۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۴۴۵۷۵۸

اعتراض عفو بین الملل به اعدام تروریست های داعش

سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای، اعدام تروریست های متهم به کشتار اسپایکر را محکوم کرد.
داعش

به گزارش خبرگزاری رسا، سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای بیانیه بسیار تند و شتاب زده، اعدام گروهی از تروریست های داعش را که در فاجعه جنایت بار اسپایکر مشارکت داشتند محکوم کرد.

در ژوئن سال 2014 تروریست های داعش یک هزار و 700 جوان زیر 23 سال عراقی را پای رودخانه دجله در تکریت و کشتزارها و شیارهای شمال استان صلاح الدین عراق قتل عام و در گورهای دسته جمعی دفن کردند.

عفو بین الملل در حالی به این اعدام ها اعتراض کرده که مادران اسپایکر هنوز در هر فرصتی در طول هفته و در گرمای 50 درجه در خیابان های بغداد تجمع می کنند تا ردی از فرزندان خود بیابند، اما عفو بین الملل آنها را هنوز ندیده است.

براساس گزارش رسانه های عراقی، دونتیلا رویرا مشاور عفو بین الملل در امور بحران ها، ادعا کرده که اعدام ها تحت فشارهای سیاسی صورت گرفته است؛ وی همچنین ادعا کرده که از معدومین زیر شکنجه اعتراف گرفته شده است.

موضع گیری عفو بین الملل در قبال اعدامی هایی که در عملیات تروریستی عراق دست داشته اند، در حالی است که عراقی ها اعتقاد دارند، این سازمان همچنان در مقابل جنایات داعش تحرکی از خود نشان نمی دهد.

به گزارش ایرنا، خبر دیگری که سه شنبه شب، عراقی ها را بهت زده کرد، خبر خوف آور دیگری از اقدامات ضد بشری داعش است که براساس آن کودک انتحاری که به تازگی در کرکوک به دست نیروهای امنیتی دستگیر شده، فاش ساخته است که داعش 50 کودک بین 8 تا 15 سال را آموزش داده و تربیت کرده است تا علیه مقرهای نظامی، مساجد و حسینیه ها، عملیات انتحاری انجام دهند.

یک منبع امنیتی عراقی در کرکوک به السومریه نیوز گفت که در جریان تحقیقات اولیه از حسین راضی علوان نوجوان 14 ساله ای که سه روز پیش حین عملیات انتحاری به دست نیروهای امنیتی در منطقه 60 شهر کرکوک دستگیر شده، اعتراف کرده است که داعش در پادگانی در جنوب غرب کرکوک و موصل این 50 کودک را آموزش داده و تربیت کرده است تا در نقاطی که تعیین می کند، عملیات انتحاری انجام دهند.

فعالان سیاسی و رسانه ای عراق معتقدند، عفو بین الملل، تاکنون آنگونه که برای جنایتکاران و تروریست ها نگرانی نشان داده، هیچگاه برای زنان قربانی ایزدی که هنوز هزاران نفر از آنان در بردگی داعش هستند و از سرنوشت آنان خبری در دست نیست و یا کودکانی که برای عملیات انتحاری تربیت می شوند و یا کودکان یمنی که زیر بمب و موشک های سعودی ها، کشتار می شوند، نگران نشده است و این پرونده ها را پیگیری نمی کند.

در همین حال، همزمان با موضع گیری عفو بین الملل، سازمان عربی حقوق بشر نیز درباره اعدام تروریست ها از سوی دولت عراق، مدعی شده که این اعدام ها بیش از آنکه علیه جنایتکاران و فساد صورت گرفته باشد، با انگیزه های مذهبی و مرتبط با فساد بوده است.

بسیاری از محکومان به اعدام در زندان های عراق به جرم عملیات تروریستی، شهروندان سعودی هستند که سفیر این کشور طی 8 ماه گذشته تلاش زیادی کرد تا موافقت حکومت عراق را برای آزادی آنان جلب کند. محکومان سعودی، از سال های بعد از 2003 میلادی و در قالب گروه تروریستی القاعده در عراق به انجام عملیات تروریستی اقدام و هزاران عراقی را کشته اند.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی مراکز مطالعاتی و تحقیقات بین المللی، بیشترین تعداد تروریست ها در خاورمیانه، بویژه در عراق و سوریه، از اتباع سعودی هستند و نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق نیز هفته گذشته به صراحت گفت که عربستان کانون پرورش تروریسم در جهان است./847/ب102/د

ارسال نظرات