۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۴۴۶۰۰۶
اردوغان:

سوریه با اسد به دموکراسی دست نمی‌یابد

رییس جمهور ترکیه می‎گوید سوریه تحت رهبری بشار اسد، رییس جمهور این کشور، «هرگز به دموکراسی دست نمی‌یابد».
یدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با جو بایدن، معاون رئیس جمهور امریکا

به گزارش خبرگزاری رسا، رییس جمهور ترکیه می‎گوید سوریه تحت رهبری بشار اسد، رییس جمهور این کشور، «هرگز به دموکراسی دست نمی‌یابد».

رجب طیب اردوغان این اظهارات را شامگاه چهارشنبه (3 شهریور) پس از دیدار با جو بایدن، معاون رییس جمهور آمریکا، در آنکارا و در حالی مطرح کرد که چندین ساعت از آغاز عملیات نظامی ترکیه به بهانۀ مبارزه با تروریسم در داخل سوریه می‌گذشت.

وی همچنین گفت شبه‎نظامیان سوریِ تحتِ حمایت ترکیه با پشتیبانیِ نیروهای ویژۀ ترکیه، تانک‌های ارتشِ آنکارا و حمایت هواییِ جنگنده‎های ائتلاف تحتِ امر آمریکا، شهر جرابلس را در شمال حلب از تروریست‌های تکفیری گرفته‎اند.

رییس جمهور ترکیه گفت: «در حال حاضر، ارتش آزاد سوریه و ساکنان جرابلس، این شهر را پس‌گرفته‎اند. آن‌ها ساختمان‌های دولتی... را در شهر تحت تسلط گرفتند. براساس اطلاعاتی که اکنون به دست ما رسید، داعش مجبور به ترک جرابلس شد.»

به گزارش پرس تی وی، ترکیه شبه‌نظامیانِ گروه موسوم به «ارتش آزاد سوریه» را که از گروه‎‏‌های معارض دولت سوریه است، به سمت شهر جرابلس در شمالِ استان حلب در سوریه گسیل کرد.

روز چهارشنبه دمشق با انتشار بیانیه‌ای مداخلۀ نظامیِ ترکیه را در سوریه محکوم کرد و آن را نقض آشکارِ حاکمیتِ این کشور دانست. وزارت امور خارجۀ سوریه اعلام کرد هدف ترکیه مبارزه با گروه تروریستی داعش نیست، بلکه آنکارا می‌خواهد گروه‎های تروریستی دیگر را جایگزین داعش در این کشور کند.

جو بایدن نیز در یک نشستِ خبریِ مشترک با اردوغان گفت آمریکا امیدوار است همکاریِ نزدیک آنکارا و واشنگتن علیه «داعش» ادامه یابد.

بایدن: سوریه باید یکپارچه بماند

معاون رییس جمهور آمریکا تأکید کرد: «ما قویاً اعتماد داریم که ترکیه باید خود، مرزش را کنترل کند،  نباید هیچ گروهی (بخش سوریِ) مرز را به اشغال خود دربیاورد و سوریه باید یکپارچه و متحد باشد و به تکه‌های کوچک تقسیم نشود.»

اردوغان پیشتر در روز چهارشنبه گفته بود عملیات موسوم به «سپر فراتِ» آنکارا در خاک سوریه برای پاکسازیِ مناطق مرزی از «تروریست‌‎های داعش و پیکارجویان کُردِ حزب اتحاد دموکراتیک کردستان (پی.وای.دی)» اجرا می‌شود که «به طور مداوم» ترکیه را تهدید می‎کنند.

آمریکا از شبه‌نظامیانِ کُردِ گروه پی.وای.دی در خاک سوریه حمایت می‌کند، اما ترکیه که به عنوان یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) عضو ائتلاف تحتِ امر ایالات متحده، موسوم به «ضد داعش» است، مخالف حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد در سوریه است.

آنکارا معتقد است که این شبه‌نظامیان با پیکارجویانِ جدایی طلبِ حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در ترکیه متحد هستند.

اردوغان: گولن در حال مدیریت یک سازمان تروریستی است

رییس جمهور ترکیه در این نشست خبریِ مشترک همچنین از استرداد سریع فتح‌الله گولن، شخصیتِ مخالف دولت ترکیه، که آنکارا وی را مغز متفکرِ کودتای نافرجام 26 تیر در ترکیه می‌داند و در آمریکا به سر می‌برد به عنوان اولویت دولت خود نام برد.

اردوغان گفت: «توافق میان ایالات متحده و ترکیه مستلزم بازداشت چنین افرادی است. این فرد همچنان به مدیریت یک سازمان تروریستی از محل اسقرارِ خود ادامه می‎دهد.»

مقامات آمریکا تا این لحظه از استرداد گولن به ترکیه اجتناب کرده‌اند و از آنکارا خواسته‌اند مدارکی مستدل برای اثبات نقش گولن در کودتا ارائه دهد.

بایدن در این باره گفت «ما به نظام خود پایبند خواهیم ماند. ما به پیروی از نظام (قضایی) خود ادامه خواهیم داد و اگر خدا بخواهد، شواهد و اسناد کافی» برای عمل به درخواست ترکیه وجود خواهد داشت.

وی افزود: «ما هیچ دلیلی برای پناه دادن به شخصی که به متحد ما حمله می‎کند و سعی دارد یک دموکراسی را سرنگون کند، نداریم.»

معاون رییس جمهور آمریکا پیش از برگزاریِ این نشست، در کنفرانس خبری با بن‌علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه گفت آمریکا هیچ نقشی در کودتا علیه دولت ترکیه نداشته است و واشنگتن بهترین دوست برای مردم ترکیه است.

بایدن افزود آمریکا اقدام «خیانت‌کارانۀ» بخشی از نیروهای مسلح ترکیه و کودتای آن‌ها را محکوم می‎‏کند./982/ب101/د

 

ارسال نظرات