۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۴۴۸۶۶۱

چند خبر کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

برگزاری همایش پیوند آسمانی، ثبت وقف جدید به ارزش هفتصد میلیون ریال در مشهد، ثبت نخستین وقف شهرستان کلات در سال جاری و برپایی میز خدمت در ادارات اوقاف استان عناوین مهمترین خبرهای کوتاه اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
خبر کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد ذاکری، رییس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد مقدس، در همایش "پیوند آسمانی" که در آستان مقدس امامزاده سید محمد(ع) گنبد خشتی برگزار شد ضمن تبریک  سالروز ازدواج پر برکت امیرمؤمنان حضرت علی(ع) و دخت نبی مکرم اسلام حضرت صدیقه طاهره(س) گفت: یکی از سرمایه های اجتماعی که از گذشتگان رسیده و امروزه مورد استفاده قرار می گیرد موقوفات هستند.

وی با بیان اینکه مردم ما مردمی ایثارگر، گره گشا و اهل بخشش هستند، افزود: خوشبختانه کارهای خیر، صدقات، انفاقات و موقوفات در جامعه ما به همت خیرین  نیک اندیش فراگیر است این سنت حسنه که سرمایه ای است الی یوم القیامه  و تا روزی که روزگار است و بندگی خدا انجام می شود باقی می ماند و مشکلات زیادی در جامعه امروز ما از طریق این سرمایه ها حل می شود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد اظهار کرد: از برکات انقلاب اسلامی احیای ارزشهاست که یکی از این ارزشها سنت حسنه وقف است.

وی به احیای موقوفات در فجر انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: متاسفانه موقوفات در زمانهای قبل از انقلاب  در راستای اجرای نیت واقف صرف نمی شد و مستندات آن نیز موجود است اما به برکت انقلاب اسلامی وقف در مسیر اجرای امینانه نیات واقفین قرار گرفت و در حال حاضر موقوفات بر اساس نیت واقفین مورد استفاده قرار می گیرد و صرف امور مورد وقف می شود.

حجت الاسلام ذاکری در ادامه بیان داشت: در سالهای اخیر با تدابیر ریاست سازمان اوقاف کشور موقوفات مرتبط با ازدواج جوانان در طرحی به عنوان پیوند آسمانی در روز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) برای ازدواج جوانان نیازمند صرف می شود.

وی یکی از مهمترین اولویت های نیات واقفین در جامعه امروز را موضوع ازدواج جوانان برشمرد و عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در بند چهارم سیاست های کلی خانواده در خصوص ترویج ازدواج آسان تاکید کردند.

رییس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد اضافه کرد: امید است در راستای اجرای منویات مقام عظمای ولایت موقوفاتی در خصوص تسهیل در امر ازدواج جوانان از سوی خیرین صورت گیرد.

وی با بیان آیه "لایُکلف الله نفسٌ الّا وُسعها" گفت: برخی تصور می کنند واقفان از جامعه متمکنین هستند اما اینطور نیست بلکه همه افراد می توانند وقف کنند با توجه به اینکه در گذشته ملک و زمین وقف می کردند امروزه می توان سهام را نیز وقف کرد یا اینکه چند نفر با هم به صورت مشارکتی یک وقفی را انجام دهند.

حجت الاسلام ذاکری با اشاره به اینکه عمده مفاسد اجتماعی با حل معضل بیکاری و ازدواج به هنگام جوانان برطرف می شود گفت: با ترویج امور خیر و تبلیغ در امر وقف با موضوع ازدواج جوانان می توان جلوی شیوع فساد را در جامعه گرفت.

مهریه حضرت زهرا(س) شفاعت از امت پدر و شیعیان همسرش بود

حجت الاسلام عباس فرازی نیا در همایش پیوند آسمانی که به مناسبت سالروز ازدواج آسمانی حضرت امیر المومنین علی(ع) و فاطمه زهرا(س) در آستان مقدس امامزاده محمد(ع) گنبد خشتی برگزار شد ضمن تبریک ایام پر برکت ماه ذی الحجه در خصوص زیارت اهل بیت (ع) و امامزادگان بیان داشت: امروز زیارت را نه امری مستحب بلکه امری حیاتی در فرهنگ شیعی باید برشمرد چرا که شیعه  با زیارت بقیع، کربلا، نجف و مشهد شناخته می شود.

وی با بیان حدیثی از پیامبر اعظم در باره اینکه در حیات و ممات من به زیارتم بیایید و اگر نتوانستید به زیارت فرزندان من بیایید افزود: تکریم امامزادگان به عنوان فرزندان اهل بیت(ع) واجب است چرا که ایشان عالم، مجاهد شهید و مهاجران در راه خدا هستند و از درجات بالایی برخوردارند.

حجت الاسلام فرازی نیا با اشاره به اینکه شیعه زمینه ساز ظهور است ادامه داد: شیعه در طواف کعبه ذکر یا حسین و یا صاحب الزمان می گوید.

مشاور اموز روحانیان آستان قدس رضوی در ادامه ضمن تشکر از اقدامات اداره اوقاف مشهد گفت: چه زیباست که در خصوص امر مهم ازدواج موقوفاتی توسط واقفین خیر اندیش به ثبت رسیده و امروز با اجرای امینانه نیات واقفین از سوی مسئولین اوقاف از محل درآمد آن کمک هزینه ازدواج جوانان نیازمند تامین می شود.

فرازی نیا در ادامه به موضوع ازدواج آسمانی حضرت فاطمه(س) و امیر المومنین(ع) پرداخت و گفت: صیغه عقد این زوج آسمانی در مسجد جاری شد یعنی آغاز زندگی آنها با بندگی خدا بود.

