۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۴۴۵۷۹۷
مفسر قرآن کریم:

روحیه جهادی در سایه علم و تقوا به دست می آید

انصاری با بیان این که اگر جهد و تلاش انسان مبتنی بر علم و تقوا شد، جهاد کبیر حاصل می شود، گفت: نباید در این مسیر به امکانات و سرمایه توجه کرد و جهاد کبیر فقط با زانو زدن در برابر قرآن و فهم کلام الهی و با همان امکانات در اختیار حرکت کردن حاصل می شود.
فرهنگ جهادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم در دومین روز از نخستین گروه نهمین دوره همایش اندیشه های آسمانی ظهر امروز سوم شهریور در دانشگاه شهید بهشتی مشهد به بیان نگرش مدیریت جهادی با توجه به آیه 52 سوره فرقان پرداخت.

وی با بیان این که همه انسانها در پیشگاه خداوند یکسان هستند، افزود: در واقع فقط سه عامل وجود دارد که تساوی و برابری انسان ها را بر هم می زند که مهمترین این علتها علم است چرا که نخستین کیمیایی که خداوند به انسان عطا کرده است، علم است.

این مفسر قرآن کریم افزود: برای ما مسلمانها افتخار است که 5 آیه ابتدایی که در زمان بعثت پیامبر(ص) بر او نازل شده است، سوره علق است که درآن علم، تعلیم، تعلم و قلم و دانستن گنجانده شده است.

وی با بیان این که دومین دلیلی که سبب تمایز انسانها از یکدیگر می شود، تقوا است، تصریح کرد: در واقع کرامت و ارجمندی در وجود انسانها است و با کرامت ترین افراد در نزد خداوند با تقواترین آنها است.

انصاری با بیان این که سومین عامل تفاوت انسان ها با یکدیگر جهاد است، اظهار کرد: کسی که مطیع خدا باشد، در واقع ولایت خداوند را پذیرفته است و اطاعت خدا با اطاعت کفر جمع نمی شود و اطاعت کفر، همان ولایت شیطان است.

وی در ادامه به بیان تعاریف جهاد اصغر، اکبر و جهاد کبیر پرداخت و گفت: جهاد اکبر به معنای مبارزه با امیال نفسانی و درونی است و مادر بتها، همان بت نفس است و جهاد دورنی، همان جهاد با دشمن خانگی است.

این مفسر قرآن کریم با بیان این که اگر انسان جهاد با نفس نداشته باشد، جهاد با دشمن فضیلت ندارد، بیان کرد: انسانی که ساخته نشده است و رذالتهای نفسانی را به فضیلت تبدیل نکند، جهاد او رنگ و قداست ندارد.

وی درادامه بیان تفاوتهای جهاد اکبر با جهاد اصغر ادامه داد: جهاد بیرونی با دشمنان دین، زمان دارد و جهاد دورنی بدون زمان و انقطاع است و به همین دلیل هم جهاد اکبر نامیده شده است.

انصاری درباره جهاد کبیر گفت: وظیفه ای که خداوند بر دوش همه پیامبرانش نهاده است در واقع منتهی می شود به این که جهاد اصغر و اکبر با هم جمع می شوند و تبدیل به جهاد کبیر می شوند.

وی با بیان این که اگر انسان به جوهره جهاد رسید این جوهره در جهد و تلاش او متبلور می شود، افزود: مسلمانان باید با تمام جدیت و قوا باید از کتاب قرآن، توان و امکانات اندک خودشان بهره بگیرند  و روحیه جهادی را تقویت کنند.

انصاری با بیان این که اگر جهد و تلاش انسان مبتنی بر علم و تقوا شد، جهاد کبیر حاصل می شود، اظهار کرد: نباید در این مسیر به امکانات و سرمایه  توجه کرد و جهاد کبیر فقط با زانو زدن در برابر قرآن و فهم کلام الهی و با همان امکانات در اختیار حرکت کردن حاصل می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توفیق زیارت به فعالان کانونهای مساجد خطاب به آنان گفت: رأفت و رحمت با یکدیگر فرق دارند چرا که رأفت خاص است و رحمت عام است.

این مفسر قرآن کریم افزود: وقتی کسی به شما محبت کند که هیچکس خبردار نمی شود و در عین حال این رحمت مشمول زحمت برای فرد نمی شود به معنای رأفت است و وقتی شما بگویید یا امام رئوف، در واقع گره از کارت گشوده می شود بدون این که دیگران هم خبردار شوند و آبروی انسان ریخته نمی شود و این رأفت، هزینه ای هم برای انسان ندارد./202/934/ب1

ارسال نظرات