۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۴۴۹۵۴۹

مدیرعامل جدید بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان معرفی شد

بنا بر تصمیم هیأت مدیره بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان، استاد ابوالفضل علیمحمدی به عنوان مدیرعامل جدید بنیاد معرفی شده است.
ابوالفضل علیمحمدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، استاد ابوالفضل علیمحمدی، مؤلف ده‌ها اثر ادبی و شهریارشناس برجسته کشور بنا به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب هیأت امنای بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان، به عنوان مدیرعامل جدید بنیاد معرفی شد و فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده است. 
هیأت امنای بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان متشکل از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس هیأت امنا، استانداران آذربايجان‎شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان و اردبیل، مديران كلّ فرهنگ و ارشاد اسلامي چهار استان، و یک نفر از اساتید و متخصّصان حوزة آذربایجان‎شناسی از هر استان به پیشنهاد استانداران است.
همچنین شورای سیاستگذاری بنیاد در هر یک از چهار استان متشکل از استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس دانشگاه و شهردار مرکز استان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیز چهار نفر از شخصیت های برجسته هنری و ادبی است.
كمك به توسعه فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي كشور از طريق توسعة منطقه‎اي، شناخت ابعاد فرهنگي، تاريخي، اقتصادي و اجتماعي آذربايجان، حفظ و احيای زبان وادبیّات بومی، بزرگداشت و معرّفي بزرگان و مفاخر آذربايجان و ایجاد فضای مناسب براي تعامل، گفتگو و تبادل آرا و انديشه در مسائل فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي آذربايجان از مهم‌ترین اهداف بنیاد است.
بنابر این گزارش، ابوالفضل علیمحمدی متولد 1333 شهرستان مرند است که تحصیلات ابتدایی خود را در همان شهر و دبیرستان را در تبریز و تهران به پایان رسانده و موفق به اخذ لیسانس از دانشسرای عالی تهران در رشته‌ زبان و ادبیات فارسی شده است.
وی سالیان متمادی از محضر اساتید برجسته و بنامی همچون استاد سیدمحمدحسین بهجت تبریزی(شهریار) بهره برده و هم‌نشینی با اساتیدی چون دکتر ضیاءالدین سجادی، دکتر ژاله آموزگار، ‌دکتر جعفر شعار، دکتر محمد استعلامی و دکتر حسن هنرمندی بهره برده و سپس در رشته ‌مدیریت آموزشی موفق به اخذ فوق لیسانس شده است.
استاد علیمحمدی، عضویت در شورای برنامه‌ریزی فرزندان شاهد استان، مسؤولیت آموزش متوسطه ناحیه یک تبریز، مسؤولیت انجمن ادبی تبریز از سال 76 تا 80،‌ عضویت در هیات علمی حوزه‌ هنری استان، و همکاری با سازمان تألیف کتب درسی ایران را در کارنامه‌ فعالیت خود دارد.
وی سالها همراه و همنشین استاد سیدمحمدحسین شهریار بوده و از سال 65 تا پایان عمر استاد شهریار به طور مستمر از محضر وی کسب فیض کرده و هم‌اکنون مدرس دانشگاه هنر اسلامی تبریز است.
استاد علیمحمدی بیش از بیست جلد تالیف و تحقیق در زمینه شهریارشناسی و ادبیات ترکی و فارسی و یکصد و پنجاه مقاله در نشریات معتبر علمی و ادبی دارد که از اهم آن می‌توان به «تصحیح حافظ قدسی» با همکاری دکتر حسن ذوالفقاری، «حافظ به روایت شهریار» و «گامی در تصحیح آثار ترکی استاد شهریار» اشاره کرد.
همچنین «در مکتب استاد شهریار»، «میرزا شفیع واضح‌تبریزی»، مجموعه اشعار «کوبه بر در»، مجموعه‌ مقالات «کارنامه»، «اصول مدیریت در آثار ادب فارسی»، تصحیح «ثعلبیه (شاهکار ملامحمدباقر خلخالی)»، «سخن از یار آشنا (خاطرات مشترک ابوالفضل علیمحمدی، هادی بهجت‌تبریزی و رباب رجب‌زاده پرستار استاد شهریار)» از دیگر آثار استاد علیمحمدی است.
شیدایی‌ها (برگزیده آثار استاد شهریار به کوشش ابولفضل علیمحمدی و هادی بهجت‌تبریزی) و همچنین فرهنگ لغات و اصطلاحات عامیانه در شعر استاد شهریار از دیگر آثار برجسته مدیرعامل جدید بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان به شمار می رود./202/935/ب1

ارسال نظرات