ضرورت تهیه متون آموزشی متناسب با نیازهای روز جامعه
حجت الاسلام سعید سعدی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اینکه ضرورت تغییر در متون و روش آموزش حوزه محسوس و ملموس است، ابراز داشت: متأسفانه در این باره هدف گذاری صحیح صورت نمی گیرد و غرض از تغییر متون حوزوی، تهیه متون جدید برای پاسخگویی به نیازهای جدید است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تغییر متون حوزه به معنای از بین بردن میراث گرانقدر حوزویان در گذشته نیست، اظهار داشت: حوزویان در گذشته با زحمت های فراوان خود متونی گران قدر و گران سنگ از خود به جا گذاشته و حوزه های علمیه از این متون استفاده و داوم یافته اند اما نباید به بهانه تغییر این میراث را از بین ببریم.
این مقام مسؤول توجه به نیازهای جدید جامعه را پس از تشکیل جمهوری اسلامی ایران خواستار و افزود: باید متون جدیدی با توجه به نیازها بیفزایم و اکتفا به تغییر متون حوزوی بدون در نظر گرفتن نیازهای جامعه نادرست است و متون حوزوی با صلابت و عمق علمی و غنای فرهنگی گذشتگان حتی در ضرب المثل ها، شواهد و نمونه ها، جداسازی اصول از فروع محفوظ بماند تا شاهد افزوده شدن متون جدید و به روز باشیم.
حجت الاسلام سعدی در ادامه خاطرنشان کرد: متون جدید حوزوی باید همچون زیرشاخه و فروع از اصول نسبت به متون گذشته حوزه جانمایی شوند و طلاب حوزه در گذشته بیشتر فراگیر کسب علم و درک مطالب درسی و بی اعتنا به مدرک گرایی بودند.
وی با ابراز تأسف از رواج مدرک گرایی در حوزه های علمیه اظهار داشت: رواج مدرک گرایی سبب پسرفت و ضعف مفرط در سطح آموزش خواهد شد و برای جلوگیری از چنین اقدامی پرهیز از خلاصه برداری و صرف مطالعه برای امتحان و ترویج شیوه های مباحثه گذشتگان ضروری است.
استاد حوزه و دانشگاه جایگزینی مدرک گرایی به جاری درک گرایی را آفت اصلی دروس حوزوی برشمرد و عنوان کرد: برداشت متناسب دروس حوزوی با نقش های فرهنگی و اجتماعی حوزویان عاملی در به روز بودن حوزه و اطلاعات حوزویان خواهد بود./302/9456/ب1