اجتناب از تقلید و وابستگی در عرصه های علمی و فرهنگی/ استقلال، تعامل هوشمندانه است نه ساده لوحانه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ظهر امروز نهم شهریور در همایش اندیشه های آسمانی در دانشگاه شهید بهشتی مشهد، گفت: انقلاب اسلامی ایران یک خاستگاه و خواسته داشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این خواسته ها جوهره انقلاب اسلامی را تعیین می کند، افزود: جنس این خواسته ها، فرهنگی است.
حجت الاسلام واعظی در ادامه به بیان مقایسه جنبش مشروطیت و ملی شدن صنعت نفت پرداخت و اظهار کرد: نمی توان جنبش مشروطیت را به عنوان یک انقلاب فرهنگی یاد کرد چرا که محتوای استبداد ستیزی و محدود کردن استبداد را نداشت و یک جنبش عدالتخواهانه بود.
وی افزود: ملی شدن صنعت نفت هم یک خواسته اقتصادی و ملی بود که مربوط به کوتاه کردن دست بیگانگان از حریم اقتصادی کشور بود اما انقلاب ایران فرهنگی است و به وجهه فرهنگی سبب شد که انقلاب اسلامی پدید آید.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان این که انقلاب اسلامی یک گفتمان و معنا را تشکیل می دهد، تصریح کرد: ما در جهان سه قدرت نظامی، نرم و معنایی داریم که قدرت نظامی، سخت است و قدرت نرم تأثیرگذاری دارد.
وی با بیان این که قدرتهای صاحب نفوذ از قدرت نرم برخوردارند، ابراز کرد: آنها با همین قدرت نرم می توانند خواسته های خودشان را به دیگران دیکته کنند و این خواسته ها به گونه ای به کشورهای دیگر تحمیل کنند که این کشورها به صورت عملی و مطابق با خواسته این صاحبان نفوذ انجام دهند.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی در تعریف و تبیین قدرت معنایی گفت: قدرت معنایی در قاب گفتمان شکل می گیرد که روی عناصر معنای و محتوایی پافشاری و اصرار می کند که جانهایی را تسخیر می کند و اسباب پیشرفت را بدین وسیله فراهم می سازد.
رهبر انقلاب در پیاده کردن گفتمان انقلاب اسلامی تلاشهای فراوان کرده اند
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی قدرت معنایی ایجاد کرده است که به خاطر ارزشها است و رهبر معظم انقلاب در پیاده کردن گفتمان انقلاب اسلامی تلاشهای فراوان کرده اند تا این قدرت معنایی شکل بگیرد.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان این که آثار این قدرت معنایی که از سوی جمهوری اسلامی ایجاد شده است را می توان در مقاومت اسلامی مشاهده کرد، گفت: این قدرت معنایی جانهای افراد را تسخیر می کند.
وی در ادامه شباهتهای انقلاب اسلامی با بعثت پیامبر اکرم(ص) بیان کرد: همانگونه که انقلاب اسلامی یک اتفاق فرهنگی است بعثت پیامبر(ص) و آمدن او هم یک اتفاق فرهنگی است و انقلاب فرهنگی هدفش نابودکردن فرهنگ جاهل، شرک و منحط و از طرفی استقرار و تثبیت و بالنده کردن فرهنگ پویای اسلامی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک انقلاب فرهنگی دو وظیفه برعهده اش است، تصریح کرد: به حاشیه و انزوا و کنار زدن و از بین بردن فرهنگ مبتذل که امروز به کمک عناصر وابسته در جامعه ما در حال تقلید و وابستگی است، از مهمترین این وظایف است.
وی در ادامه تبیین وظایف فرهنگی که بر دوش انقلاب اسلامی است، افزود: استقرار فرهنگ اسلامی و احیای ارزشهای اسلامی از دیگر این وظایف است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که در شرایط کنونی ما در میدان نبرد و چالش جدی فرهنگی هستیم، اظهار کرد: برای بسط و گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی ما در این چند سال انواع چالشها را داشته ایم اما هیچکدام از این چالشها مثل چالش فرهنگی سهمگین و جدی نیستند.
دولت اسلامی مقدمه جامعه اسلامی
وی ادامه داد: دشمنان با درک اثرات انقلاب معنایی جمهوری اسلامی، برای به چالش انداختن فرهنگی در مقابل آن در تلاشند و این چالش عمیقترین و جدیترین چالش است چرا که کیان انقلاب اسلامی را هدف قرار داده است.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی در ادامه به بیان مقدمات، اساس و مؤلفه های انقلاب اسلامی پرداخت و تصریح کرد: تأکید بر اصول ارزشهای اسلامی و ضرورت استقرار آنها در مناسبات اجتماعی و باور به این که باید به دنبال جامعه اسلامی باشیم از مهمترین مؤلفه ها هستند.
فقط با دولت اسلامی، جامعه اسلامی نمی شود
وی با بیان این که در این مسیر برپایی انقلاب نخستین گام بود، اظهار کرد: گام دوم تشکیل دولت اسلامی است که در این گام ما دارای مشکلاتی هستیم و منظور از دولت نهادهای سیاسی است و هنوز در این گام با نقطه مطلوب فاصله داریم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تشکیل جامعه اسلامی گام سوم است که شامل ساختارهای جامعه از نظامهای حقوقی گرفته تا مناسبات فرهنگی همه باید اسلامی شود و خواسته اصلی انقلاب اسلامی همین تشکیل جامعه اسلامی است.
