۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۴۴۹۳۳۶

نماز عید قربان در صربستان اقامه شد

نماز عید قربان صبح امروز ( دوشنبه) مانند هر سال با استقبال جمع کثیری از مسلمانان صربستان در مسجد بزرگ بایراکلی بلگراد و دیگر مساجد این کشور بطور با شکوهی اقامه شد.
نماز عید قربان در صربستان

به گزارش خبرگزاری رسا، 'سعید نسوفوویچ' رییس علمای جامعه اسلامی صربستان در بلگراد بعد از اقامه نماز عید، ضمن تبریک عید قربان به مسلمانان و آرزوی سلامتی و خوش یمنی برای آنان٬ این روز را روز بزرگی خواند و مسلمانان را به تفاهم و مساعدت و مهربانی با همسایگان خود دعوت کرد.

شامگاه یکشنبه نیز به مناسبت عید قربان مراسم با شکوهی در مسجد جامع بایراکلی بلگراد برگزار شد که در آن جمعی از مقام های سیاسی، فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و سفرای خارجی مقیم حضور داشتند.

عید قربان در صربستان همیشه دو ماه و 10 روز پس از عید فطر در پایان ماه رمضان برگزار می شود و مراسم آن به مدت چهار روز ادامه دارد که مسلمانان در این روزها به خانه های یکدیگر رفته و با تبریک به یکدیگر، از هم پذیرایی می کنند.

همچنین مسلمانان این کشور در این روز بزرگ پس از اقامه نماز عید قربان در مساجد٬ به آرامستان ها می روند و سپس طبق سنت گوسفند قربانی کرده و گوشت آن را به سه بخش تقسیم می کنند؛ یک قسمت برای فقرا، قسمت دیگر برای بستگان و آشنایان و قسمت سوم آن را در خانه نگه می دارند.

همچنین گوشت قربانی بین پیروان دیگر مذاهب توزیع می شود.

مقام های بلندپایه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی صربستان عید قربان را در پیام های جداگانه ای به مسلمانان این کشور تبریک گفتند.

به گزارش ایرنا، عید قربان در کنار عید فطر از بزرگترین اعیاد مذهبی مسلمانان در صربستان به شمار می رود.

بر اساس آخرین سرشماری های رسمی٬ بیش از 300 هزار مسلمان در صربستان زندگی می کنند که حدود 40 هزار نفر در بلگراد و حومه این شهر سکونت دارند، اما طبق آمار غیر رسمی٬ شمار مسلمانان این کشور بیش از 600 هزار نفر تخمین زده شده که حدود 200 هزار نفر آنها در بلگراد و حومه آن سکونت دارند.

مسجد بایراکلی تنها مسجد قدیمی بلگراد است که در ماه رمضان سال 1521 میلادی بنا شده است و بانگ روح افزای اذان از حدود 500 سال پیش تاکنون از تنها مسجد شهر بلگراد به گوش می رسد.

مسجد بایراکلی در مساحتی برابر با 100 متر مربع ساخته شده و تنها مسجد باقی مانده از 273 مسجد در شهر بلگراد است.

در سراسر صربستان حدود 350 مسجد وجود دارد./847/ب102/د

ارسال نظرات