۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۴۴۷۲۱۲
رییس پارلمان لبنان:

بهبود روابط با لیبی منوط به روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر است

همزمان با گذشت 38 سال از ناپدید شدن امام موسی صدر، رییس پارلمان این کشور اعلام کرد تا زمانی که حقیقت این مساله روشن نشده است، روابط دیپلماتیک لبنان و لیبی نباید عادی شود.
امام موسی صدر

به گزارش خبرگزاری رسا، نبیه بری، رییس پارلمان لبنان، هنگام سخنرانی در مراسم گرامی‌داشت امام موسی صدر اعلام کرد: تا زمانی که حقیقت ناپدید شدن امام موسی صدر روشن نشده است، روابط دیپلماتیک لبنان و لیبی نباید عادی شود.

رییس پارلمان لبنان گفت: «با وجود کلمات تلخ، توهین‌ها و تلاش‎هایی که برای بهره‎برداری از پرونده ناپدید شدن وی (امام موسی صدر) صورت می‌گیرد، ما اعلام می‌کنیم که ما و خانواده امام موسی صدر، اصول خود را در این باره تغییر نداده‎ایم. امام و دو همراهش با زشت‎‏ترین عملیات آدم‌ربایی مواجه شدند که معمر قذافی، دیکتاتور لیبی آن را اجرا کرد.»

بری ریاست جنبش امل را نیز برعهده دارد، جنبشی که امام موسی صدر سال‌ها پیش برای زدودن آثار محرومیت شیعیان در لبنان تأسیس کرد.

وی درباره اهداف امام موسی صدر گفت این مرجع دینی متوجه گسترش نزاع در جهان عرب شده بود و سعی داشت از طریق عقل، دانش و آگاهی به مقابله با این منازعات بپردازد.  

بری همچنین تأکید کرد سند معتبری درباره کشته شدن امام موسی صدر و همراهانش وجود ندارد.

رییس پارلمان لبنان همچنین درباره موضوع بازداشت هنیبال قذافی، فرزند دیکتاتور سابقِ لیبی، اظهار نظر کرد و گفت این یک امر صرفاً قضایی است.

اوایل هفته جاری خانواده امام موسی صدر علیه هانیبال قذافی که در بازداشت نظام قضایی لبنان قرار دارد، شکایت کردند. فرزند معمر قذافی در لبنان در بازداشت به سر می‌برد و یکی از اتهامات وی مخفی نگه‌داشتن اطلاعات مربوط به پرونده ربوده شدن امام موسی صدر است.

یکی از مشاوران نبیه بری در گفت‌وگو با پرس تی‌وی گفت دادستان کل لبنان در تلاش است بازداشت هانیبال قذافی تا حل کامل پرونده مربوط به امام موسی صدر، تداوم یابد.

علی حمدان، مشاور بری، همچنین گفت: «ما همواره به دنبال یافتنِ حقیقت پشت ناپدید شدنِ وی (امام موسی صدر) و دو همراه وی  هستیم. دولت و  نظام قضایی لبنان یک کمیته(برای پیگیری این مساله) تشکیل داده است.» 

در سال 1357 در حالی که لبنان درگیرِ یک جنگ داخلی خونین بود، امام موسی صدر در حال اجرای مأموریتی با هدف جلب پشتیبانی برای حل مسالمت‌آمیز بحران در لبنان، بود. یکی از مقصدهای وی لیبی بود، جایی که وی و همراهانش برای آخرین بار دیده شدند. 

لبنان معمر قذافی را متهم به ربودن امام موسی صدر کرد، اما پس از کشته شدن این دیکتاتور، اطلاعات دقیقی در مورد سرنوشت امام موسی به خانواده‌اش و یا دولت لبنان نرسید.

38 سال است که لبنانی‌ها همزمان با سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر، کنار یکدیگر جمع شده و خواستار روشن شدن مساله ناپدید شدن پیشوای خود می‌شوند.

با وجود این‌که تا بدین لحظه خبر موثقی از سرنوشت این عالم دینی به دست نیامده است، افرادی که به آموزه‌های امام موسی درباره وحدت لبنان و مقاومت در برابر تجاوز، باور دارند، همچنان مشعل اندیشه‌های وی را روشن نگه‌داشته‎اند./847/ب102/د

ارسال نظرات