۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۴۵۰۹۲۷
استاد حوزه و دانشگاه بررسی کرد؛

تربیت جنسی و اهمیت آن از منظر اسلام

حجت الاسلام والمسلمین حافظ ثابت با بیان این که تجرد زمینه ساز فساد است، گفت: جواناني كه ازدواج كرده‌ اند از نظر روحي داراي تعادل بيشتري هستند و تعقل آنان بر احساسات و شهوات‌ شان غلبه دارد، از اين رو درصد مجرمين متأهل به نسبت مجرمين مجرد پايين ‌تر است.
حافظ ثابت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حافظ ثابت در نشست علمی تربیت جنسی در اسلام که در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی واقع در بلوار جمهوری اسلامی برگزار شد با اشاره به اهمیت مسأله تربیت بیان داشت: تربيت جنسی از مسایل مهمي است كه توجه والدين و ديگر متوليان امر تربيت را به خود مشغول کرده است؛ در هر عصر و دوره‌ اي انديشمندان بزرگي در شرق و غرب عالم در زمينه تربيت فعاليت‌ هاي علمي و عملي داشته‌ اند و در اين زمينه نقطه نظرات كاربردي مهمي را ارايه داده ‌اند.

کارشناس امور تربیتی ادامه داد: تربيت انسان در زمينه غريزه جنسي بخشي از تربيت او را تشكيل مي‌دهد؛ اين غريزه از جمله غرائز طبيعي است كه خداوند در وجود حيوان عموما و در انسان خصوصا قرار داده است؛ با وجود اين غريزه است كه در انسان نياز جنسي پيدا مي شود و بايد به صورتي صحيح آن را ارضا کرد.

وی با بیان این که ارضاء غريزه جنسي در هر جامعه و مكتبي داراي چارچوب و اصولي است كه رعايت آنها ضروری است، گفت: افرادي كه اين چارچوب و اصول را رعایت می کنند داراي رفتار بهنجار جنسي هستند و آنان كه اين امور را رعايت نكنند داراي رفتار جنسي بهنجار نخواهند بود؛ افراد يك جامعه كه ارضاي غريزه جنسي خود را در چارچوب ارزش‌ هاي حاكم بر آن جامعه محدود مي‌كنند و پا را از آن فراتر نمي‌ نهند در زمینه تربيت جنسي به سطح قابل قبول آن جامعه رسيده‌اند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: دين مبين اسلام كه آيين صحيح زندگي را به مردم مي‌ آموزد در زمينه مسائل جنسي بي تفاوت نیست بلكه توجه خاصي نست به آن دارد؛ شايد علت آن هم اين باشد كه غريزه جنسي بر اغلب مسائل انساني اعم از مادي و معنوي تاثير گذار است.

پیشینه پژوهش در زمینه تربیت جنسی

وی با اشاره به پیشینه پژوهش در زمینه تربیت جنسی بیان داشت: بحث تربيت جنسي كه بخشي از تربيت به مفهوم عام است دارای سابقه دیرینه ای است که از آن موارد می توان به كتاب «جمهور» افلاطون و كتاب «سياست و اخلاق» ارسطو اشاره کرد؛ به هر اندازه تغيير و تحولاتي که در باب تربيت صورت پذيرفته و بر مسائل تربيتي افزوده شده است، تربيت جنسي نيز دست ‌خوش تغيير و تحول قرار گرفته است.

استاد حوز و دانشگاه به بیان روایتی از امام  صادق(ع) پرداخت و گفت: امام صادق(ع) سعادت فرزندان را به والدين گره می زنند و می گویند هنگامی که پدر و مادر روابط جنسی و تربیت جنسی را رعایت نکنند این آسیب به نسل های بعدی نیز منتقل می شود؛ تربيت جنسي داراي حوزه‌ هاي مختلفي مانند شيوه‌ معاشرت، چگونگي نگاه كردن و  صحبت نمودن، نوع لباس پوشيدن و غيره است كه هر كدام مي ‌توانند در زندگي انسان تأثيرگذار باشند؛ 75 درصد  ازدواج های ایران به دلیل مشکلات جنسی به طلاق منجر شده اند.

