۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۴۴۷۷۵۸
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی مطرح کرد؛

ضرورت برگزاری دوره های ولایت شناسی در حوزه های علمیه/ شالوده فکری طلاب باید همسو با نظام و آرمانهای انقلاب باشد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با تأکید بر ضرورت برگزاری دوره های ولایت شناسی در حوزه های علمیه، گفت: باید بحث ولایت فقیه و اصل ولایت مطلقه فقیه، ریشه، مبنا و دلایل این مباحث به صورت علمی در حوزه های علمیه بررسی شود.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه استان که در حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه برگزار شد، به مطالبات معظم رهبر انقلاب از حوزه های علمیه مبنی بر انقلابی بودن حوزه ها اشاره کرد و گفت: حوزه های علمیه باید انقلابی باشد، در غیر این صورت نه تنها فایده ای ندارد و ممکن است خطر نیز ایجاد کند.

وی با بیان اینکه بصیرت و روحیه انقلابی طلاب از به انحراف کشیده شدن طلاب جلوگیری می کند، گفت: اگر حوزه انقلابی نباشد و طلابی انقلابی تربیت نشود، طلاب مباحث انحرافی را در قالب احادیث و روایات به خرد جامعه می دهند که جبران این خسارت بسیار سنگین است و به اسلام ضربه وارد می شود.

امام جمعه ارومیه خواستار توجه ویژه مدیریت حوزه های علمیه استان به تربیت انقلابی طلاب شد و خاطرنشان کرد: باید شالوده فکری علما و طلاب همسو با نظام و انقلاب باشد و به مسأله ولایت فقیه اعتقاد قلبی داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی تصریح کرد: ولایت فقیه اساس نظام است و این مسأله باید در بین طلاب موضوعی کاملا پخته و حل شده باشد و در شالوده فکری آنها جای گیرد.

ضرورت برگزاری دوره های ولایت شناسی در حوزه های علمیه
رییس شورای عالی حوزه های علمیه آذربایجان غربی گفت: آماده هستم در زمینه ولایت شناسی نسبت به برگزاری دوره های ویژه و یا دعوت از اساتید بنام کشور کمک کنم.

وی افزود: با تدبیر آیت الله مصباح در دانشگاهها طرح ولایت به مدت 20 روز در ایام تابستان برگزار شده و مباحث نظام و مسائل سیاسی و حکومتی اسلام برای دانشگاهیان تشریح می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با تأکید بر ضرورت برگزاری دوره های ولایت شناسی در حوزه های علمیه، بیان داشت: باید بحث ولایت فقیه و اصل ولایت مطلقه فقیه، ریشه، مبنا و دلایل این مباحث به صورت علمی در حوزه های علمیه بحث شود.

وی اضافه کرد: مدیران حوزه های علمیه باید به اندازه لازم و با توجه به سطح طلاب این موضوع را مطرح کنند چرا که به همان اندازه که موضوعات فقه، اصول و تفسیر در حوزه مهم است، باید به موضوع ولایت فقیه نیز پرداخته شود.

امام جمعه ارومیه روحانیان و طلاب را صاحبان اصلی و سربازان نظام خواند و اظهار داشت: همانطور که نظام جمهوری اسلامی ایران را روحانیت ایجاد کرده اند، بقای نظام نیز وابسته به روحانیت و علما است که تا چه اندازه رسالت خود را به نحو احسن انجام دهند.

طلبه باید پاسخگوی مباحث مختلف مطروحه در جامعه باشد
وی با اشاره به افزایش انتظار رهبری و جامعه از حوزه های علمیه، گفت: باید بیش از پیش به مباحث علمی، اخلاقی، بصیرتی و سیاسی در حوزه های علمیه توجه شود؛ انتظار جامعه امروزی از یک طلبه دانستن چند روایت و بیان آن در منابر نیست، حوزه باید به مباحث مختلف مطرح شده در جامعه پاسخگو باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی حوزه های علمیه را تنها مرکز پاسخگویی به مباحث مختلف دانست و تأکید کرد: نمی توان با سستی و وقت گذرانی و مشغول شدن به سایر مسائل عهده دار چنین مسؤولیت سنگینی بود، باید با تمام توان در راه کسب بصیرت سیاسی و دینی تلاش کنیم.

وی افزود: در دیدار با مدیران حوزه های علمیه نیز تأکید کرده ام با توجه به موقعیت ویژه استان آذربایجان غربی باید در کنار درسهای معمول حوزه به مسائل ویژه استان نیز در حد مقدماتی پرداخته شود تا آماده کسب اطلاعات بیشتر در حوزه های علمیه قم و یا سایر مراکز باشند.

توجه به تقوا و معنویت وجه تمایز حوزه با دیگر مراکز آموزش عالی
رییس شورای عالی حوزه های علمیه آذربایجان غربی در ادامه به اهمیت مسأله تقوا و معنویت در حوزه های علمیه پرداخت و گفت: تقوا و معنویت وجه تمایز علما و طلاب با سایر نخبگان علمی و دانشمندان است، و الا مشابه درس های حوزه در دانشگاهها نیز تدریس می شود.

وی افزود: اعتماد عمومی به روحانیت به خاطر مباحث اخلاقی و معنوی است، انتظار مردم این است که اخلاق، معنویت و عبودیت در حوزه های علمیه به نمایش گذاشته شود.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: مدیریت حوزه های علمیه باید به موضوع درس اخلاق و معنویت در حوزه توجه ویژه ای داشته باشند چرا که باید طلابی عالم و متخلق به اخلاق الهی تربیت شود.

امام جمعه ارومیه روحانیان را وارثان پیامبر و عهده دار هدایت جامعه دانست و گفت: کسی که می خواهد هدایت جامعه را عهده دار شود باید معنویت در وجود او حاکم باشد که این امر جزء با تهجد، شب زنده داری و ذکر و یاد خداوند میسر نخواهد شد.

وی در پایان با تقدیر از تلاش های شبانه روزی اساتید و مدیران قبلی و فعلی حوزه های علمیه استان، گفت: مشکلات زیادی در زمینه اداره کرد حوزه های علمیه استان آذربایجان غربی وجود دارد به طوری که ضعف و کمبود زیاد است و امکانات کم، اما امیدواریم با تلاش همه علما، اساتید و طلاب شاهد ارتقای کمی و کیفی حوزه های علمیه استان باشیم./936/201/ب2

ارسال نظرات