حجت الاسلام فرازی در خصوص مهریه حضرت زهرا(س) بیان داشت : جبرئیل مهریه حضرت را در عرش، تمام چشمه سارهای زمین اعلام کرد و مهریه زمینی ایشان با رضایت حضرتش شفاعت امت پیغمبر و شیعیان امیر المومنین علی (ع) بود که به خواسته وی مکتوب شد و در شب آخر عمر از حضرت علی (ع) درخواست کرد که آن را در کفن وی قرار دهند و همراه با پیکرش مبارکش دفن کنند.

مشاور امور روحانیان آستان قدس رضوی به ازدواج آسان عروس ویژه عالم و ساده زیستی آن دو بزرگوار در طول زندگیشان  اشاره  و به جوانان در خصوص ازدواج آگاهانه و آسان تاکید کرد. عمده اختلافات امروز زوج های جوان و همچنین شیوع طلاق به دلیل تاخیر در امر فرزند آوری است.

حجت الاسلام فرازی نیا  با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا(س) تا تولد اولین فرزندشان زندگی مستاجری را نیز تجربه کردند اظهار کرد: امروز اکثر زوجها از ترس مخارج از اینکه زود فرزند دارشوند فرار می کنند اینان ایمان به خدا ندارند چراکه خداوند  روزی فرزندان را تضمین کرده است.

وی در پایان بیان کرد: اگر زندگی را عاقلانه شروع کنیم و عاشقانه ادامه دهیم بهترین همسفر ما تا بهشت همسرانمان هستند.

ثبت وقف جدید  به ارزش هفتصد میلیون ریال در مشهد

حجت الاسلام ذاکری رییس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد گفت: واقف خیر اندیش رجب فدایی عرصه و اعیان  یک واحد تجاری را با نیت انجام فعالیت های فرهنگی، ترویج فرهنگ قرآنی، برگزاری مراسم عزاداری ائمه اطهار(ع) و سایر فعالیت های مذهبی وقف کرد.

وی در ادامه بیان داشت: ارزش این موقوفه منفعتی هفتصد میلیون ریال برآورد شده است.

حجت الاسلام ذاکری افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون چهل و شش وقف جدید با نیت احداث مسجد و حسینیه ، ترویج فرهنگ و معارف قرآنی ، انجام فعالیت های فرهنگی و مذهبی، کمک به ایتام و نیازمندان و ... توسط خیرین نیک اندیش مشهدی به ثبت رسیده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد ارزش این چهل و شش موقوفه جدید  را 190 میلیارد و 137 میلیون ریال اعلام کرد.

ثبت نخستین وقف شهرستان کلات در سال 95

احمد تقدیسی، مسؤول فرهنگی اداره اوقاف شهرستان کلات گفت: نیکوکار خیر اندیش علی اکبر لشکری با وقف یک واحد مسکونی اولین وقف شهرستان کلات در سال 95 را به ثبت رساند.

وی با اشاره به اینکه ارزش این موقوفه را یک میلیارد ریال است، افزود: این واحد مسکونی با نیت تامین هزینه شب احیا 23 ماه مبارک رمضان در بقاع متبرکه شهرستان کلات وقف شده است. سال گذشته 8 وقف جدید در شهرستان کلات به ثبت رسید.

تقدیسی، نیات وقف های سال گذشته شهرستان کلات را تعزیه داری امام حسین(ع)،وقف زمین جهت مکان ورزشی، تامین هزینه های مسجد عنوان و در ادامه اظهار کرد: تامین مخارج بیماران خاص و رفع نیاز آموزشی دانش آموزان بی بضاعت از نیازهای شهرستان است که می توان با وقف توسط خیرین نیک اندیش این نیازها را مرتفع کرد.

گفتنی است 703 موقوفه در شهرستان کلات وجود دارد.

پاسخگویی ویژه مسؤولان اوقاف در هفته دولت/برپایی میز خدمت در ادارات اوقاف استان

مسعود صباغیان گفت: به مناسبت هفته دولت و و در راستای تکریم ارباب رجوع تمامی ادارات اجرایی استان موظف شدند با برپایی میز خدمت به صورت ویژه پاسخگو مراجعه کنندگان در هفته دولت خواهد باشند.

وی با اشاره به پیاده سازی سیستم قرارگاه و دسترسی بدون واسطه ارباب رجوع با مدیرکل، معاونین و کارکنان این اداره تصریح کرد: در این هفته به صورت ویژه در اداره کل اوقاف و به همراه تکریم و پذیرایی از ارباب رجوع پاسخگو مراجعه کنندگان بودیم.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی با بیان اینکه معاونین اداره کل و کارشناسان در میز خدمت به صورت مستقیم پاسخگو مراجعه کنندگان بودند، هدف از برپایی میز خدمت را تکریم ارباب رجوع عنوان کرد و در ادامه گفت: با حضور معاونین اداره کل مدت زمان پاسخگویی به مراجعه کنندکان کاسته می شود و مردم با رضایت بیشتری اداره اوقاف را ترک  می کنند.

صباغیان با اشاره به غباروبی ویژه هفته دولت در آستان مقدس امامزاده یحیی میامی مشهد با حضور مسؤولان، کلنگ زنی ساختمان دانشکده علوم قرآنی در منطقه قاسم آباد و پیگیری ویژه فعالیت های عمرانی بقاع متبرکه را از دیگر اقدامات انجام شده اداره کل اوقاف در هفته دولت اعلام کرد.

وی گفت: در اولین روز هفته دولت معاون توسعه منابع و پشتیانی و معاون بهره وری اقتصادی اداره کل اوقاف پاسخگو مراجعه کنندگان در میز خدمت این اداره کل بودند./303/930/ب1

ارسال نظرات