۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۴۴۶۹۵۷
معاون اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی:

با انس و تدبر در قرآن آن را از مهجوریت درآوریم

حجت الاسلام ایزدی با اشاره به وظایف مسلمانان نسبت به قرآن، بر ضرورت رفع مهجوریت آن تأکید کرد و گفت: هیچ یک از آیات قرآن کهنه نشده و نخواهد شد؛ آیات قرآن یک تفسیر دارد که مربوط به ظاهر آیه است و یک تطبیق و تأویل که می توان از آن متناسب با شرایط هر زمان استفاده کرد.
قرآن کریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری  رسا در مشهد، حجت الاسلام ایزدی، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی عصر امروز در آیین تجلیل از نخبگان قرآنی استان گفت: قرآن معجزه جاوید پیامبر اسلام(ص) و تفاوت آن با معجزات پیشین این است که آن ها، به خاطر پایین بودن بینش فکری مردم، دلیل حسی داشتند اما قرآن کریم به عنوان محور همه معجزات پیامبر(ص)، معجزه ای عقلی است.

وی، جاوید و جهانی بودن و پاسخگویی به نیازهای مسلمانان در زمینه های مختلف را از ویژگی های معجزه جاوید پیامبر اسلام(ص) برشمرد و افزود: این معجزه عظیم، رسالتی را برای پیامبر(ص) و وظایفی را برای ما در پی دارد.

حجت الاسلام ایزدی، رسالت پیامبر(ص) را تبیین و تفسیر قرآن دانست و  با بیان اینکه قرآن اساسنامه زندگی مسلمانان است، درباره وظایف مسلمانان نسبت به آن تصریح کرد: قرآن برای تدبر نازل شده است؛ امیرمؤمنان علی(ع) می فرمایند «اگر در قرآن تدبر نباشد خیری در قرائت آن نیست».

وظایف مسلمانان نسبت به قرآن

معاون اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: فهم ابتدایی در قرآن که همان تدبر در آن است از نخستین وظایف ما به شمار می رود. بدین معنا که بدانیم خداوند در هر سوره از ما چه می خواهد و غرض محوری خداوند از آن چیست. به عنوان مثال، سوره حمد بیانگر ادبیات ارتباط برقرار کردن با خدا است.

وی، فهم دقیق و عمیق و عمل به قرآن را از دیگر وظایف مسلمانان نسبت به قرآن برشمرد و گفت: برخی با اینکه حافظ یا قاری قرآن هستند اما متأسفانه در مرحله عمل عقب هستند؛ در جامعه اسلامی ما که قرآن باید حاکم باشد، در عمل فاصله جدی با قرآن وجود دارد.

حجت الاسلام ایزدی خاطرنشان کرد: چه بسا مؤسسات قرآنی که باید عامل جذب جوانان و نوجوانان به مسجد، نماز، ارزش ها، دین، امام و انقلاب باشند اما به عکس باعث فرار آن ها می شوند. با اینکه قرآن برای مسلمانان نازل شده است اما بیشتر غیرمسلمانان به آن عمل می کنند.

قوانین قرآنی از ثبات برخوردار است

معاون اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، ترویج فرهنگ قرآن و اجرای احکام و دستورات قرآن در جامعه را از وظایف اجتماعی ما نسبت به قرآن معرفی و اظهار کرد:

برنامه ریزی، وضع قانون، اجرای طرح ها و برنامه ها همه باید بر مبنای قرآن باشد چرا که قوانین قرآنی به دلیل وحیانی و الهی بودن ثبات و اطمینان دارند در حالی که قوانین بشری متغیر است.

وی با اشاره به اینکه قوانین و سنت های قرآنی خاص مؤمنان یا کفار و ظالمان همیشه استمرار دارد و هیچ گاه تغییر نمی کند، افزود: اگر ما همه قوانین و برنامه ها را مستند به قرآن  کنیم، آن ها هم از ماندگاری و ثبات برخوردار خواهند شد.

از قرآن متناسب با شرایط روز بهره ببریم/قرآن همچنان مهجور است

حجت الاسلام ایزدی در ادامه با اشاره به ثواب نگاه، استماع، تلاوت و تدبر در قرآن تأکید کرد: هیچ یک از آیات قرآن کهنه نشده و نخواهد شد؛  آیات قرآن یک تفسیر دارد که مربوط به ظاهر آیه است و یک تطبیق و تأویل که می توان از آن متناسب با شرایط هر زمان استفاده کرد.

وی یادآور شد: حوزه علمیه حقیقتا از قرآن فاصله داشت که به برکت انقلاب اسلامی و تأکیدات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب شاهد کاهش این فاصله هستیم اما هنوز هم تا نقطه مطلوب فاصله، زیاد و دروس قرآنی و تفسیر همچنان در حوزه مهجور است./202/930/ب1

ارسال نظرات