۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۴۴۶۸۹۶
مسؤول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین:

اصل در موضوع اربعین گفتمان سازی است

مسؤول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه اصل ما در موضوع اربعین گفتمان سازی است، گفت: این موضوع به نخبگان، هنرمندان، اساتید و حوزویها برمی‌گردد.
اربعین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمدی مسؤول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین بعدازظهر امروز در نشست خبری شورای راهبردی فعالیتهای جوانان در اربعین که در دبیرخانه کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین کشور برگزار شد با اشاره به اینکه در بحث حوزه فرهنگی اربعین ما دو موضوع را پیگیری می‌کنیم اظهار داشت: ابتدا به امر بحث فرهنگ سازی در حوزه زیارت و تغذیه است که در این زمینه تعامل با کشور عراق، سازمان تبلیغات، ائمه جماعات و هیأتها انجام شده است.

وی ادامه داد: موضوع دوم ما بحث اسراف است، در کشور عراق مشکلات زیادی برای پذیرایی وجود دارد، بنابراین باید آموزشهایی در این زمینه انجام گیرد، اربعین در اصل حضور مردم به عنوان اقتدار فرهنگی اهل بیت است.

مسؤول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه اصل دیگر ما در موضوع اربعین گفتمان سازی است خاطرنشان کرد: این موضوع به نخبگان، هنرمندان، اساتید و حوزوی‌ها برمی‌گردد، ما باید در این زمینه از ادبیات استفاده کنیم زیرا قالب تازه‌ای که به کار گرفته نشده بود، امید است در این زمینه مراکز آموزشی، صاحبدلان، رسانه‌ها و حوزه‌ها کمک و فعالیت لازم را انجام دهند.

حجت الاسلام احمدی تاکید کرد: هنر یکی از بسترهای مهم در جاودانه کردن این کار است و نقش اساسی و کلیدی می‌تواند داشته باشد، در حوزه دینی با ابزارهای هنری بسیار خوب می‌شود فعالیت کرد که قابلیت فهم آن هم بالاتر است.

در ادامه مراسم گل محمدی دبیر شورای راهبری فعالیت جوانان با شاره به اینکه به اربعین به عنوان زائرین اربعین و نقش جوانان باید نگاه ویژه‌ای شود ابراز داشت: هماهنگی بین سازمانها برای دعوت جوانان به این مراسم خیلی مهم است و از آنها دعوت به عمل آمده است تا بتوانیم در حوزه جوانان کار بیشتری کنیم.

وی افزود: وزارت علوم و تحقیقات در کرسی آزاد اندیشی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش آموزش، وزارت ورزش به عنوان دارا بودن حوزه‌های مردم نهاد و همچنین سایر سازمانها در این امر ما را یاری می‌کنند.

دبیر شورای راهبری فعالیت جوانان شش برنامه را برای کار ویژه جوانان که در مباحث فرهنگی، علمی و ورزشی مطرح است بیان کرد که به شرح ذیل است:

1. مستند اربعین به عنوان اولین بار توجه به جوانان در اربعین را در قالب فیلم مستند به تصویر می‌کشد

2.کاریکاتور و تصویر سازی اربعین برای اولین بار برای گفتمان و کار با هنرمندان انجام شده است

3.نگارگری نخستین بار به عنوان یک هنر اسلامی در این زمینه به کار گرفته است

4.فراخوان مقالات علمی در محورهای مختلف که ساختار ادبیات و گفتمان در ابتدا از همین جا آغاز می‌شود

5.بحث تجمع زائرین اربعین است که25 محرم در استان‌های کشور به همین منظور تجمع اربعین حسینی برپا می‌کنیم که آموزش تجمع در زیارت داده می‌شود که با هماهنگی با مداحان آمادگی لازم برای زائرین فراهم شود.

6.یادواره شهدای مدفاع حرم در عراق است که یک برنامه بزرگ است که تا به حال برگزار نشده است

در بخش فیلم مستند اربعین داوران در بخش فیلم کوتاه، بلند و مستند به سه بخش شامل جمال شورجه، مجید شاه حسینی، سلیم غفوری تقسیم می‌گردند.

