۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۴۴۸۲۹۹
امام جمعه ارومیه:

حرام خواری سبب تربیت غیردینی افراد می شود/ دریافت کنندگان حقوقهای نجومی منتظر عذاب الهی باشند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: کسانی هستند که نمی توانند ماهانه یک میلیون درآمد داشته باشند با این وجود آقایان دریافت کنندگان فیش های نجومی ماهانه 300 میلیون تومان از بیت المال برداشت کرده اند؛ اینها چگونه راحت می خوابند درحالی که خداوند تصرف کنندگان ناحق اموال دیگران را به عذاب الهی وعده داده است.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به آیه 29 و 30 سوره نساء اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می فرماید ای کسانی که ایمان آورده اید اموال یکدیگر را به باطل نخورید مگر اینکه تصرف شما در اموال یکدیگر بر اساس معامله ای باشد که مورد رضایت طرفین است.

وی در تفسیر این آیه به تأکید اسلام بر مالکیت خصوصی اشاره کرد و گفت: بر اساس احکام اسلامی انسان می تواند بر دسترنج خود مالک باشد و یا اینکه به صورت تجارتی که مورد رضایت طرفین باشد آن را معامله کند.

امام جمعه ارومیه افزود: در معامله هایی که رضایت نباشد صحیح نیست و از نظر شرعی باطل است.

وی گفت: خداوند در ادامه این آیه به حرام بودن قتل نفس تأکید کرده و فرموده است: «خودکشی نکنید که خداوند نسبت به شما مهربان است».

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: براساس نظر برخی مفسران وقتی اموال یکی به ناحق تصرف شود گویا او را به قتل می رسانی چراکه در روایات نیز آمده است: «فقر مرگ بزرگ است.»

حجت الاسلام والمسلمین قریشی اضافه کرد: براساس این آیه، اگر روابط مالى مردم براساس احکام دین استوار نباشد، اقتصاد جامعه به صورت سالم پیش نـرود و در امـوال یکدیگر به ناحق تصرف کنند، جامعه گرفتار یک نوع خودکشى و انتحار خواهد شـد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه بی توجهی به احکام الهی در کسب درآمد و انجام معاملات سبب ایجاد فاصله طبقاتی و بروز مشکلات اقتصادی می شود، بیان داشت: کسانی هستند که نمی توانند ماهانه یک میلیون درآمد داشته باشند با این وجود آقایان دریافت کنندگان فیش های نجومی ماهانه 300 میلیون تومان از بیت المال برداشت کرده اند؛ اینها چگونه راحت می خوابند درحالیکه خداوند تصرف کنندگان به ناحق اموال دیگران را به عذاب الهی وعده داده است.

وی گفت: متأسفانه چون در جامعه به احکام الهی بی توجهی شده و درست عمل نمی شود شاهد بروز مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی بر لزوم تأمل بر نحوه کسب اموال و هزینه کرد آنها تأکید کرد و گفت: لازم است برخی اوقات انسان از خود بپرسد که این اموال را چگونه و از چه راهی جمع آوری کرده است تا خدایی نکرده مال حرام و شبهه ناک نباشد.

وی گفت: متأسفانه امروزه کسانی هستند می گویند ربا اشکالی ندارد و نوعی معامله است، درحالی که خداوند در قرآن کریم معامله را حلال و ربا را حرام اعلام کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: عده ای به بهانه اینکه بانکها هم سود بانکی می دهند، اموال خود را به دیگران داده و از آنها مبالغی به عنوان سود دریافت می کنند که این کار ربا محسوب شده و حرام است.

امام جمعه ارومیه حرام خواری را موجب تربیت غیردینی فرزندان دانست و گفت: اگر فرزندانمان خوب تربیت نمی شوند باید در مال اندوزی خود شک کرده و با دقت بیشتری عمل کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در ادامه به آیه 30 سوره نساء اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می فرماید «هر کس که به ستم اموال دیگران را تصرف کند، به زودی او را در آتشی وصف ناپذیر وارد خواهیم کرد، و این برای خدا آسان است».

گفتنی است، سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم از سوی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در مسجد امام جعفر صادق ارومیه برگزار می شود./936/202/ب2

ارسال نظرات