۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۴۵۰۵۳۳
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

دولت و مجلس از کارهای علمی حمایت بیشتری کنند

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: با انقلاب سنت علمی دائره‌المعارف نویسی در کشور ما احیا شد اما باید دولت و مجلس از کارهای علمی حمایت بیشتری کنند.
حجت الاسلام والمسلمین رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، امروز در مراسم چهارمین جشنواره بین‌المللی امام علی (ع) پژوهان، که در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد، گفت: امروز غربی‌ها به اهمیت نگارش دائره‌المعارف بیشتر توجه می‌کنند کما اینکه درگذشته ما مسلمانان به این امر اهتمام داشتیم.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه غربی‌ها دائره‌المعارف را به انجیل علم تعبیر می‌کنند، عنوان کرد: آنان ادعا می‌کنند که دائره‌المعارف‌هایشان بی‌طرف است درحالی‌که این‌گونه نیست، امروز هیچ‌چیز بی‌طرفی وجود ندارد چراکه حتی فعالیت علمی نیز از مایه‌های ذهنی اشخاص سرچشمه می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به اینکه در روزگار ما هیچ فعالیت، اقدام، حرکت و تلاشی وجود ندارد که به نحوی به سیاست، قدرت و ثروت پیوند نخورده باشد، بیان داشت: امروز نوعاً دائره‌المعارف‌هایی که در جهان نوشته می‌شود به ثروت و قدرت وصل است.

وی افزود: به‌عنوان‌مثال فرق ضاله انگیزه اسلامی ندارند که دائره‌المعارف اسلامی بنویسند، وقتی سراغ متن و محتوای دائره‌المعارف‌های نوشته‌شده می‌رویم دیده می‌شود که درجای جای آن نکات و تحریفاتی القاشده است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: دائره‌المعارف قرآن را کسانی می‌نویسند که هیچ اطلاعاتی درستی نسبت به قرآن نمی‌دهند، امروز از مسائلی که درباره قرآن‌پژوهی وجود دارد القائات غلط از زاویه نقد مبانی شیعی و آراء مکتب اهل‌بیت (ع) است، بنابراین باید نسبت به دائره‌المعارف‌هایی که در سطح جهانی منتشر می‌شود دقت شود و اشکالات آن گرفته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به اینکه باید یکی از تکالیف علمی پژوهشگاه‌ها رصد دائره‌المعارف‌ها باشد که به نام علم بی‌طرف چه چیزهایی را القا می‌کنند، بیان داشت: دائره‌المعارف نویسی در روزگار ما مثل بیشتر اقدامات در جوامع مختلف بی‌جهت و بی موضع و بی‌طرف نیست، بنابراین در دانش‌نامه‌هایی که در پژوهشگاه تولید می‌شود باید سعی کنیم تمام اصول و قواعد را رعایت کنیم.

وی با اشاره به اهتمام سلف به کار گسترده نگاری، ابراز کرد: در عصر متأخر بزرگان ما به گسترده نگاشته بسیار توجه داشتند، مجموعه‌های صدجلدی از قرون همچون بحارالانوار 110 جلدی را داریم که محقق و علامه مجلسی آن را نوشته است که در همه قلمروهای مرتبطی با دین به معنای اعم در آن نوشته‌شده است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: علامه مجلسی فیلسوف محسوب نمی‌شود اما در رابطه با عقل و جهل، مباحث الهیاتی، تاریخ‌نگاری وجوه مختلف را با دقت فنی ارائه کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به اینکه‌ ای کاش جمعی یا گروهی رساله و دکتری خود را به کشف منطق مجموعه بحارالانوار اختصاص می‌دادند، عنوان کرد: بر بحارالانوار از آغاز تا انجام آن‌یک سیاق واحد، مشخص، ساختار علمی و محتوایی و موضوعی حاکم است که کشف آن تجربه بزرگی است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین صاحب جواهر مجموعه عظیم جواهر الکلام را یک نفره نوشته است، که در عالم فقه نظیر ندارد، این مجموعه علمی، فنی از انضباط فوق‌العاده شگرف فقه شیعی برخوردار است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه اهتمام بزرگان به نوشتن دائره‌المعارف مدتی مغفول بود، عنوان کرد: با انقلاب این سنت علمی در کشور ما احیا شد و دائره‌المعارف‌های موضوعی خوبی نوشته‌شده است، اما باید دولت و مجلس از کارهای علمی حمایت بیشتری کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد بیان داشت: دانشنامه امام علی (ع) چند سال با زحمت زیاد تألیف و تولید شده و ظرف 6 یا 7 سال به چاپ مجدد رسید، این درحالی‌که است که باید این مجموعه‌ها به زبان‌های دیگر ترجمه شود و هزینه آن باید تأمین شود، نباید این آثار در زندان زبان فارسی باقی بماند، نظام امکانات فراهم کند تا این مجموعه‌ها به زبان‌های زنده ترجمه شود و در دسترس همه دنیا قرار گیرد.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: کل اثر دانشنامه امام علی (ع) از زمان شروع تا زمانی که در قفسه رفت 20 ماه طول کشید، چراکه دوستان شبانه‌روز متمرکز کار می‌کردند./201/807/ب1

ارسال نظرات