطى به دور از مشكلات زندگى خود، است که در این محیط به راز و نياز بپردازد و خداوند را عبادت كند.

وی اضافه کرد: از فوايد معنوى ديگر میتوان به احساس سبكى و راحتی بعد از نماز اشاره چرا که روح تلاش و تكاپو در او فعال مي‌شود، كسالت و تنبلى از وى دور می شود و از فواید دیگر مسجد رفتن و در نماز جماعت شرکت کردن برای آن دسته از افرادی است که در صحت قرائت نماز مشکل دارند و بدین ترتیب می توانند با گوش کردن به ادای حروف توسط امام جماعت به صحیح خوانی عبارات عربی نماز دست پیدا کنند که در فقه نیز بدان اشاره شده است و برای چنین فردی واجب می شود که در نماز جماعت شرکت کند.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد اظهار کرد: به غیر از این  مسجد،‌ تنها مکانی است كه عبادت و من جمله نماز خواندن در آن از ثواب بیشتری برخوردار است؛ از این رو در حدیثی گرانبها از امام علي (ع)  داریم که می فرمایند« همسايه  مسجد، در خانه اش نماز ندارد، ثواب نمازش كم است مگر اين كه عذر شرعي يا عرفي (مثل مرض) داشته باشد، هر كس صداي اذان مسجد را بشنود ، همسايه مسجد است».

استاد حوزه در پایان گفت: البته يكى از مهم ترين آثار و اهداف رفتن به مسجد و برپايى نماز جماعت، ایجاد نظم در امور افراد است؛ چرا که نظم، همراه با تقوا سفارش شده و در زندگی انسان نقشی سازنده دارد./9709/302/ب3

 

 

ارسال نظرات