۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۴۴۵۹۲۸
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی:

حفظ بافت قدیمی و تاریخی شیراز محل اجماع است

تولیت آستان احمدی و محمدی (ع) گفت: هیچ‌کس در لزوم حفظ خانه‌های ثبت‌شده تاریخی تردید ندارد اما برخی کوچه‌های مخروبه و قدیمی را با مفهوم تاریخی یکی می‌پندارند.
آيت الله سید علی اصغر دستغیب، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان  رهبریرهبری

به گزارش خبرگزاری رسا در شیراز، آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب در جلسه شورای اداری این استان با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار داشت: رابطه بین آحاد ملت و اجزای دولت در یک نظام الهی و جمهوری اسلامی در دو فقره از دعای حضرت ولیعصر (عج) شرح داده‌ شده که از خداوند مسألت می‌کند «علی الامرا بالعدل و الشفقه» یعنی خداوندا به مسؤولان و امرا عدالت و شفقت عطا کن.

وی افزود: اساس و بنیان نظام الهی بر عدل است و هدف انبیا نیز در همین راستا بوده که می‌فرماید انبیا را با کتاب فرستادیم تا مردم را به برپایی عدل دعوت کنند.

آیت‌الله دستغیب ادامه داد: تبعیض به بحث عدل صدمه جبران‌ناپذیر وارد می‌کند و باید تلاش کنیم در جامعه ما تبعیض برداشته شود.

وی بابیان این‌که مسؤولان این نظام باید در خط مقدم عدالت‌گستری باشند، گفت: در استقرار عدالت مردم نیز باید مشارکت کنند ضمن این‌که شفقت نیز به معنای دلسوزی برای مردم در حد راستین و واقعی ضروری بوده و این محبت نباید با انتظارات و جهات نفسانی دیگر همراه شود.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی بیان کرد: در ادعیه و روایات انصاف بر رعیت واجب دانسته شده و فصل گستره‌ای در مورد این مسأله مهم اخلاقی که زیرساخت بسیاری مسائل فرهنگی جامعه است بیان و ذکرشده که خوش‌رفتاری یا «حسن سیره» از قرار دادن خود در جای دیگری محقق می‌شود.

وی متذکر شد: نباید هر آنچه می‌شنویم و حدس می‌زنیم را نسبت به مجریان و قانونگذاران و دولتمردان بیان کنیم بلکه باید سخن نیکو و اخلاق خوش را رعایت کنیم که این رفتار سه دهه از انقلاب گذشته همچنان نهادینه نشده است.

آیت‌الله دستغیب بابیان این‌که نقد سازنده هیچ منافاتی با انصاف و حسن سیره ندارد، گفت: نقد سازنده آسیب ندارد و دشمن نمی‌تواند از آن سوء استفاده کند و از این نظر تفاوت انتقاد کارشناسانه، غیرمغرضانه و پخته با بیان غیرمنصفانه و عیبب‌جویانه بسیار است و بنابراین آموزه دولت و ملت باید آیینه یکدیگر باشند و خوبی‌ها و احیاناً نواقص را همان‌گونه که هست بنمایند.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی یادآور شد: سومین حرم اهل‌بیت شیراز در شعاع انوار تابناک امامزادگان عظیم‌القدر و بزرگوار مانند شاهچراغ است و این موهبت بزرگ نصیب ما شده و از نظر فرهنگی و اجتماعی برکات بسیاری از انوار این امامزادگان بر فارس مترتب است.

وی تصریح کرد: اجماع در طرح 57 هکتاری توسعه حرم که از مصوبات پس از سفر مقام معظم رهبری است و تسهیل در راه‌های ورودی به حرم ضرورت دارد که تردد به حرم آسان‌تر شود.

تولیت آستان احمدی با بیان این‌که بین خانه‌های ثبت‌شده با خانه و محلات قدیمی و غیرتاریخی تفاوت وجود دارد، گفت: هیچ‌کس در حفظ خانه‌های تاریخی تردید ندارد و خود تولیت و هیأت‌ امنای آستان بر حفظ و نگهداری منازلی که بعد میراثی دارند تأکید می‌کند.

آيت الله دستغیب یادآور شد: بافت قدیمی شهر اثر میراثی محسوب نمی‌شود و برخی اظهارنظرها در این مورد را در دوران قبل ارتجاعی می‌نامیدند اما اکنون به نام روشنفکری برخی اصرار دارند خشت و گل بی‌ارزش و کوچه‌های پیچ‌درپیچ را نگه‌ دارند که محل ترویج اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی دیگر شود.

در جلسه  چند روز قبل با حضور مسؤولان از موافقت ضمنی وزارت راه با ایجاد راه دسترسی حرم احمد بن موسی(ع) خبر داده شده بود./102/919/ب1

ارسال نظرات