۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۴۴۷۵۹۴
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

ارتقای مدیریتی حوزه علمیه خراسان شمالی سبب بهبود برنامه‌های آموزشی و تهذیبی می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: ارتقای جایگاه مدیریتی حوزه علمیه خراسان شمالی از نمایندگی به مدیریت استانی، سبب بهبود برنامه‌های آموزشی و تهذیبی این نهاد می‌شود.
حجت الاسلام یعقوبی

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به ارتقای جایگاه نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی به مدیریت استانی، اظهار کرد: مدیریت مستقل حوزه علمیه در خراسان شمالی باعث بهبود برنامه‌های آموزشی و تهذیبی این نهاد می‌شود.

وی افزود: درست است که حوزه علمیه خراسان شمالی، طبق نظر و خواسته ما همچنان از نظر بودجه و کلیات به حوزه علمیه خراسان بزرگ وابسته خواهد بود؛ اما از نظر مدیریتی استقلال پیدا کرده و به همین دلیل هم دست ما در اجرای برنامه‌های مختلف حوزه علمیه بازتر شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی که رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی هم هست، اضافه کرد: حوزه علمیه ساز و کار مشخصی داشته و در استان خراسان شمالی شورای عالی حوزه علمیه داریم که در این شورا هفت نفر از علمای حوزوی ازجمله چند امام جمعه عضویت دارند.

وی ادامه داد: شورای عالی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی در زمینه‌های مختلف تصمیم‌گیری کرده و برنامه‌های آموزشی، تقویتی و مدیریتی این نهاد را رصد می‌کند که در این راستا طلبه‌های ممتاز تشویق شده و در مورد برخی طلاب که نمی‌توانند دروس حوزه را با موفقیت طی کنند گاهی به اخراج هم می‌رسد و به نوعی نظارت و تسویه از درون داشته و کار خود را انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به برخی کاستی های مدارس علمیه استان خراسان شمالی، اظهار کرد: ما در زیرساخت‌های حوزه علمیه مشکل داریم به همین دلیل اکنون نمی‌توانیم از تعداد معینی بیشتر طلبه جذب کنیم؛ زیرا مکان مناسب نداریم.

وی تصریح کرد: البته به فضل الهی با بودجه سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی در حال گسترش حوزه علمیه استان هستیم و از سه سال پیش حوزه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد راه‌اندازی و ماندگاری طلبه‌ها تا سطح سه در استان تثبیت شده است.

این استاد حوزه علمیه خراسان شمالی ادامه داد: سال تحصیلی گذشته در مدارس علمیه استان کفایه تدریس می‌شد و امسال هم درس خارج شروع می‌شود که خود این مقدمات سبب ماندگاری طلاب در استان شده، در حالی که قبلاً طلاب استان برای ادامه تحصیل به مشهد و قم می‌رفتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: اکنون در مدارس علمیه خراسان شمالی سطح سه تثبیت شده و به دنبال راه‌اندازی سطح چهار و دکتری هستیم تا ماندگاری طلاب در استان افزایش یابد.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اضافه کرد: همچنین ساختمان حوزه‌های علمیه در شهرهای جاجرم، فاروج و شیروان در بخش برادران و خواهران در دست احداث است که با بهره‌برداری از این طرح ها بخش مهمی از کاستی های زیرساختی نهاد حوزه علمیه در استان مرتفع می‌شود.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه استان از نظر کمی و کیفی گسترش می‌یابد، نیروهای بومی تثبیت می‌شوند، در آینده ثمرات آن ملموس‌تر می‌شود، گفت: الآن هم بسیاری از روحانیان از حوزه علمیه استان به ادارات اعزام شده‌اند، نماز جماعت خوانده و برای مردم احکام می‌گویند و در ایام تبلیغی هم حوزه گسترده‌ای را پوشش می‌دهند به‌گونه‌ای که الآن تقریباً در تمامی خانه‌های عالم ساخته‌شده در استان روحانی مستقر شده است.

گفتنی است، در استان خراسان شمالی 15 مدرسه علمیه شامل 9 مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران فعال بوده و در سال تحصیلی پیش رو در مجموع هزار و 500 طلبه خواهر و برادر در این مدارس در سطوح یک، دو و سه به تحصیل علوم دینی مشغول می‌شوند.

مدارس علمیه استان خراسان شمالی از سال 1388 تاکنون به‌ صورت نمایندگی مدیریت زیر نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ اداره می‌شدند اما با اعلام مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، از این پس به‌صورت مدیریت استانی اداره می‌شوند./9314/302/ب2

ارسال نظرات