۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۴۵۰۱۲۵

اخبار کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

توزیع گوشت قربانی بین 300 خانواده ی نیازمند حاشیه شهر، برگزاری جشن های دهه ولایت در 18 مسجد حاشیه شهر مشهد و شناسایی 71 پروژه سرمایه گذاری موقوفات و بقاع متبرکه در استان عناوین مهمترین خبرهای کوتاه اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت الاسلام سید جواد موسوی هوایی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم "جشن ولایت علوی اکمال دین نبوی"در مسجد پنج تن مشهد با تأکید بر اینکه با انتخاب حضرت علی ابن ابیطالب (ع) برای امامت، دین کامل گشت و نعمت ‏خدا بر مؤمنان تمام‏ شد، تصریح کرد: ارزشهای نهفته در غدیر را باید به درستی شناخت و آنها را زنده نگه داشت.

وی ادامه داد: ائمه هدی(ع) برای هدایت آمده اند و محور هدایت، شناخت و فهم مسائل دین و مسائل اهل بیت مانند موضوعاتی از جمله غدیر است.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات گفت: ما مسلمانان پنج وظیفه نسبت به موضوعات معنوی از جمله خدا، قرآن، اهل بیت و مسائل اهل بیت مانند واقعه غدیر و نهضت عاشورا و ظهور حضرت حجت(عج)  و مسائل گره خورده با دین مثل انقلاب اسلامی داریم.

وی اضافه کرد: اولین وظیفه ما در هر جایگاه و سمتی که هستیم شناخت و معرفت یافتن در خصوص اسلام و ائمه اطهار(ع) است که باید آموخته و روز به روز آن را  تقویت کنیم.

حجت الاسلام  موسوی هوایی دلدادگی و محبت را دومین وظیفه در خصوص مسائل معنوی برشمرد و گفت: در ماجرای غدیر باید امیر المومنین علی(ع) را شناخت تا دلداده و محب او شد و آنچه ابلاغ شده را درک کرد و به نسل های بعد تا روز قیامت ابلاغ نمود.

وی اظهار کرد: تطبیق زندگی با ولایت امیر المومنین(ع) و انتخاب آرمانهای ایشان از دیگر وظایف ما در خصوص موضوعات معنوی و غدیر است تا بدین وسیله راه مقابله با توطئه های دشمنان اسلام و مسلمین را پیدا کنیم راهی که حضرت علی (ع) به ما می گوید.

وی حفظ و نشر مکتب و آرمانهای حضرت علی (ع) را به عنوان چهارمین و پنجمین وظیفه مسلمانان و از اهداف غدیر برشمرد و در خصوص شناخت مسئله غدیر اظهار داشت: عنصر اصلی تشکیل جامعه الهی، اسلامی، شیعی و علوی خانواده است که در خصوص معرفی مسائل دین به فرزندان باید اهتمام ویژه ای ورزند و بعد از آن مسئولین در نظام های آموزشی مانند آموزش و پرورش، حوزه علمیه و دانشگاه مامور به انجام این وظیفه هستند.

موسوی هوایی در ادامه به منابع و اسناد غدیر که در کتاب الغدیر علامه امینی وجود دارد اشاره کرد و گفت: همه این منابع و اسناد از کتب اهل سنت نقل شده است که امروزه وهابی ها و شجره خبیثه آل سعود و تکفیری ها که خود را اهل سنت میدانند با این واقعه عناد می کنند.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: غدیر نه تنها به عنوان روزی تاریخی بلکه به عنوان یک عید اسلامی مطرح است.

وی افزود: عید بودن غدیر مراسم و سنتهای خاصی را می طلبد و نه تنها باید آن را عید دانست بلکه باید آن را عید گرفت و به شادمانی پرداخت و به عنوان تعظیم شعائر دینی آن را بزرگ داشت و بر شکوه آن افزود تا ارزشهای نهفته در این روز عظیم همواره زنده بماند و سیره معصومین احیا شود.

حجت الاسلام هوایی در پایان  بعثت نبی مکرم ، انتصاب ولی الله، قیام ثارالله، نهضت روح الله و قیام بقیه الله(عج) را پنج حادثه بزرگ در عالم هستی عنوان کرد.

توزیع گوشت قربانی بین 300  خانواده ی نیازمند حاشیه شهر مشهد

حجت الاسلام ذاکری، رییس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد، عید قربان را نماد عبودیت و بندگی خدا خواند و گفت: این روز از مناسبت های بزرگ برای مسلمانان است و باید از این عید درس بزرگ ترک دنیا و نفسانیات را بیاموزیم.

وی در ادامه افزود: در راستای اجرای امینانه نیات واقفین خیر اندیش از محل موقوفات مرتبط با نیت قربانی در عید سعید قربان پنج راس گوسفند جهت قربانی و توزیع گوشت آن بین مستمندان خریداری شده است.

