۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹
کد خبر: ۴۴۹۱۲۵
امام جمعه شاهرود:

پاسداشت زمین و منابع طبیعی دستور مؤکد اسلام است/ نگاه کلان به مسائل محیط زیست ضروری است

امام جمعه شاهرود گفت: همان‌گونه اسلام که بارها بر اطاعت از احکام و دستورات الهی و احترام به پدر و مادر تأکید کرده، پاسداشت زمین و منابع طبیعی دستور مؤکد اسلام است.
امام جمعه شاهرود

به گزارش خبرگزاری رسا از شاهرود، حجت الاسلام والمسلمین عباس امینی شنبه شب در دیدار با فعالان محیط زیست شهرستان شاهرود به میزبانی دفتر خود با بیان اینکه انسان باید به پیرامون خود، نگاهی منظومه وار داشته باشد، اظهار داشت: مسأله محیط زیست تنها نباید منحصر به درخت، آب یا خاک باشد بلکه انسان باید به هر آنچه که زندگی اجتماعی را در بر می‌گیرد به صورت منظومه نگاه کند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی محیط زیست، مسئله فرهنگ نگهداری از آن است، افزود: با استناد به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره سبک زندگی به خوبی می‌توان دریافت که اگر بهترین امکانات طبیعی آب و خاک را داشته باشیم ولی محیط زیست واقعی نداشته باشیم زندگی بی‌سرانجامی در پیش خواهیم داشت لذا باید به محیط زیست نگاه کلان داشت.

رییس شورای فرهنگ عمومی شاهرود ضمن بیان اینکه ما باید به محیط زیست جدای از مسئله زندگی دنیوی، با نگاهی اعتقادی نگاه کنیم، گفت: محیط زیست در سیستم اداری امروز کشور به منابع طبیعی شامل جنگل ها محصور شده و این در حالی است که محیط زیست، مفهومی فراتر از این مقوله یا به عبارت دیگر زیستن شرافتمندانه انسان در دنیا به شمار می رود و سالها است که ائمه جمعه در کنار تعالیم آموزه های دین به پاسداشت حق طبیعت بر زندگی ایرانیان تاکید دارند.

حجت الاسلام والمسلمین امینی در ادامه با اشاره به شعری از سهراب سپهری در باب حفظ محیط زیست، تصریح کرد: با نگاهی به ادبیات، تورق دیوان اشعار بزرگان و همچنین وجود احادیث و روایات بی شمار از ائمه درباره مضمون طبیعت، به خوبی می توان دریافت که حفظ محیط زیست نه تنها در عصر حاضر بلکه از صدر اسلام تا کنون به آن اشاره و تاکید بسیار شده است.

امام جمعه شاهرود افزود: استفاده نادرست از طبیعت، منابع و امکانات ناسپاسی و ناحقی محسوب می شود و در جمهوری اسلامی همانطور که در کنار شریعت و حق احترام به پدر و مادر، حقی با عنوان پاسداشت زمین، درخت و متعلقات آن نیز مکرر توصیه شده و این امر بیانگر آن است که باید مردم را با شناساندن ارزش های دینی، به حفظ محیط زیست ترغیب کنیم.

مسؤولان فعالان محیط زیستی را مانعی بر سرراه خود نبینند

رییس شورای فرهنگ عمومی شاهرود با بیان اینکه ظلم به درخت گناه محسوب می شود، گفت: باید در نظام جمهوری اسلامی این نگاه پررنگ تر جلوه کند که گناه، گناه است حتی اگر شکستن شاخه درختی باشد و مسئولان شهرستانی باید با این دیدگاه به محیط زیست نگاه کنند و اگر گروهی فعال محیط زیستی، دغدغه ای را با هدف خیرخواهانه و برای آبادی سرزمین اسلامی مان مطرح می‌کنند، ان را مانعی بر سر راه خود نبینند.

وی همچنین اضافه کرد: دفاع  و آموزش محیط زیست را باید از مهدها و سنین کودکی آغاز کرد چراکه کودک امروز دانشجو یا مسؤول فردای این مرز و بوم خواهد شد که مملو از حس دغدغه مندی برای حفاظت از محیط زیست خواهد بود لذا باید به این بخش توجه شایانی شود.

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه گروه‌های مردم نهاد باید جامعه نگری خود را بیشتر کنند، افزود: دفاع از طبیعت مسئله‌ای است که آحاد مردم و حتی روحانیت آن را یکپارچه فریاد خواهند زد، آب، زمین، درخت و شهر و هرآنچه بقای انسان را تضمین می‌کند زیست ما محسوب می‌شود و باید همگام باهم به سوی زیست طبیعی، جامع، شرافتمندانه و انسانی حرکت کنیم./977/102/ب2

ارسال نظرات