۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۴۴۹۵۶۸
آیت الله مهدوی:

حفظ قرآن سبب تقویت حافظه می شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: به كسانی كه حافظه ضعيفی دارند توصيه می كنم كه به حفظ قرآن بپردازند، اگر قرآن حفظ كنيد به دليل اين كه قرآن دارای نظم و سياق است، حافظه شما قوی خواهد شد، وقتی حافظه انسان پُر مي شود، قدرتش در حفظ مطالب بيشتر می شود.
آیت الله ابوالحسن مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی شب گذشته در بین طلاب اصفهان با اشاره به آيه پنجاه و ششم سوره ذاريات كه می فرمايد «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإنْسَ إِلا لِیَعْبُدُونِ» ادامه داد: تنها موجوداتی كه بايد راه رسيدن سعادت را تا رسيدن به هدف خلقت طی كنند، انسانها و اجنه هستند، اين هدف خلقت در آيه پنجاه و ششم سوره ذاريات عبوديت و بندگی خداوند معرفي شده است.

وي در ادامه با بیان این که ساير موجودات عالم هستي و كائنات هم همانند انسان معادی دارند، افزود: با توجه به آيه پنجم سوره تکویر که می فرماید «وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ»، حيوانات نيز همانند انسانها در روز محشر برانگيخته می شوند، ولی اين برانگيخته شدن برای حسابرسی اعمال آنها نيست.

آیت الله مهدوی با اشاره به این که حيوانات هدف خلقت ندارند و براي ترقی آفريده نشده اند، تصریح کرد: معنی این حرف این است که آنها عقل ندارند و از آنها درخواست كمال نشده است، البته در روايتی آمده كه در روز محشر اگر حيوانی حيوان ديگر را كشته باشد، از سوی حيوان مقتول قصاص خواهد شد.

نماينده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سؤال فردی كه پرسيد چه كنيم تا در امر تحصيل علم كه بسيار به آن سفارش شده ايم به موفقيت لازم دست پيدا كنيم؟ تبيين كرد: اگر منظور از كسب موفقيت در تحصيل دانش اين است كه انسان به بسياری از علوم احاطه پيدا كند، مسلماً به دليل اين كه حجم همه علوم زياد است و عمر انسان كوتاه است، چنين چيزی امكان پذير نخواهد بود، از این رو اميرمؤمنان(ع) در روايتی می فرمايند، از علوم بهترين آنها را فرا بگير، آن علمی كه فايده آخرتی دارد.

امام جمعه موقت اصفهان به علومی كه نتيجه آخرتی دارد اشاره كرد و ادامه داد: علم توحيد يا خداشناسی، علم اخلاق يعنی علمی كه به سبب آن انسان نفسش را تزكيه می كند و علم احكام يعنی علمی كه منجر می شود انسان رفتارش را مطابق با نظر خداوند تنظيم كند، سه علمی است كه در روايات به آن اشاره شده است و نتيجه آخرتی دارد.

نماينده ولی فقيه در هلال احمر اصفهان به عواملی كه منجر به بازماندن انسان از فراگرفتن علوم می شود اشاره كرد و افزود: غفلت انسان در استفاده كامل از وقت، تنبلی كردن انسان و موانع مختلفی كه ممكن است انسان در طول زندگی اش با آنها برخورد كند، از عواملی است كه راه انسان را در كسب علم با ناهمواری روبرو می كند.

استاد اخلاق حوزه علميه تشريح كرد: انسان بايد فوق مشكلاتی كه برايش به وجود می آيد حركت كند، اگر چنين باشد به موفقيت لازم دست پيدا می كند و اگر چنين نباشد مسلماً به نتيجه نخواهد رسيد چرا كه مشكلات جزء جداناشدنی از زندگی هر انسانی است.

وی با اشاره به داستان معروف سكاكی محقق بزرگ قرنهای گذشته خاطرنشان كرد: آقای سكاكی يك فرد كودن بوده است كه برای ياد گرفتن مسائل با مشكلات فراوانی روبرو می شده است، وقتی به خاطر بی توجهی به مطالب ياد گرفته شده از سوی استاد از كلاس اخراج می شود، سر به بيابان مي گذارد و در راه با سنگی روبرو مي شود كه توسط قطره های آب سوراخ شده است، وقتي چنين صحنه ای را مشاهده می كند جرقه ای در ذهنش ايجاد می شود و می گويد ذهن من كه از اين سنگ سخت تر نيست، همين می شود كه با تلاش و كوشش فراوان به يكی از محققين بزرگ زمان خودش تبديل مي شود.

آيت الله مهدوی پيشنهاد داد: به كسانی كه حافظه ضعيفی دارند توصيه می كنم كه به حفظ قرآن بپردازند، اگر قرآن حفظ كنيد به دليل اين كه قرآن دارای نظم و سياق است، حافظه شما قوی خواهد شد، وقتی حافظه انسان پُر مي شود، قدرتش در حفظ مطالب بيشتر می شود.

نماينده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تأكيد كرد: سعي كنيد در مواجهه با مشكلات، فكرتان را ناراحت نكنيد چرا كه اين ناراحتیها روی اعصاب تأثير منفی می گذارد و همين متأثر شدن اعصاب سبب ايجاد اختلال در قسمتهای مختلف بدن می شود، در هنگام بروز مشكلات سعی كنيد دست و صورتتان را با آب شست و شو دهيد و صبر كنيد تا خودش خشك شود.

امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به اين سؤال كه آيا نماز خواندن جلوتر از قبور امامزادگان همانند امامان معصوم(ع) سبب بطلان نماز مي شود؟ تبيين كرد: اگر زير گنبدی كه مقبره امامان معصوم(ع) قرار دارد، جلوتر از وسط ضريح مشغول نماز خواندن شويد به دليل هتك حرمتی كه به امام معصوم می شود، نمازتان باطل است ولي راجع به امامزادگان چنين حكمی وجود ندارد.

استاد اخلاق حوزه علميه با اشاره به موضوع عضو شدن در بازاريابيهای شبكه ای و حکم فقهی آن تبيين كرد: سعي كنيد در مسائل فقهی از نظر مرجع خود پيروی كنيد ولی به نظر بنده درآمد داشتن از جايی كه انسان در قبال آن تلاشی نمی كند حرام است، يعنی تحصيل سود بدون تلاش حرام است.

وي در پاسخ به سؤال فردی كه پرسيد آيا فعاليتِ سايتهايی كه به واسطه تبليغات كالاها، خريد و فروش اينترنتی انجام می دهند، اشكال دارد؟ اذعان كرد: خدماتی كه چنين سايتهايی در اختيار مردم قرار می دهند نوعی تلاش برای كسب پول است و هيچ اشكالی ندارد.

آيت الله مهدوی در پایان جمله معروف «كار امروز را به فردا نيندازيد» را فاقد منشأ روايي دانست و گفت: در اين ضرب المثلی كه گفته مي شود در روايت به شكل كامل تری بيان شده است، در روايت آمده تأخير در كار سبب بروز آفت مي شود چرا كه گاهی زمان، ركن مصلحت كار محسوب می شود يعنی گاهی زمان ظرف عمل است و اگر عمل در زمان معين انجام نگيرد، عمل بی فايده است، مثل نماز كه بايد در وقت معينی خوانده شود و نمی شود نماز امروز را فردا خواند./201/867/ب1

ارسال نظرات