۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۴۴۶۲۲۹
حجت الاسلام نیلی پور مطرح کرد؛

اشتغال بازنشستگان و بیکاری جوانان از معایب چرخه اقتصاد

مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان در حرم رضوی گفت: بازدهی اندک و کار غیرمفید در سازمانها، اشتغال بازنشستگان و جابه جاشدن جایگاه اجتماعی مردان و زنان از معایب و بی نظمی های اقتصادی است.
دین نشاط زندگی حجت الاسلام نیلی پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی نیلی پور، مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان، جمعه شب در سلسله نشستهای «دین، نشاط، زندگی» در حرم مطهر رضوی با اشاره نقصهای فعالیتهای اقتصادی، اظهار کرد: یکی از مصیبتهای جامعه ما این است که کارمندان و کارکنانی که هشت ساعت محل کارشان حضور دارند و بابت آن هشت ساعت مزد دریافت کنند، تنها چندین دقیقه بازدهی مفید دارند.

وی تأکید کرد: اگر در این جهت تلاش نکنیم روز به روز مصیبت بارتر می شود، ما بالاخره باید به وجدان کاری خود رجوع کرده و با زحمت و خلاقیت به رزق حلال، طیب و طاهر برسیم.

حجت الاسلام نیلی پور خاطرنشان کرد: انسان مجموعه ای از نیازمندیها چون رسیدگی به خانواده، فعالیتهای اجتماعی، صله رحم و تفریح دارد  که برای پاسخگویی به تمام آنها باید مدیریت زمان داشته باشد.

مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان تأکید کرد: انسان نباید تنها به فکر خود باشد و برای خودش زندگی کند بلکه بخشی از اوقات ما باید مصرف مردم شود و برای اینکه انسان کاملی باشیم باید به مجموعه نیازها و علاقه مندیهای خود با مدیریت و تقسیم بندی صحیح رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه منظور از کار تلاش دائمی است نه فقط کار اقتصادی با نگاه به درآمد، ابراز کرد: متأسفانه امروز از طرفی بیکاری و از سوی دیگر ضعف در عبادت وجود دارد و این به این معناست کار و تلاش به معنای عام خودش انجام نمی شود.

حجت الاسلام نیلی پور ادامه داد: منظور از کار این است که 24 ساعت شبانه روزِ انسان پر از کار و فعالیت مثبت باشد و جای خالی برای تنبلی و بیکاری نداشته باشد، رسیدگی به خانواده، همسایه، مردم، عبادت به خدا از جمله بخشهای کار سفارش شده در اسلام است.

مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان خاطرنشان کرد: در گذشته نماز شب خیلی از زحمتکشان جامعه از جمله کشاورزان ترک نمی شد ولی امروز چه بسا ممکن است نماز اول وقت هم به تأخیر افتد.

وی افزود: برای حضور در حرم امام رضا(ع) باید برنامه ریزی داشته باشیم و در کنار زیارت به قرائت زیارت جامعه کبیره، نماز جعفرطیار، قرائت قرآن و امثال آن بپردازیم و در حرم بیکار ننشینیم.

حجت الاسلام نیلی پور بیان کرد: علت ضعیف بودن فرهنگ مطالعه در کشور این است که اراده ای برای آن نداریم و حاضریم چندین ساعت پای تماشای تلویزیون بنشیم اما ساعتی را مطالعه نکنیم.

جابه جاشدن جایگاه مردان و زنان

وی با اشاره به نقص دیگر اقتصاد جامعه بیان کرد: ورود زنان به مسائل اقتصادی منعی ندارد ولی متأسفانه مشکل امروز جا به جا شدن جایگاه مردان و زنان است؛ زنان دارای شغل و مردان بیکار هستند که نوعی بی انضباطی اقتصادی در جامعه ایجاد کرده است.

مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان افزود: زنان کار مادری را به پرستار یا مهدکودک واگذار کرده و خود به فعالیتهای اقتصادی در جامعه مشغول هستند که این نقص است و مورد تربیت نظام اسلامی نیست، در حالی که مقدس ترین کار برای زنان مادری و برای مردان نان آور خانواده بودن، است.

اشتغال بازنشستگان

حجت الاسلام نیلی پور ادامه داد: از دیگر معایب اقتصادی جامعه ما این است در حالی که جوانان کارجو بیکار مانده اند، افراد پس از بازنشستگی باز هم مشغول به کار می شوند، افراد بازنشسته از کار اقتصادی باید به دنبال مطالعه و انتقال تجربه به دیگران باشند و کار را به جوانان واگذار کنند تا آنها هم بتوانند تشکیل خانواده دهند و با کسب رزق حلال به عزت اجتماعی برسند که تحقق این امر نیازمند همکاری مدیران ارشد و مردم است.

مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان خاطرنشان کرد: گاهی در جامعه ای کار آنقدر فراوان است که زن و مرد و پیر و جوان می توانند به اقسام کارها بپردازند نه در حال حاضر که جمعیت جوانان و مردان بیکار زیاد است./1308/201/ب2

ارسال نظرات