وی با بیان این که دولت اسلامی مقدمه جامعه اسلامی است، اظهار کرد: رابطه این دو رفت و برگشتی است چرا که بسیاری از اتفاقات بدون ضمانت اجرایی نمی افتند و فقط با دولت اسلامی، جامعه اسلامی نمی شود.
برخی استقلال طلبی و استکبار ستیزی را بد می فهمند
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: اگر چه به لحاظ منطقی و اثرگذاری نهاد قدرت و سیاست در دولت اسلامی در برابر مردم اقلیت هستند اما این اقلیت اثرگذارند.
وی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که برخی نسبت به این موضوع و صحبتهای انجام شده درباره فیشهای حقوقی نجومی معترضند، تصریح کرد: تمام امید و آرزوی ما برای اسلامی شدن به این موضوع گره می خورد که اعتماد داشته باشیم به کسانی که مدیران و دست اندرکاران امروز هستند که آنها به دنبال منافع شخصی نیستند و برای پیاده کردن منافع اسلامی در تلاشند.
وی ادامه داد: موضوع امانتداری است چرا که اسلام و قرآن امانتداری را بر دوش کارگزاران اسلامی گذاشته است و خیانت در امانت را تأیید نمی کند.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان این که استکبار ستیزی هم از ارکان جوهره فرهنگی است، تصریح کرد: برخی استقلال طلبی و استکبار ستیزی را بد می فهمند و خیال می کنند استقلال طلبی فقط در حوزه سیاست است که اگر سلطه سیاسی دیگر دول از کشور رانده شود مستقل شده ایم.
در علوم انسانی ما در حاشیه علوم انسانی غرب حرکت می کنیم
وی با بیان این که وقتی می گوییم جامعه اسلامی باید مستقل باشد این استقلال فقط به حوزه سیاست مربوط نمی شود، اظهار کرد: ما امروز استقلال سیاسی داریم.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی در ادامه با طرح این پرسشها که آیا امروز استقلال در حوزه، فرهنگ و علم داریم؟ آیا دانشگاه های ما در علوم انسانی مستقل می اندیشند؟ و یا این که در علوم انسانی ما در حاشیه علوم انسانی غرب حرکت می کنیم؟ آیا به خودباوری و خویشتن باوری و استقلال فکری در حوزه دانشی انسانی رسیده ایم؟ گفت: در این عرصه ها باید روح تقلید و وابستگی را کنار بزنیم تا به استقلال برسیم.
وی با بیان این که برخی از شخصیتها و افراد اهل قلم که پیاده نظام چالش فرهنگی با انقلاب اسلامی هستند می گویند استقلال طلبی و استکبار ستیزی شما بوی نشناختن جهان امروز را دارد، گفت: آنها می گویند جهان امروز، جهان تعامل است نه استقلال و این حرفها مغلطه است.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان این که استقلال مساوی با عدم تعامل نیست، تصریح کرد: استقلال به این معنا است که با دنیا تعامل می کنیم اما این تعامل هوشمندانه است و ساده لوحانه نیست چرا که باید دشمن شناسی کرد.
استکبار گزیده شده ایم
وی افزود: ما ترس غیر واقعی و هراس از استکبار نداریم چرا که استکبار گزیده شده ایم و زهر و زخم استکبار را در کالبد خودمان احساس کرده ایم و داعش و امثال داعش را فریب خوردگان استکبار می دانیم که سرویسهای اطلاعاتی آنها را بازی می دهند.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: طراحی دشمن در حال حاضر این است که کشورهای اسلامی به کشورهای کوچکی تبدیل شوند که قدرت نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نداشته باشند و آماده بلعیده شدن از سوی استکبار باشند و این طرح را جریانهای تکفیری پیاده می کنند.
وی ادامه داد: استکبار ستیزی ما به دلیل خوب شناختن دشمن و راهبردهای آنان برای جهان اسلام است.
نفوذ فرهنگی فرا نو
حجت الاسلام والمسلمین واعظی در ادامه بیان مطالبات دیگر انقلاب که آزادی است، افزود: این خواسته مدنی و اجتماعی، وجهه فرهنگی دارد و در این جبهه فرهنگی ما در فضای نفوذ فرهنگی فرا نو هستیم.
وی ادامه داد: در استعمار کلاسیک که کشورهایی با قدرت نظامی هستند و کشورهای دیگر را استعمار می کنند و مطلوب خودشان را به آنها دیکته می کنند و استعمار مدرن همان استفاده از قدرت نرم و فرانو است که نیرو پیاده نمی کنند.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی ادامه داد: در این روش، دشمن از اسبابهایی استفاده می کند که کشورهای دیگر، کارهایی را انجام می دهند که آنها می خواهند و با این اهرم فشار، تغییر منش و تصمیم ایجاد می کنند و ما در خطر نفوذ و چالش فرهنگی کلاسیک فرا نو هستیم./200/934/ب1