۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۴۴۷۷۷۳
مدیر گروه معارف شبکه جهانی جام جم مطرح کرد؛

ازدواج آسان و تکیه بر مسائل معنوی شرط زندگی موفق

حجت الاسلام عرفاتی شرط زندگی موفق را در ازدواج آسان و تکیه بر مسائل معنوی ارزیابی کرد و گفت: پایه‌ها و مسائل زندگی و ازدواج را باید بر اساس مسائل معنوی بنا کنیم تا زندگی‌ از ثبات بالاتری برخوردار شود.
حجت الاسلام عرفاتی

حجت الاسلام محسن عرفاتی، مدیر گروه معارف شبکه تلویزیونی و جهانی جام جم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به روایت«النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی» از رسول الله(ص) که یکی از روایات مشهور و معتبر است، ابراز داشت: طبق این روایت ازدواج از سنت نبوی است و روشی برای انسان شدن و بالفعل شدن انسانیت، یعنی سیر نبوی و سلوکی در اسلام است که همه آن مسائل شهوانی نیست و ابعاد معنوی آن فراوان است.

وی ادامه داد: آنقدر ابعاد معنوی ازدواج بالا است که پیغمبر(ص) می‌فرمایند اگر کسی وارد این فضای معنوی نشود از من نیست، یعنی برای انسان مشکلاتی پیش می‌آید که از بار معنوی اسلام خارج می‌شود.

حجت الاسلام عرفاتی تصریح کرد: فقها امر ازدواج را مستحب مؤکد دانسته‌ بلکه تأکید کرده‌اند که اگر انسان به خطر بیافتد و احتمال مفسده برای او وجود داشته باشد برای او واجب است؛ بنابراین باید دید موانع این عمل نیکو چیست و برداشته شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی از موانع ازدواج تجملات و تشریفات است، اظهار داشت: «إِذَا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ أَحْرَزَ نِصْفَ دِينِهِ» شخصی که ازدواج می‌کند در حقیقت نصف دین و آئین خود را حفظ کرده است؛ بنابراین اگر موانعی هم وجود دارد باید برداشته شود مانند تشریفات و تجملات که امروزه ایجاد زحمت کرده و مانعی برای ازدواج است پس باید برداشته شوند.

مدیر گروه معارف شبکه تلویزیونی و جهانی جام جم افزود: ازدواج آسان یعنی رفع موانع اگر این ازدواج نباشد طبق روایتی که در قبل گفته شد دیگر از پیامبر نیستیم.

حجت الاسلام عرفاتی اضافه کرد: شیاطین انس و جن برای اینکه هیمنه نظام اسلامی را بشکنند دنبال بی دین کردن مردم هستند  یکی از راه‌های موثر بی دین کردن به فساد کشاندن جوانان است جوانی که فاسد شد اهل ایثار، شهادت و دینداری نیست؛ بنابراین استکبار و دشمنان یعنی آنهایی که شمشیر کشیدن برای اسلام و کسانی که درخشش نظام اسلامی را نمی‌توانند ببیند سود خواهند برد.

وی با بیان اینکه کسی که ازدواج را سخت می‌گیرد خواسته یا ناخواسته آب به آسیاب دشمن می‌ریزد، اظهار داشت: یکی از مسائل مهم منشور رهبر معظم انقلاب که ابلاغ نمودند بحث ازدواج جوانان و ازدواج آسان است.

حجت  الاسلام عرفاتی افزود: اسوه ما در این امر نیک باید امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) باشند که اول ذی‌حجه سال روز ازدواج این دو اسوه بشریت است.

وی با اشاره به اینکه امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) از همان ابتدای زندگی خود ساده زیستی را سرلوحه کار خود قرار دادند، گفت: مواقعی برای آنها در زندگی پیش می‌آمد که نان در خانه آنها وجود نداشت، ازدواجشان سهل بوده و متکی بر مسائل مادی نبوده است؛ بنابراین ما باید ارزش‌ها خود را متکی بر مسائل معنوی کنیم تا زندگی مستحکم و پایداری را شکل بدهیم.

حجت  الاسلام عرفاتی در پایان گفت: ازدواج ساده اتکای به مسائل معنوی و تکیه نداشتن به مسائل مادی است، امروزه نمونه های بارزی در جامعه وجود دارد که از نظر مالی دارای وضعیت خوبی هستند، ولی ثباتی در زندگی ندارند بخاطر اینکه معنویت در زندگی آنها نیست؛ بنابراین باید پایه‌ها و مسائل زندگی و ازدواج را بر اساس مسائل معنوی بنا کنیم تا زندگی‌ها از ثبات بالاتری برخوردار شوند./875/ت302/ی

  

ارسال نظرات