حجت الاسلام ذاکری بیان داشت: گوشت گوسفندان پس از قربانی شدن بسته بندی و همزمان با روز عید فرخنده قربان بین 300 خانواده نیازمند حاشیه شهر مشهد که  شناسایی آنها قبلا صورت گرفته است توزیع می شود.

رییس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد در پایان تصریح کرد: موقوفه های مرتبط با نیت عید اضحی همه ساله با توجه به نیت واقفان در روز عید قربان اجرای نیت می شوند.

شناسایی 71 پروژه سرمایه گذاری موقوفات و بقاع متبرکه در استان

مرتضی حقیقی، معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه استان با بیان اینکه فرصت سرمایه گذاری در شهرستان ها باتوجه به جمعیت، تعداد موقوفات و درآمد حاصل از آن معرفی می شوند، افزود: در سال جاری هر شهرستان بر حسب بزرگی یک، سه و پنج فرصت سرمایه گذاری در حوزه های ساختمانی، کشاورزی و بقاع متبرکه را داشته و تاکنون 71 پروژه در استان شناسایی، دسته بندی و معرفی شده است.

حقیقی ادامه داد: ارزش ریالی این 71 پروژه با احتساب ارزش زمین، سرمایه، پروانه ساختمانی و ارزش ساخت آن بالغ بر 10 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

وی با توجه به اینکه، سرمایه گذاری پروژه ها در اوقاف با مشارکت بنیاد توسعه موقوفات است، خاطر نشان کرد: امسال ۱۲ پروژه در مشهد در دست اقدام است که پروژه های مروارید گوهرشاد، پیمان، ابریشم، موقوفه خالگردن بزرگترین پروژهای استان را شامل می‌شود.

معاون بهره وری اداره کل اوقاف استان ضمن قدردانی و ابراز خرسندی از عملکرد ادارات در این حوزه به مشارکت اوقاف در پروژه ها اشاره و اضافه کرد: در پروژه های ساختمانی سهم اوقاف عمدتا تحویل زمین و گاهی ارزش پروانه است. سرمایه گذار هزینه های ساخت را بر عهده می گیرد و درصدهای مشارکت با توجه به ارزش زمین و حجم ساخت متغیر است.

حقیقی با اشاره به تداوم بازدیدها و برگزاری جلسات شورای اداری توسط مسئولان استان در طول سال، تصریح کرد: نظارت ستادی، شناسایی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی، بقاع متبرکه، اراضی متروک و در معرض تصرف موقوفات از اهداف دیگر این برنامه است.

وی افزود: به همین منظور در هفته گذشته جلسه ای در جهت رصد اقدامات ادارات اوقاف داورزن، جوین و جغتای و سبزوار در زمینه فرآیند انجام کار، امکانات و منابع، آشنایی با ظرفیت ها و پتانسیل موقوفات و بقاع متبرکه در اداره اوقاف سبزوار  برگزار شد و در ادامه بازدید از عملیات عمرانی در موقوفات و بقاع متبرکه این شهرستان ها انجام شد.

حقیقی تصریح کرد: امسال در داورزن برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و دامپروری برنامه های خوبی را در نظر داریم.

برگزاری جشن های دهه ولایت در 18 مسجد حاشیه شهر مشهد

حجت الاسلام محمد ذاکری، رییس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد در خصوص ویژه برنامه های دهه ولایت با عنوان" جشن ولایت علوی اکمال دین نبوی " بیان داشت: جشن های دهه ولایت امسال به صورت ویژه و شاخص در 18 مسجد حاشیه شهر مشهد مقدس در ایام عید سعید غدیر برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری جشن های دهه ولایت در مساجد حاشیه شهر مشهد را ترویج و اشاعه فرهنگ غدیر به عنوان فرهنگ ناب شیعی به ویژه در بین نسل جوان مناطق حاشیه شهر برشمرد.

حجت الاسلام ذاکری اظهار داشت: عید غدیر فرصت مناسبی برای انتقال مفاهیم ناب اسلام محمدی (ص) است و باید از این فرصت ارزشمند نهایت بهره را ببریم.

وی از غدیر به عنوان شناسنامه و هویت شیعه یاد کرد و افزود: باید فرهنگ غدیر در جامعه ترویج داده شود چرا که اسلام نشات گرفته از بعثت و غدیر است.

حجت الاسلام ذاکری در ادامه گفت: در این مراسمات علاوه بر ایراد سخنرانی توسط سخنرانان مدعو و مداحی مداحان اهل بیت(ع)  از سادات نیز تجلیل می شود.

وی در پایان بیان کرد : هزینه برگزاری جشن های دهه ولایت از محل موقوفات مرتبط با نیت عید سعید غدیر تامین می شود./930/303/ب2

ارسال نظرات