۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۴۴۷۷۸۹
اردوغان:

مقابله با تروریسم نیازمند موضع مشترک است

رییس جمهور ترکیه بعد از دیدار با همتای آمریکایی خود در چین اظهار داشت مقابله با حملات تروریستی نیازمند موضع مشترک است و سکوت در قبال آن ممکن نیست.
اردوغان

به گزارش خبرگزاری رسا، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه که برای شرکت در نشست سران گروه 20 در شهر هانگژوی چین رفته٬ پس از دیدار باراک اوباما همتای آمریکایی خود در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: "هر دو کشور به عنوان عضو ناتو در مبارزه با گروه های تروریستی باید عملکرد مشترکی داشته باشند. ساکت ماندن ما در مقابل این گروه ها ممکن نیست".

وی خاطرنشان کرد: "رفتارمان در برابر گروه‌های تروریستی باید یکسان باشد، زیرا تمام انواع تروریسم خطرناک و بد است و تروریست خوب و یا بد وجود ندارد. همه این گروه‌ها باید محکوم شوند. رفتار و اقداماتی که در قبال آنها باید اتخاذ کنیم نیز مشخص و معلوم است".

به گزارش آناتولی، اردوغان کودتای نافرجام شب 15 جولای در پی اقدامات تروریستی در منطقه بسیار معنادار دانست و اظهار داشت: از رییس جمهور آمریکا به خاطر واکنش و محکوم کردن کودتا در ترکیه و اعلام حمایت از ما تشکر می کنم.

وی افزود: "دوستی و روابط مشترک استراتژیک و دیرینه ترکیه با آمریکا در دوره ریاست جمهوری اوباما تبدیل به الگویی مشترک شد. این روابط مشترک و ويژه ادامه خواهد داشت".

او با بیان این که مبارزه ترکیه علیه گروه های تروریستی داعش٬ پ.ک.ک٬ ی.پ.گ٬ پ.ی.د در سوریه و عراق قاطعانه ادامه خواهد داشت، تاکید کرد: اجازه نخواهیم داد کریدور تروریسم در آن سوی جنوبی کشورمان تشکیل نشود.

رییس جمهور ترکیه در این زمینه توضیح داد: "برای جلوگیری از تشکیل چنین کریدوری با نیروهای ائتلاف بین المللی همراه بوده و به مبارزه خود ادامه می دهیم. بر این باورم که در این مبارزه موفق خواهیم شد".

وی همچنین گفت: "قبل از این ترور و کودتا پروندهای علیه این سرکرده فتو به آمریکا فرستاده بودیم. پرونده هایی هم پس از کودتای 15 جولای آماده شده و به هیئتی که از آمریکا به ترکیه می آید تحویل خواهد شد".

اردوغان ادامه داد: "تلاش‌ها در این زمینه ادامه دارد. یک هیئت از آمریکا به ترکیه آمده و هیئتی از ما به ریاست وزیر دادگستری به آمریکا می روند و در آنجا این قضیه را پیگیری خواهند کرد".

رییس جمهور ترکیه همچنین طی سخنانی در گردهمایی اجلاس سران «G20» در چین اظهار داشت: امیدوارم این گردهمایی برای انسانیت سبب خیر و برکت شود./982/ب102/د

ارسال نظرات