۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۴۴۵۲۸۹

تأكيد آیت الله اعرافی براحياي قدرت علمي‌ و توان فكري و معرفتي در حوزه

مدير حوزه هاي علميه كشور با تأكيد بر احياي قدرت علمي‌و توان فكري و معرفتي حوزه‌هاي علميه كشور توسط طلاب، گفت: شيخ طوسي و شيخ رضي در پايگاه خلافت عباسي و در مهد حضور مكاتب گوناگون در برابر اهل بيت چنان بناي استوارعلمي را برپا كردند كه آنها را تحت الشعاع خود قراردادند.
حجت الاسلام والمسلمين عليرضا اعرافي حجت الاسلام والمسلمين عليرضا اعرافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آیت الله عليرضا اعرافي، ظهر امروز در آيين افتتاحيه سال تحصيلي جديد حوزه علميه كاشان، در مصلاي بقيه الله الاعظم اين شهرستان، قدرت علمي و هويت معرفتي حوزه‌هاي علميه را ركن بزرگي دانست و افزود: اقليت شيعه در كوران حوادث و در برابر امواج گوناگون فكري، علمي  و سياسي، توانستند با علم و دانش خود در برابر آنها مقاومت و به آن جايگاههاي بزرگ برسند.

وي افزود: اگر حوزه بغداد با هجوم ناجوانمردانه فروريخت، از دل ويرانه‌هاي حوزه بغداد حلّه و جبل عامل و نجف مي رويد و علماي جهان اسلام از اين نقطه به سراسرجهان هجرت مي كنند و با حضور خودشان پايه علمي را استوار مي‌كنند و بذر علم و معرفت و دانش مي نشانند كه اين امر بيانگر قدرت علمي حوزه هاي علميه ما است.

آیت الله اعرافي با اشاره دو وظيفه مهم و اساسي طلاب جوان، از آشنايي طلاب جوان با تاريخ پرافتخار توليد علم و دانش ديني بعنوان اولين وظيفه طلاب جوان نام برد و گفت: علامه حلّي، شيخ انصاري، ملاصدرا و بزرگان ديگري كه در حوزه هاي مختلف فقهي، كلامي، حديثي، تفسيري و فلسفي نظريات مهم را توليد كردند را بشناسيد و عظمت حوزه را در آيينه آن تماشا كنيد.

مدير حوزه‌هاي علميه كشور وظيفه دوم طلاب جوان براي رسيدن به افق هاي پيش رورا سنگين‌تر دانست و خاطرنشان كرد: طلاب جوان امروز ادبياتي را كه مي‌خوانند با همه وجود درست و صحيح بخوانند و با همين تحصيلاتي كه درسطوح انجام مي دهند و بايد آن را بسيار مهم بدانند، خود را براي عرصه هاي نو در قلمروهاي علمي آماده كنند.

به گفته وي، بخشي از نيازها وظيفه تبليغي جامعه است اما بخش ديگري از وظيفه ما گسترش مرزهاي علوم اسلامي و پيشبرد دانشهاي اسلامي است.

آیت الله اعرافي اذعان كرد: حوزه‌هاي علميه در هر عصري در صحنه حاضر و دائم در حال توليد فكربودند و عرصه هاي جديد كلامي، فقهي، حديثي و تفسيري را مي گشودند و به جلو مي رفتند و امروز، اين وظيفه بر دوش شما طلاب جوان است.

وي آينده نسل طلاب جوان را مهم، خطير و حساس دانست و يادآور شد: شما طلاب جوان در عصر انقلاب اسلامي و در عصر جهاني شدن گفتمان حوزه حضور داريد و  با طلاب قبل از پيروزي انقلاب اسلامي كه همه آفاق به روي آنها بسته بود متفاوت هستيد، چرا كه امروز آفاق عالم به روي شما طلاب جوان باز و نيازهاي بي‌‌پايان پيش روي شما است.

 

طلاب جوان چشم هاي خود را به روي افق هاي بزرگ باز كنند

به گفته وي مسؤوليت طلاب جوان امروز بسيار خطير است و در آغازسال تحصيلي جديد حوزه، بايد چشم هاي خود را به روي افقهاي بزرگ بازكنيد و عزم خود را استوار و كمربندها را محكم ببنديد كه وظايف خطيري بر دوش شما است.

مدير حوزه‌هاي علميه كشور با تأكيد بر شناخت از هويت علمي حوزه و نيازهاي متعدد پيش روي طلاب جوان، به بخشي از اين نيازها اشاره كرد وگفت: در حوزه فقاهت و فقه بعنوان دانشي مهم و ستون فقرات حوزه هاي علميه بايد آماده باشيد و افقهاي جديدي را در قلمرو فقه بازكنيد.

آیت الله اعرافي اظهار كرد: امروز فقه جواهري ما بايد با همان متد و ابزار به قلمروهاي نو پرداخته و افكار جديد توليد و پاسخگوي نيازهاي جديد باشد چرا كه راه درازي را پيش روي خود داريم.

