۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۴۴۵۹۷۶

تغییر جدید کتاب‌های درسی مصر بر اساس دوستی با رژیم صهیونیستی

وزارت آموزش و پروش مصر برای سال تحصیلی ۲۰۱۵-۲۰۱۶ کتاب جدیدی را منتشر کرده و در آن ضمن به حاشیه بردن قضیه فلسطین، رژیم صهیونیستی یک کشور دوست معرفی شده است.
روابط رژیم صهیونیستی السیسی و نتانیاهو

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه الاخبار اعلام کرد که «جغرافیای جهان عرب و تاریخ معاصر مصر» عنوان کتاب جدیدی است که وزارت آموزش و پروش مصر برای سال تحصیلی 2015-2016 منتشر کرده و در آن ضمن به حاشیه رفتن قضیه فلسطین، رژیم صهیونیستی یک کشور دوست معرفی شده است.

نوسازی راهبردی مصر از طریق کتاب‌های درسی

بر اساس موسسه مطالعات امنیت ملی تل آویو این کتاب در واقع نوسازی راهبردی است و شامل یک فصل کامل در مورد توافق صلح با رژیم صهیونیستی و به حاشیه راندن عمدی قضیه فلسطین است.

این موسسه به مقایسه کتاب جدید و کتاب قدیم پرداخته و اعلام کرد که در کتاب جدید تاریخ معاصر مصر «بر خلاف گذشته صلح با رژیم صهیونیستی تایید و بر اهمیت صلح در تقویت اقتصاد مصر» تاکید شده است.

چاپ عکس یادگاری سادات و بگین در کتاب درسی

به گزارش تسنیم، در این کتاب همچنین « کشور همسایه اسرائیل» به عنوان یک کشور دوست و شریک معرفی شده است و مشارکت بین دو طرف نیز برگرفته از مفهوم مورد نظر مناحیم بگین و انور سادات است و برای نخستن بار عکس یادگاری این دو در کنار یکدیگر در یک کتاب درسی چاپ می شود.

همچنین پرداختن به موضوع جنگ با رژیم صهیونیستی و یا قضیه فلسطین به یک موضوع حاشیه ای تبدیل شده است که جز در موارد بسیار اندک نامی از آن برده نشده است.

حذف مهمترین بندهای پیمان صلح و قضیه فلسطین

در این تحقیق را که «اوفیر واینتر» برای موسسه مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی تهیه کرده است، یادآوری شده است که «مهم ترین بندهای پیمان صلح مرتبط با قضیه فلسطین» در کتاب جدید حذف شده است، از جمله اعتراف به حقوق مشروع ملت فلسطین، مذاکرات تعیین سرنوشت فلسطینی ها و این چیزی است که در کتاب های درسی زمان حسنی مبارک وجود داشت.

در مقابل در کتاب جدید مذاکرات مادرید و پیمان اوسلو به عنوان دستاوردهای بزرگ تاریخی عنوان شده اند و مضمون هایی که در کتاب های قبلی تکرار شده بود از جمله نقش مصر و تعهد آن به کمک به فلسطینی ها برای تشکیل دولت مستقل حذف شده است.

در این کتاب، جنگ اکتبر به عنوان جنگی برای دفاع از خود در راه قضیه فلسطین معرفی شده است که در نهایت مصری ها را به پیمان صلح با رژیم صهیونیستی در سال 1979  و یک سال پس از امضای پیمان کمپ دیوید سوق داد .

با این وجود در کتاب جدید تاریخ معاصر مصر این موضوع که این توافق با رژیم صهیونیستی مبتنی بر اصول اخلاقی و یا اعتراف به حق یهودیان در سرزمین فلسطین باشد، تکذیب و یادآوری شده است که هدف از توافق مزبور تحقق منافع دیگر است.

معرفی رژیم صهیونیستی به عنوان شریک تاریخی، شرعی و راهبردی مصر

نکته جدید دیگر در این کتاب که در زمان عبدالفتاح السیسی منتشر شده است، مضمون «تعامل طبیعی» با رژیم صهیونیستی است بر این اساس که این رژیم «شریک شرعی، تاریخی و راهبردی در تقویت اقتصاد مصر» است.

در این چارچوب واینتر یادآوری می کند که در بیشتر کشورها معمولا بحث و بررسی ها در مورد روند تهیه شیوه های درسی است به گونه ای که روایت تاریخی ملت ها و هویت جامعه در آن انعکاس پیدا کند و در چارچوب خواست ها و آمال جامعه و اهداف آن قرار داشته باشد.

دستور رییس جمهور برای خودداری از صحبت در مورد تغییر کتب درسی

اینجا باید پرسید در مصر و در زمان السیسی چه اتفاقی افتاده است؟

در پاسخ باید گفت که بخش های مختلف مصر در خصوص این تغییر در کتب درسی کاری نکردند و رسانه ها نیز بر آن سرپوش گذاشتند تا از واکنش مردم کم کنند به اضافه اینکه رییس جمهور به مسئولان دستور داده است از شرح و توضیح در مورد مضمون کتب جدید درسی خودداری کنند.

این در حالی است که وقتی وزارت آموزش و پروش اردن با اصلاح مضمون کتاب های درسی موضوع تحولات روابط با رژیم صهیونیستی را تغییر داد، سرو صدای زیادی به پا شد.

به هر حال این تغییر در کتاب تاریخ معاصر مصر در حالی است که در در کتاب های درسی مصر در زمان جنگ مصر و رژیم صهیونیستی، دشمن یک موجودیت برگرفته از شهرک سازی برای تسلط بر سرزمینی معرفی شده بود که  از نیل تا فرات (اسرائیل بزرگ) امتداد دارد و در کتاب های درسی آن دوره مفاهیم «فرهنگ درگیری با دشمن» توضیح داده شده بود.

به هر حال پس از توافق مصر و رژیم صهیونیستی در سال 1979 این رزیم  انتظار داشت که به منظور برقراری روابط دوستانه بین مصری ها و صهیونیست ها در  کتاب های درسی مفهوم «فرهنگ درگیری» با «فرهنگ صلح » جابجا شود اما در کتاب های درسی مصر چندان به این مفاهیم توجه نشده و بیشتر از موضوعاتی نظیر منافع توافق، بازپس گیری نیمی از جزیره سیناء و جلوگیری از خونریزی و مسائل دیگر صحبت شد تا نسل بعدی مصر متقاعد شود که دولت این کشور با امضای پیمان صلح راه درست را انتخاب کرده است حال آنکه با این کار مسائل ناسیونالیسم عربی و مسائل مربوط به ملی گرایی مصری در کتاب های درسی به حاشیه رفته است./847/ب101/د

ارسال نظرات