۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۴۴۶۰۶۷
وزیر اقتصاد:

تحریم ها به تدریج در حال رفع شدن است

طیب‌نیا اقتصاد نفتی و دولتی را دو عارضه اقتصادی و زمینه آسیب پذیری اقتصاد کشور دانست و گفت: وابستگی به نفت ریشه اصلی کسادی رشد اقتصاد است.
وزیر اقتصاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی طیب نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی امروز در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی که با حضور نماینده ولی فقیه در استان و مسؤولان لشکری و کشوری همراه بود،  شرط لازم برای پیشرفت اقتصادی را ثبات در کشور دانست و اظهار داشت: دیگر خبری از هیجاناتی که در 3 سال گذشته شاهد آن بودیم، نیست، تغییرات روزمره قیمت نرخ ارز نیز تثبیت شده و نرخ تورم از بالای 40درصد به زیر 10 درصد است. 
وی با اشاره به این‌که نشانه های روشنی از رونق اقتصادی قابل مشاهده است، خاطرنشان کرد: بازار سرمایه به وضع باثبات رسیده و صادرات غیرنفتی رشد قابل ملاحظه ای داشته است، دولت بنا دارد از ظرفیتی که ایجاد شده استفاده کند تا بتوانیم به رشد اقتصادی به مراتب بالاتری برسیم.
طیب‌نیا با بیان این‌که دولت به دنبال فعال کردن صنایع کوچک و متوسط است، گفت: 38 سال گذشته، میانگین رشد اقتصاد ایران، 1/3 بوده است، که در 8 ساله منتهی به سال 92 که بالاترین درآمد نفتی را داشتیم، نرخ رشد اقتصاد ایران به 8/2 رسید، چراکه وابستگی به نفت ریشه اصلی کسادی رشد اقتصاد است.
وی اقتصاد نفتی و دولتی را دو عارضه اقتصادی و زمینه آسیب پذیری اقتصاد کشور دانست و افزود: یکی از پرنوسان‌ترین نرخ رشد جهان متعلق به ایران است که دلیل آن، وابستگی به درآمدهای نفتی است، سهم فناوری، دانش جدید، ارتقای بهره وری و... در اقتصاد ایران منفی بوده است، در حالی که 50 درصد رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته در ارتقای بهره وری است.
وزیر امور اقتصاد و دارایی نتیجه وابستگی به نفت را بیکاری نسل جوان دانست و ابراز داشت: نفت نعمت الهی است ولی برای ما به نقمت تبدیل شد، از سوی دیگر نظام پرداخت نه عادلانه و نه کارآمد است، دولت تمرکز خود را در بلند مدت بر اصلاح پرداخت ها براساس قانون مدیریت خدمات کشوری قرار داده و اصلاحیه آن را به مجلس تقدیم می شود.
وی با اشاره به موضوع حقوق‌های نامتعارف نیز گفت: سقفی برای پرداخت‌های مدیران و کارمندان تعیین شده که اگر بالاتر از آن باشد، قطعا خلاف قانون بوده و زمینه برخورد فراهم شده است. تعداد پرداخت نا‌متعارف، اقلیت بسیار ناچیزی است و نباید این موضوع، عامه مردم را به همه مدیران و نظام بدبین کند.
طیب‌نیا با بیان این‌که چنین بحث‌هایی عامل بی‌اعتباری نظام و دولت می شود، افزود: نظر مقام معظم رهبری ساماندهی نظام پرداخت و قاطعیت دولت در برخورد بافیش‌های حقوق نجومی است، همه خود را مکلف می‌دانیم در این راستا عمل کنیم. چنانکه چندین جابجایی نیز در این راستا صورت گرفته است.
وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان این‌که توانستیم تحریم های فصل هفت سازمان ملل را پشت سر بگذاریم در حالی که هیچ کشوری نتوانسته است از این تحریم ها کمر راست کند، گفت: آثار گشایش ها در حال ظاهر شدن است و تحریم ها کم کم در صحنه عمل لغو می شود.
وی با بیان این‌که عمل به تعهدات از طرف مقابل با وقفه انجام می پذیرد، در عین حال گفت: رفع تحریم ها هزینه های مبادلاتی را به شدت برای ما کاهش داده است، باید دانست تحقق اقتصاد مقاومتی مطالبه رهبری از دولت و همه نهادهاست، امروز ما برنامه عملیاتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی داریم./935/پ202/ج

ارسال نظرات