۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۴۴۷۲۲۷
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

ثبت مباحث علمی و فقهی فراوان در دوران امامت امام جواد

حجت الاسلام مهدی جاریانی با اشاره به اینکه در دوران امامت امام جواد(ع) مباحث علمی فراوانی مطرح شد، گفت: بنی عباس برای منزوی کردن امام جواد(ع) که در طفولیت به امامت رسیدند این مباحث را مطرح و امام هم با پاسخ های قوی همه را حیرت زده کردند.
شهادت امام جواد(ع)

حجت الاسلام مهدی جاریانی، استاد حوزه و امام جماعت مسجد بنی فاطمی نظام آباد تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، علت مباحث علمی فراوان امام جواد(ع) را شیطنت دستگاه خلافت بنی عباس دانست و گفت: در سیره و زندگی امام جواد(ع) مباحث های علمی فراوانی ثبت شده است که علت آن هم دستگاه خلافت بنی عباس بود.

وی ادامه داد:از آنجایی که امام جواد(ع) جوان و از طفولیت به امامت رسیدند، دستگاه عباسی می خواست با این مباحث امام را منفور و منزوی نماید، غافل از اینکه خداوند در قرآن می فرماید:« يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ».

وی تأکید کرد: بعضا امام اینقدر شهود فقهی برای  یک سؤال مطرح  و خودشان پاسخ می گفتند که همه انگشت حیرت به دهان می گرفتند.

جاریانی ابراز داشت: بنی عباس در این مسیر هر چه بیشتر حرکت می کرد آفتاب تابناک امام جواد(ع) برای مردم عالم تاب تر و مردم بیشتری جذب می شدند.

حجت الاسلام جاریانی تولد امام جواد(ع) را با برکت دانست و گفت: نکته بسیار مهم درباره تولد امام نهم شیعیان روایتی از امام رضا(ع) است که فرمودند: مولودی با برکت تر از ایشان برای اسلام وجود نداشته است.

وی افزود: تولد امام جواد(ع) حقانیت امام رضا(ع) را تثبیت کرد و نهمین امام شیعیان از طفولیت به امامت رسید که حجج علمی فراوانی از ایشان آشکار شد.

حجت الاسلام جاریانی اظهار داشت: برای هر امامی یک ویژگی تعریف می کنند و برای امام جواد(ع) معروف است که  احتیاجات دنیوی خود را از امام جواد(ع) طلب کنید.

 وی ادامه داد: کلمات گوهر باری از امام جواد(ع) مانده که اکنون روشنی بخش محافل مهم شیعی است.

حجت الاسلام جاریانی با بیان اینکه ائمه(ع)  از دوران امام جواد(ع) تحت نظارت شدیدتری قرار گرفتند، گفت: از دوره امام جواد(ع) دستگاه خلافت منتظر ظهور امام زمان مهدی موعود(عج) است که به همین دلیل ائمه(ع) تحت نظارت شدیدتری قرار داشتند.

وی اظهار داشت: همچنین از دوران امامت امام جواد(ع) کم کم عمر ائمه(ع) کوتاه می شود و بیست و چند سال بیشت عمر نکردند.

حجت الاسلام جاریانی در پایان گفت: امام جواد(ع) در نهایت غربت با اینکه دختر خلیفه هم همسر امام بود، دست به تربیت شیعیان و محبان و دوستداران اهل بیت(ع) زدند تا اینکه از سوی دستگاه عباسی مسموم و به شهادت رسیدند.

شایان ذکر است، امام محمد بن علی (ع) معروف به جواد الائمه  در دهم رجب در مدینه دیده به جهان گشود، نام پدرش امام علی بن موسی الرضا (ع) امام هشتم شیعیان و مادرش خیزران می‏باشد.امام جواد(ع) پس از شهادت پدرش امام رضا (ع) درسال 203 قمری، مقام  امامت را در هشت‏ سالگی بر عهده گرفت و آن را به راستی و درستی هدایت کرد و به مقصد  عالی رسانید.مامون عباسی دخترش ام الفضل را به عقد امام درآورد و سرانجام بوسیله سم توسط دستگاه عباسی که قول های مختلفی نقل شده امام را مسموم و به شهادت رساندند، اکنون حرم مطهر ایشان در کاظمین پناهگاه عاشقان امام می باشد./9598/302/ب2

ارسال نظرات