وی به بیان تعریف جنس پرداخت و خاطرنشان کرد: گاهي از جنس معني عام اراده مي‌شود به گونه ای كه به تفاوت‌ هاي جسمي و رواني دو جنس اشاره دارد به عنوان مثال گفته مي ‌شود هوش دختر بيشتر است يا پسر؛ گاهي نیز معني خاص از آن اراده مي‌ شود كه به غريزه جنسي، كاركرد جنسي، بلوغ جنسي، آموزش جنسي و رشد جنسي اشاره دارد؛ در اين نشست معني دوم مورد استفاده قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین ثابت ادامه داد: منظور از تربيت جنسي اين است كه زمينه ‌ها و عواملي كه مربوط به مسائل جنسي است به گونه ای فراهم شوند كه استعدادهاي شخصي در جهت رسيدن به كمال اختياري فرد شكوفا شود و او را براي رسيدن به كمال مطلوب ياري کند.

وی به مراحل رشد جنسی اشاره کرد و گفت: مراحل رشد جنسی به رشد جنسی قبل از تولد و بعد از تولد و رشد جنسی نوجوان و جوان تقسیم می شود زیرا از زماني كه عمل لقاح رخ مي‌دهد موجود زنده در حال رشد است و اعضاي تناسلي نيز مانند ساير اعضاي موجود زنده رشد مي‌كند، بعد از تولد نیز انسان از نظر جنسي رشد می کند.

کارشناس امور تربیتی خاطرنشان کرد: بلوغ دارای انواع مختلفی است که  از آن موارد می توان به بلوغ جسمي، بلوغ جنسي، بلوغ شرعي، بلوغ اجتماعي اقتصادي اشاره کرد؛ بلوغ در لغت به معني رسيدن به مكاني يا نزديك به رسيدن مي‌باشد و در مفهوم اصطلاحي و كاربردي به سن قانوني رسيدن است و آن سني است كه فرد به مرحله تكليف و پذيرفتن مسؤوليتها و مطالبه حقوق خويش مي رسد به تعبيري ديگر،‌ بلوغ سن رسيدن به حد رشد است.

عوامل تأثیر پذیری کودک در مسائل جنسی

وی با بیان عوامل تأثیر پذیری کودک در مسائل جنسی اظهارداشت: رفتار انسان متأثر از افكار، انديشه‌ها، اميال و آرزوها‌يي است كه در دوران كودكي داشته است؛ اگر كودك، در رابطه با مسائل جنسي داراي انديشه ‌ها و آرزوهاي صحيح باشد قطعاً در دوره‌ هاي بعد زندگي نيز داراي رفتارها يي خواهد بود كه با اهداف متعالي انساني سازگار و هماهنگ است؛ دست بشر هنگامي كه به دنيا مي ‌آيد از معلومات جنسي خالي است و هر چه از عمر كودك مي‌گذرد بر دانسته‌ هايش از جمله مسائل جنسي افزوده مي‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین ثابت ادامه داد: رفتارهای خانواده از جمله نقش الگویي اعضاي خانواده، رابطه کلامی و پرورش حجب و حیا در خانواده همچنین محیط مدرسه، کادر آموزشی و پرورشی، محتوای کتاب های درسی، دوستان و همسالان تأثیرات فراوانی در رفتار جنسی کودک و نوجوان دارند؛ راديو و تلويزيون، مطبوعات و كتاب‌، رايانه و ماهواره و ده‌ها عامل ديگر امروزه در سه بعد شخصيت انسان كه عبارتند از شناخت، گرايش و رفتار، تأثيرگذار هستند بنابراین در شكل دادن به رفتار جنسي انسان نقش مهمي را بر جاي مي‌گذارند.

وی اصل ارضای جنسی را نخستین اصل از اصول و روش های تربیت جنسی دانست و افزود: هنگامی كه نيازي در انسان به وجود ‌آيد، آن فرد آرامش و قرار نخواهد داشت تا اينكه آن نياز برطرف گردد؛ زمانی كه نيازمندي برطرف شد شخص راضي مي‌گردد و از تلاش براي رفع آن نياز صرف نظر مي ‌كند از اين رو ارضاي ميل  جنسي عبارت است از رفع نياز كردن از غريزه‌ جنسي.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: از ظاهر آيات و روايات نيز استفاده مي‌شود كه نخستین اصل در ارتباط با نيازهاي طبيعي ارضا كردن آن است؛ قرآن در مسايل مربوط به انگيزه‌‌ها، ‌انسان را به دو راه، ارضاي خواسته‌ هاي طبيعي از طريق حلال، ‌و تعديل در تأمين خواسته‌ ها دعوت می کند.