در بخش مستند موضوعات زیر طراحی شده است:

1.اربعین حسینی در آیینه ادیان و مذاهب

2.ارتباط ملل مختلف در پیاده‌روی اربعین

3.شور و معرفت در زیارت

4.اربعین حسینی در مسیر ظهور

5.تبلور نقش مردم در تاریخ

دبیر بخش کاریکاتور و تصویر سازی اربعین با بیان اینکه بحث قالب هنر و کاریکاتور را در بیان قالب جدیدی برای فرهنگ سازی می‌توان استفاده کرد، یادآور شد: ما باید از موقعیتهای خاص استفاده کنیم زیرا از تمام کشورهای دنیا در این مراسم حضور پیدا می‌کنند و ما باید از این طریق بتوانیم با کاریکاتورها و تصاویر زیبا فرهنگها و مردم جوامع مختلف را بیشتر به هم نزدیک کنیم.

وی گفت: بحث فرهنگ پیاده‌روی در کاریکاتورهای ما مطرح است، همچنین زمینه سازی برای اتحاد میان مسلمان در این هنر در نظر گرفته شده است، در زمینه ارائه آثار محدودیت سنی و حرفه‌ای وجود ندارد، بحث امنیت منطقه و کار فرهنگی کردن در این مراسم باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین موضوعاتی چون بحث تعامل فرهنگی، اسراف، بهداشت مسیر را باید در قالب کاریکاتور کار کرد.

دبیر بخش کاریکاتور و تصویرسازی اربعین با اشاره به بخش تصویر سازی و شاخه پردازی آن تاکید کرد: ما در این بخش تصویرسازی اربعین 61 را داریم و سپس بحث اربعین فعلی را در قالب تصویر ماندگار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در هردو بخش کاریکاتور و تصویرسازی شرکت‌کنندگان می‌توانند حضور پیدا کنند، در بحث تعداد آثار هر شرکت کننده می‌توانند در هر دو بخش پنج اثر ارائه دهد، مهلت ارائه آثار تا اول آبان است، همچنین در بخش هیأت داوران حسین نیرومند، سید مسعود شجاعی طباطبایی و در بخش تصویرسازی محمدرضا دوست محمدی ما را یاری می‌کنند.

در ادامه امیر طهماسبی دبیر بخش نگارگری اربعین با اشاره به اینکه تمام کارشناسانان خارجی هنر نگارگری ایران را دینی می‌پندارند ابراز داشت: در حال حاضر خوب است که ستاد اربعین یک بخشی را به اربعین در نگارگری داده است، پیام‌های عاشورایی در بخش نگارگری داریم و این جریان کمک می‌کند تا اربعین بهتر بشناسیم.

وی افزود: این برنامه کمک می‌کند که جوانان با این نوع آثار آشنا شوند، مخاطب اصلی جوان‌ترها هستند، در این بخش نقاشی نیز می‌تواند با همه فرهنگها ارتباط بگیرد، گستره فرهنگی ایران آنقدر وسیع بوده که به کشورهای مجاور کشیده شده است.

دبیر بخش نگارگری با بیان اینکه افزون بر نگارگری در دو بخش دیگر آثاری ارائه می‌شود تصریح کرد: یک بخش آثار تهذیب است که نگاه به طبیعت دارد که رویکردهای مختلفی هم زیر مجموعه آن است، از سوی دیگر آثار گل مرغ را داریم که نمونه آن را در آثار قرآنی و کتابهای دینی می‌توان دید.

وی گفت: مهلت ارسال آثار 15 مهر است و در بخش هیأت داوران خانم لیلا عباسی محمدرضا هنرور مهدی خدا‌پناه ما را یاری می‌رسانند.

در پایان مراسم با حضور حجت الاسلام احمدی و دبیران فعالیتهای شورای اربعین از پوسترهای فعالیتهای شورا رونمایی شد./201/816/ب1

ارسال نظرات