۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۴۴۶۵۴۲
عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه مطرح کرد؛

ضرورت توجه بیشتر به قرآن در سیستم آموزش حوزه

حجت الاسلام روحانی گفت: در بحث قرآن به ویژه حفظ، کوتاهی کرده‌ایم یعنی یک طلبه اگر افزون بر اینکه مکاسب و کفایه و سایر دروس حوزوی را می‌خواند باید در ابتدا به فراگیری قرآن بپردازد و بر آن مسلط شود.
حوزه علمیه

حجت الاسلام حسن روحانی، نماینده طلاب و فضلای مشهد در مجمع نمایندگان حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه تا پایه ششم نقاط ضعف آموزشی در حوزه های علمیه زیاد به چشم نمی‌خورد، اظهار داشت: طلاب باید در علومی که مرتبط با اجتماع و مربوط به یک روحانی است باید در آن حیطه تخصص داشته باشند و این نیازها باید در حوزه‌ها تدریس شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از دروس در حوزه‌ها خوانده می‌شود ولی عملی در حوزه نمی‌شوند، ابراز داشت: تحولی که رهبر معظم انقلاب فرمودند در متون حوزه و حوزه‌های علمیه عملی نشده و فقط نامش شنیده شد.

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه  قرار گرفتن کتب شهید مطهری(ره) جزء متون حوزه های علمیه یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب بود، تصریح کرد: این امر به صورت دوره ای و کارهای جنبی انجام می‌شود، ولی متأسفانه به صورت درس اصلی در حوزه مطرح نشد.

عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات و نقاط ضعف حوزه قرار دادن دروس جنبی به جای دروس اصلی است، اظهار داشت: تفسیر قرآن یعنی کلام خالق جزء دروس جنبی است، ولی کلام مخلوق جزء دروس اصلی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ترجیح کلام مخلوق بر خالق ضعف بزرگی است که در حوزه های علمیه تشیع به چشم می‌خورد، افزود: در بحث قرآن به ویژه حفظ، کوتاهی کرده‌ایم یعنی یک طلبه اگر افزون بر اینکه مکاسب و کفایه و سایر دروس حوزوی می‌خواند باید در ابتدا به فراگیری قرآن بپردازد و بر آن مسلط شود.

حجت الاسلام روحانی تصریح کرد: متون درسی حوزه‌های علمیه خوب است، ولی باید در دروس حوزوی قرآن اصل قرار بگیرد و در مدارس به تدریس آن به عنوان یکی از دروس مهم و اصلی توجه شود.

وی افزود: از پایه هفت طلبه تحت برنامه خاصی نیست و برنامه ای برای خودش ندارد و کلاس‌ها را به صورت اختیاری می‌رود، این سبب می‌شود که طلبه ضعیف عمل کند و به نتیجه مورد نیاز در بحث آموزش و پژوهش نرسد.

نماینده طلاب و فضلای مشهد در مجمع نمایندگان حوزه علمیه برای رفع این مشکل پیشنهادی ارائه داد و گفت: باید بعد از پایه هفت برای طلبه برنامه‌ریزیی صورت بگیرد و با استعداد یابی آنها به سمتی هدایت شوند که بتوانند در آن استعداد خود را شکوفا کنند./875/ت302/ب1

ارسال نظرات