۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۴۴۶۹۷۶
از سوی کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد مرکزی اربعین صورت گرفت؛

فراخوان دومین سوگواره فرهنگی ـ هنری عبرات

کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد مرکزی اربعین، دومین فراخوان سوگواره فرهنگی ـ هنری عبرات ویژه اربعین حسینی را اعلام کرد.
حجت‌الاسلام حمید احمدی، مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری

حجت‌الاسلام حمید احمدی، مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از برگزاری دومین سوگواره فرهنگی هنری عبرات ویژه اربعین حسینی خبر داد.

وی محورهای فراخوان مقالات علمی این فراخوان اشاره و از ظرفیت‌شناسی و ظرفیت‌سازی به عنوان محور اول یاد کرد و افزود:  بسترها و زمینه‌های توسعه حماسه اربعین،  ظرفیت‌های فرادینی حماسه اربعین و  حماسه اربعین در مسیر ظهور از زیر موضوعات این محور است.

دبیر دومین سوگواره فرهنگی ـ هنری عبرات، هویت‌شناسی را محور دوم فراخوان و استخراج سبک زندگی از حماسه اربعین و  تبلور نقش مردم در تاریخ را از جمله موضوعات این محور فراخوان برشمرد و گفت:  راهبردها و راهکارها، محور سوم فراخوان مقالات است که  اقتصاد مقاومتی در چرخه اقتصادی حماسه اربعین و مسئولیت و مشارکت اجتماعی در حماسه اربعین نیز در زیر مجموعه این محور قرار می گیرد.

وی مهلت ارسال آثار در بخش مقالات علمی را 30 مهرماه سال جاری عنوان کرد.

حجت الاسلام احمدی همچین به محورهای فراخوان اولین سوگواره فیلم مستند اربعین «روایت عشق» اشاره کرد و  اربعین حسینی در آیینه ادیان و مذاهب،  ارتباط ملل مختلف در پیاده‌روی اربعین،  شور و معرفت در زیارت،  اربعین حسینی در مسیر ظهور و  تبلور نقش مردم در تاریخ را از موضوعات این فراخوان برشمرد.

وی هیأت داوران در بخش اولین سوگوار فیلم مستند اربعین را جمال شورجه، مجید شاه‌حسینی و سلیم غفوری عنوان کرد و مهلت ارسال آثار را پایان دی‌ماه 95 دانست.

دبیر  دومین سوگواره فرهنگی ـ هنری عبرات، همچنین فراخوان اولین سوگواره نگارگری اربعین «صور صبغه» خبر داد و گفت: روایت وقایع اربعین حسینی،  نمایش پیام‌ها و فرازهای اربعین و روایت شور پیاده‌روی در اربعین از موضوعات این فراخان است.

وی هیأت داوران این بخش را لیلا عباسی، محمدرضا هنرور، مهدی خداپناه و آخرین مهلت ارسال آثار را 15 مهرماه 95 اعلام کرد.

اولین فراخوان ملی کاریکاتور و تصویرسازی با محوریت پیاده‌روی اربعین از دیگر موضوعات سوگواره عبرات است که حجت الاسلام احمدی به آن اشاره کرد و هیأت داوران آن را سیدمسعود شجاعی طباطبایی، محمدرضا دوست‌محمدی، حسین نیرومند عنوان و مهلت ارسال آثار را اول آبان ماه دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بحث ویژه فرهنگی با توجه به تجارب سال گذشته، امسال دو اصل محوری را در پیش گرفتیم؛ نخست بحث فرهنگ‌سازی در حوزه زیارت و سفر اربعین اعم از بحث تغذیه، خروج از مرز و رعایت مقررات و سایر موضوعاتی که آسیب‌پذیر بوده و نیازمند فرهنگ‌سازی است.

مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، اظهار داشت: یک شبکه گسترده در کشور با همکاری سازمان تبلیغات و شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، هیات‌ها و تشکل‌های دینی،‌ شبکه‌ای با عنوان «شبکه یاوران معنوی اربعین» تشکیل داده‌ایم که همه استان‌ها در طی سال، جلسات متعددی در این خصوص برگزار کرده‌اند.

دبیر دومین سوگواره فرهنگی هنری عبرات ویژه اربعین حسینی با بیان اینکه یکی از مسائلی که رهبر معظم انقلاب در اربعین سال 93 تذکر دادند بحث اسراف است، تصریح کرد: در راهپیمایی میلیونی اربعین، مردم عراق در شرایط بسیار سختی برای پذیرایی هستند و بخشی از ذهنیت‌های تاریخی که بین ما و عراق وجود دارد بسیاری از رفتارها می‌تواند آنها را تشدید یا احیا کند و با توجه به اینکه پیاده‌روی اربعین یک حرکت فراقومی و فرامذهبی است باید این حرکت تقویت شود.

وی ادامه داد: مبحث گفتمان سازی به حوزه نخبگان،‌اهل هنر، دانشگاهیان و اساتید حوزه باز می‌گردد و تراث ارزشمندی است که به دست ما رسیده است؛ اما متاسفانه نتوانسته‌ایم متناسب با شرایط جدید ادبیات تازه‌ای برای آن تولید کنیم؛ بنابراین ضرورت دارد این ادبیات تولید شود که اهل هنر و اندیشمندان تاثیر بسزایی در این خصوص دارند.

حجت‌الاسلام احمدی تصریح کرد: تشکیل هیأت علمی، تشکیل بخش حوزه جوانان، بانوان، اتاق فکر، اساسا ما را بر این وا می‌دارد که قطعا گفتمان‌سازی نیازمند زمان است و اولین و مهمترین کار آن بحث ادبیات است که هنر یکی از بسترهای مناسب در جاودانه کردن و ایجاد بسترهای مناسب برای گفتمان‌سازی دارد.

وی گفت: در حوزه دینی که با نمادها و نشانه‌ها سر و کار داریم و در انتقال پیام و برای جاودانگی و همه کس فهم کردن آن هنر نقش بسزایی در عین نمادین بودن دارد./917/ت302/ص

ارسال نظرات