وي يادآور شد: منظور من از نوپردازي، نوپردازي هاي غلط روشنفكرمأبانه با خروج از مدار روش شناسي اجتهاد نيست بلكه مقصود اين است كه با تكيه بر روش اجتهادي تهذيب و بر فقه جواهري بايد مسائل را بررسي و ابواب نو در فقه بينانگذاري كرد و مرزهاي دانش بزرگ فقه را گسترش داد.

به گفته وي، خوب درس خواندن امروز طلاب جوان، آنان را آماده پذيرش مسؤولیت هاي بزرگ مي‌كند.

آیت الله اعرافي با اشاره به اجتهاد تمدن ساز، گفت: به زودي كتابي با همين عنوان منتشر خواهد شد كه در آن مراحل اجتهادي كه بتواند تمدن اسلامي را تبيين و ارائه كند توضيح داده شده كه يك پايه آن اين است كه فقه ما بايد غني‌تر و مرزهاي آن گسترش داده شود كه اين موضوع يكي از افقهاي پيش روي طلاب جوان است.

وي با تأكيد بر حوزه هاي كلامي و مباحث كلامي و الهياتي براي دفاع از مرزهاي فكري و اعتقادي اسلام به عنوان يكي از محورهاي ديگر پيش روي طلاب جوان نام برد و اظهارداشت: امروز با يك دهه و سه دهه قبل تفاوتهاي فاحشي است چرا كه امروز دنياي غرب با نگاه مادي‌گرايانه خود نسبت به دين و اعتقادات ديني دائم درحال توليد فكر است و بسياري از توليدات فكري آنها به صورت سيلهاي بنيان برافكن به سمت جهان اسلام و جوانان جهان اسلام روانه است.

 

حوزه‌هاي علميه بايد در جهت ارتقاي منطق كلامي و پرداختن به قلمروهاي جديد اهتمام داشته باشند

مدير حوزه‌هاي علميه كشورتأكيدكرد: امروز طلاب و حوزه‌هاي علميه بايد در جهت ارتقاي منطق كلامي، ارتقاء رشد كلام اسلامي و پرداختن به قلمروهاي جديد اهتمام داشته باشند، چرا كه آينده به دست حوزه هاي علميه و شما طلاب جوان امروز و مفسران و علما و فضلاي بزرگ آينده رقم مي‌خورد.

آیت الله اعرافي همچنين از طلاب جوان خواست تا خوب درس بخوانند و جهان را بشناسند چرا كه ما براي دفاع از مرزهاي فكري و اعتقادي، نياز به كلام قوي و دانشمندان زبردست داريم و نياز است تا كلام اسلامي عمق و توسعه داشته باشد.

وي در ادامه با اشاره به تأكيد رهبر معظم انقلاب بر فقاهت و غناي تفكر عقلي و فلسفي در حوزه‌هاي علميه، گفت: اگر عمق فكري و فلسفي را از حوزه هاي علميه بگيريم، فلسفه از هويت الهي تهي خواهد شد و تبديل به فلسفه‌هاي غربي خواهد شد.

مديرحوزه‌هاي علميه كشور به لزوم توجه حوزه به علوم انساني و اجتماعي تأكيد كرد و اظهارداشت: امروز علوم انساني و اجتماعي در غرب توليد شده و در دانشگاههاي جهان و كشور ما بسط و توسعه پيدا مي‌كند و علوم انساني با همه دستاوردهايي‌كه داشته در معرض خطرهاي فكري، معرفتي است كه ابعادي ازآن نياز به پالايش دارد.

آیت الله اعرافي يادآور شد: همه هويت ما و مهم ترين راز عظمت حوزه هاي علميه كه امروز در انقلاب اسلامي تجلي كرده است در اخلاق  و خلوص و پاكي و طهارت و معرفت بوده است كه اگر اين سرمايه را از ما بگيرند دست خالي خواهيم بود.

وي تأكيد كرد: اگر رهبر معظم انقلاب و مراجع بر انقلابي بودن و انقلابي ماندن و رشد روحيه انقلابي در حوزه تأكيد مي‌كنند به اين معني است كه ما خاستگاه يك انقلاب بزرگي بوديم كه دنيا را تحت تأثير قرارداده است، بنابراين نبايد به دليل نفوذهاي پنهان و احيانا بي توجهي از روحيه جهاد و شهادت و توليد فكر سازنده غافل شويم.   

لازم به ذکر است، آيين آغاز سال تحصيلي حوزه‌هاي علميه شهرستان کاشان صبح امروز با اجتماع بزرگ علما، مدرسان و طلاب مدارس علميه منطقه کاشان و با حضور آيت الله نمازي نماينده ولي فقيه و امام جمعه کاشان و آیت الله عليرضا اعرافي مديرحوزه‌هاي علميه كشور و حجت الاسلام والمسلمین فرحاني معاون آموزش حوزه‌هاي علميه كشور در مصلاي بزرگ بقيه الله الاعظم شهرستان کاشان برگزارشد./1307/پ201/ج

ارسال نظرات