وی افزود: به عنوان مثال براي ارضاي انگيزه ‌هاي فيزيولوژيك از طرفي ما را به سمت استفاده از نعمت‌هاي الهي فرامي‌‌خواند  و می گوید از رزق خدا بخوريد و بياشاميد و از طرف ديگر ما را از اشباع غريزه گرسنگي از راه حرام باز مي‌دارد؛ در زمینه غريزة جنسي نيز این گونه است و انسان را تشويق به ارضاي آن مي‌‌كند ولي ارضاي ميل جنسي را فقط از طريق ازدواج جايز می داند.

 کارشناس امور تربیتی با بیان این که تجرد زمينه‌ساز فساد است، گفت: جواناني كه ازدواج كرده‌ اند از نظر روحي داراي تعادل بيشتري هستند و تعقل آنان بر احساسات و شهوات‌ شان غلبه دارد، از اين رو درصد مجرمين متأهل به نسبت مجرمين مجرد پايين ‌تر است و اكثر متهمان را افراد مجرد تشكيل مي‌دهند؛ اگر در روايت آمده كه «اكثر اهل جهنم افراد مجرد هستند» نيز به همين بيان توجيه و تبيين مي‌ شود كه زمينه ارتكاب گناه و جرم براي افراد مجرد بيشتر است.

وی به آثار و اهداف ازدواج اشاره و ابراز کرد: زمينه ساز رشد و تكامل فردي، ايجاد نسل سالم، ايجاد محيط و جامعه سالم براي تربيت، لذت بردن و ارضاي كامل ميل جنسي همراه با آرامش خاطر و دست‌يابي به مودت و رحمت از جمله آثار ازدواج هستند.

پیشگری

حجت الاسلام و المسلمین ثابت پیشگری را دومین اصل از اصول و روش های تربیت جنسی بیان کرد و اظهارداشت: پيش‌گيري در لغت به معني جلوگيري،‌ منع و ممنوعيت و در اصطلاح به معني جلوگيري كردن از وقوع نامطلوب است؛ نياز‌هاي انسان در هر سطحي كه باشند اگر برآورده‌ نشوند انسان را آرام نمي ‌گذارند و او را وادار مي‌كنند كه به هر طريقي شده نياز بوجود آمده را برطرف کند.

 وی اضافه کرد: پيش از اينكه مشكلي رخ دهد جلوگیری از تحقق آن ضروری است؛ در زمينه انحرافات و لغزش‌هاي جنسي نيز این گونه است كه باید قبل از بوجود آمدن لغزش‌ ها و عادات ناپسند مربوط به غريزه جنسي از شكل گيري آن جلوگيري شود؛ براي اينكه بتوانيم از برخی انحرافات جنسي جلوگیری کنیم بايد در برخي موارد قواي جسمي و روحي انسان را كنترل کنیم و براي اينكه كنترل كردن ميسر شود بايد به سراغ تعديل قواي جنسي برويم؛ از اين رو هر سه مقوله پيشگيري، كنترل و تعديل به ترتيب بعد از هم قرار مي‌گيرند.

استاد حوزه و دانشگاه با طرح سؤالی مبنی بر  جواز آموزش مسايل جنسي بیان داشت: برخي از نويسندگان مسلمان راه افراط را پيموده‌اند و هر نوع آموزش و اطلاع رساني جنسي را به كودك و نوجوان مفيد و لازم شمرده‌ و برخی  آموزش مسائل جنسي را به شدت نهي مي‌كنند؛ در مقابل این دو گروه، برخی كه خواسته‌ اند به افراط و تفريط گروه‌ هاي قبل گرفتار نشوند راه معتدلي را برگزيده‌ اند و گفته ‌اند بايد مقداري آموزش و اطلاع رساني درباره مسائل جنسي به كودك و نوجوان ارايه شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رعایت برخی نکات در آموزش مسایل جنسی از جمله حفظ حرمت و عدم پرده دري در بيان مسائل جنسي، اكتفا به حداقل و قدر كفايت، كلي گوئي، طرح مسایل همراه با تقويت روحيه‌ معنوي در متربي، زمينه سازي براي پاسخ، پرهيز از شوخي هنگام پاسخ، جواب دادن در قالب مفاهيم ديني و هم جنس بودن مربي و متربي در حد امكان ضروری است./1324/پ201/ی

ارسال نظرات