۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۴۵۰۵۱۷
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

برتری جویی افراد در دین اسلام پذیرفتنی نیست

​نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان این که برتری جویی افراد در دین اسلام پذیرفتنی نیست، گفت: اینکه عده ای تصور کنند که همیشه باید رییس و مدیر باشند و دیگران زیردست آنان، این مسأله قابل قبول نیست.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به آیه 32 سوره نساء اشاره و اظهار داشت: در این آیه خدای متعال می فرماید: «نسبت به آنچه ندارید و خدا به دیگران بخشیده تمنا نکنید، چون خدا به مقتضای حکمتش بعضی از شما را بر بعض دیگر برتری داده و چه مرد و چه زن از کار و کسبی که دارد بهره مند می گردد».

وی افزود: پروردگار متعال انسانها را از نظر بهره مندی متفاوت خلق فرموده است، برای همین افراد نباید حال و موقعیت یکدیگر را آرزو کنند، مثلا آقا بگوید کاش من مانند خانم بودم و در خانه نشسته و خانم کار می کرد و هزینه زندگی مرا می داد یا خانم بگوید کاش من موقعیت آقا را داشتم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه خدای متعال می خواهد که ما تمام فضل و رحمت را از خود او بخواهیم، گفت: مؤمن و مسلمان باید متوجه باشد که اگر خدای متعال همه را در یک سطح، انداره و استعداد می آفرید زندگی انسان هیچ هیجان و تفاوتی نداشت و عین هم بودن انسانها سبب اختلال در زندگی می شد.

وی ادامه داد: به فرض برترین شغل اگر جراحی مغز بود و همه جراح مغز می شدند، دیگر شغلها را چه کسانی بر عهده می گرفتند، تفاوت انسانها سبب شده هر فردی برای انجام کاری استعداد و توان داشته باشد، یکی از نظر فیزیکی قوی است یکی از نظری فکری و هر فردی برای انجام کاری استعداد دارد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی اضافه کرد: خانم و آقا هم اینگونه است اگر هر دو عین هم بودند امکان شکل گیری زندگی مشترک نبود، اگر عواطف و احساسات مرد و زن یکسان بود امکان کنار آمدن با هم و زندگی در کنار هم نبود، بر این اساس انسان در عین قبول تفاوتها باید تلاش کند در مسیر استعداد و سرمایه خود تلاش کرده و از حسد و ظلم پرهیز کند.

وی با بیان اینکه وقوع ظلم قابل قبول نیست، گفت: اینکه عده ای تصور کنند که همیشه باید رییس و مدیر باشند و دیگران زیردست آنان، این مسأله قابل قبول نیست، ظلم در دین اسلام پذیرفتنی نیست و در برابر ظالمان باید ایستاد، اما تفاوتهایی که به طور طبیعی خدای متعال در وجود انسانها قرار داده فرق می کند.

امام جمعه ارومیه تفاوتها و تمایزات مرد و زن را طبیعی و لازم دانست و افزود: خدای متعال یک سری فضیلتها را در وجود خانمها قرار داده که در وجود آقا نیست و آقا فضیلت هایی دارد که در وجود خانم نیست و مرد و زن نباید فضیلت های یکدیگر را آرزو کنند.

وی با اشاره به انحرافاتی که در جامعه غرب وجود دارد، یادآور شد: یک مورد همین است که آقایان می گویند خانمها حق ما را خورده اند و خانمها می گویند که آقایان حق ما را خورده اند، بنابراین آقایان صورت خود را اصلاح کرده و زیورآلات می پوشند و خانمها رفتارهای مردانه انجام می دهند.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه با بیان اینکه در دین اسلام استفاده آقا از لباس زنانه و بالعکس حرام است، گفت: در دانشگاه های غرب هم حتی تبلیغ می کنند که چه اشکالی دارد آقا دامن بپوشد و یا خانم مردانه رفتار کند در حالی که تغییر رفتارها ظلم به هر دو جنس است و خروج از طبیعت و خلقت اصیل خود که سبب از هم پاشیده شدن زندگانی افراد می شود.

وی ادامه داد: در آمار رسمی آمریکا اعلام می کنند که 40 درصد کودکان آنها از طریق روابط نامشروع به دنیا آمده و بدون سرپرست بزرگ می شوند و یا افراد به جای ازدواج و زندگی در کنار همسر و فرزندان به نگهداری حیوانات روی آورده اند، وقتی اساس و بنای یک فرهنگ اصیل انسانی به هم می خورد تبعاتی دارد که باید آن را به اجبار پذیرفت.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با توجه به کلام الهی که از حسد به داشته ها و فضیلتهای هم و طلب آنها نهی فرموده است، افزود: در دین اسلام سفارش شده که در توجه به مال دنیا خود را با کسانی که در وضعیت پایین تری از شما قرار دارند مقایسه کنید و در مسائل اخروی با بالا دستان خود را مورد قیاس قرار دهید.

وی با بیان اینکه خدای متعال ما را به طلب رزق و نعمت از فضل خود می خواند، گفت: انسان باید از خدای متعال چیزی را که به نفع و صلاح خود است، طلب کند و نباید در طلب از خدای متعال به مورد خاصی اصرار کرد چون چه بسا آنچه با اصرار می خواهد کاملا به ضرر او است و ما از خیر و شر خود بی خبریم، مثلا برای ازدواج با فردی اصرار می کنند که ممکن است اخلاق یکدیگر را اصلا تحمل نکنند یا فرزندی از آنها به دنیا بیاید که همه عمر آنها را بدبخت کند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در پایان با تصریح بر این مسأله که چرا باید از غیر خدا بخواهیم در حالی که خدای متعال به صلاح ما واقف است، افزود: امام علی(ع) به امام حسن(ع) می فرماید: «بدان کسی که خزانه های آسمان و زمین در دست او است به تو اجازه داده که از او طلب کنی و خود اجابت خواسته ات را به عهده گرفته است»./936/202/ب2

ارسال نظرات