۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۰
کد خبر: ۴۴۹۵۷۲
آیت الله کعبی:

محاکمه شیخ عیسی قاسم تعرض به فقه و فقاهت است

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه هیچ دولتی حق دخالت در احکام شرعی به ویژه خمس را ندارد، محاکمه رهبر شیعیان بحرین را ظالمانه و تعرض به مدرسه اهل بیت(ع) و مرجعیت و فقه و فقاهت عنوان کرد.
آیت الله عباس کعبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در تجمع بزرگ طلاب بحرینی در حمایت از آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور که سه شنبه شب در حسینیه امام رضا(ع) قم برگزار شد، گفت: حوزه علمیه قم و مراجع تقلید و علما و استادان و طلاب در کنار شیخ عیسی قاسم و ملت بحرین قرار دارند و هفته گذشته نیز تجمعی را در  این زمینه در مدرسه فیضیه برگزار کردند.

وی سیاست های آل خلیفه علیه ملت بحرین را احمقانه و مغایر قانون انسانی و بین المللی و دینی توصیف کرد و افزود: اقدامات آل خلیفه به ویژه سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم و 100 شهروند دیگر و همچنین شکنجه و حبس و مصادره آزادی دینی و عمومی علما و اندیشمندان با ساده ترین حقوق و قواعد قانونی مغایرت دارد.

شیخ عیسی قاسم مورد احترام حوزه قم و نجف است

آیت الله کعبی با اشاره به محکومیت گسترده سیاست های ظالمانه آل خلیفه از سوی مراجع تقلید و حوزه های علمیه تصریح کرد: آل خلیفه به عقل و واقعیت تن دهد و با بررسی رخدادهای منطقه به فکر تغییر سیاست خود و به جای بحران آفرینی درصدد پایان بحران باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر لزوم گشودن کانال های خدمت به امنیت و ثبات در بحرین تأکید کرد و اظهار داشت: شیخ عیسی قاسم از شخصیت های مورد احترام در حوزه علمیه قم و نجف و همچنین امت های اسلامی است که همواره بر لزوم تعقل، حکمت، قانون، برادری، رحمت، عفو و مودت و همچنین بر تقریب و مواجهه ظالمان و استکبار جهانی یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی تأکید دارد.

وی با اشاره به عزم و اراده شکست ناپذیر ملت بحرین در راه دفاع از ارزش ها و هویت ملی، گفت: نظام آل خلیفه تهمت های بی پایه و اساس علیه شیخ عیسی قاسم صادر کرده است. این در حالی است فریضه شرعی خمس وابسته به ضوابط فقهی عمیقی بوده و دریافت و توزیع آن بر اساس اجازه مرجعیت صورت می گیرد. شیخ عیسی قاسم بر اساس شرع و تکلیف شرعی فعالیت می کند ودولت حق ندارد در برابر این فریضه الهی سنگ اندازی کند.

هیچ دولتی حق دخالت در فریضه خمس را ندارد

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: هیج دولتی حتی در نظام جمهوری اسلامی ایران حق ندارد در مساله خمس دخالت کند. امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله خامنه ای همواره بر استقلال حوزه علمیه و فریضه خُمس تأکید ورزیده اند.

آیت الله کعبی محاکمه رهبر شیعیان بحرین را ظالمانه و تعرض به مدرسه اهل بیت(ع) و مرجعیت و فقه و فقاهت عنوان کرد و اظهار داشت: هیچ حاکمی تاکنون چنین تعرض آشکاری علیه احکام شرعی نداشته است. محاکمه به دلیل فریضه خمس، ساقط و مغایر شرع و حقوق بشر و قانون بین الملل به شمار می آید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه آل خلیفه تفرقه و طایفه گرایی را دنبال می کند، گفت: شجره خبیثه معلونه آل سعود پشت پرده همه این جنایت هاست. این رژیم امنیت حجاج بیت الله الحرام را ربوده و فاجعه بزرگی را در منا رقم زد و امروزه نیز به صورت علنی از مزدوری رژیم صهیونیستی سخن می گوید.

اخراج خط تکفیری گام مهمی برای پایان بحران در جوامع اسلامی است

وی از سپردن امنیت حجاج به شرکت های صهیونیستی به شدت انتقاد کرد و گفت: آل سعود و آل خلیفه از فهم واقعیت رخدادهای منطقه آگاه نبوده و نمی توانند خودشان را از این سیاسیت های بچه گانه نجات دهند و به همین دلیل است که نه تنها علیه شیعیان بلکه علیه همه امت اسلامی فعالیت می کنند.

آیت الله کعبی هرگونه اقدام علیه شیخ عیسی قاسم را به معنای تخریب پل مصالحه و وحدت ملی دانست و تأکید کرد: آل خلیفه بر اساس وابستگی به آل سعود و انگلیس، مطالبات مردمی مشروع را زیرپا گذاشته و آن را به نزاع مذهبی و طایفه ای و بحرانی پیچیده تبدیل کرده است. نظام بحرین با سلب تابعیت و محاکمه شیخ عیسی قاسم درصدد شکست اراده ملت بحرین است اما مردم با شعار «هیهات منا الذله» به پیروزی خواهند رسید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش پایانی سخنان خود از برگزاری همایش اهل سنت و جماعت در چچن با حضور شیخ الازهر و عدم درج نام وهابیت در لیست اهل تسنن ابراز خرسندی کرد و ادامه داد: اخراج خط تکفیری از امت گامی مهم برای حل بحران های میان مسلمانان و گامی برای تحکیم فرهنگ و تمدن اسلامی به شمار می آید./980/ب921/د

محمدرضا جایروند
ارسال نظرات