۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۴۵۰۹۳۸
سردار خضرایی:

فروش اسناد جنگ نوعی بدعت است/ از روحانیان حاضر در جنگ تحمیلی تجلیل می‌شود

مدیر عامل موزه دفاع مقدس با تمجید از نقش روحانیت در جریان جنگ تحمیلی، گفت: در هفته دفاع مقدس از مقام روحانیان حاضر در جنگ تحمیلی تجلیل به عمل خواهد آمد.
سردار خضرایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سردار جواد خضرایی، مدیر عامل موزه دفاع مقدس پیش از ظهر امروز چهارشنبه 31 شهریور در نشستی رسانه‌ای با محوریت هفته دفاع مقدس، گفت: برخی از رسانه‌های کشور برای کار در حوزه دفاع مقدس با کمبود اسناد و اطلاعات مواجه هستند.

وی افزود: مجموعه موزه دفاع مقدس نیز برای تهیه و تکمیل نیاز خود با مشکل مواجه بود و در این راه حتی برخی برای ارائه اطلاعات از این مجموعه درخواست‌های مالی و غیر معقول داشتند.

مدیر عامل موزه دفاع مقدس با اشاره به فعالیت‌های جاری این مجموعه، عنوان داشت: مجموعه موزه دفاع مقدس در بخش‌های اجرای برنامه‌های دفاع مقدس، همایش‌ها، احصا تاریخ شفاهی و کارهای مرتبط با دفاع مقدس فعالیت دارد.

باید به بُعد اخلاقی جریان جنگ توجه شود

خضرایی پیرامون بحث گردآوری اطلاعات حوزه دفاع مقدس، ابراز داشت: در حوزه دفاع مقدس برخی کارهای تاکتیکی در جریان جنگ رخ داده است، اما بخش مهم‌تر جریان جنگ، بُعد اخلاقی و رفتاری آن بوده است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در بخش دفاع مقدس و روایت آن شاهد نوعی از اغراق و تحریف هستیم که باید جلوی آن گرفته شود.

خضرایی با انتقاد شدید از فروش اطلاعات و اسناد دفاع مقدس، گفت: امروز شاهد هستیم که بخشی از اطلاعات و اسناد دفاع مقدس به فروش می‌رسد که این اتفاق به نوعی بدعت است.

وی اضافه کرد: با اساسنامه‌ای که در موزه دفاع مقدس وجود دارد و به تایید مقام معظم رهبری نیز رسیده است، می‌توان با برخی از اقدامات جلوی تحریفات و فروش اسناد جریان جنگ را گرفت.

16 کارگروه برای جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس تشکیل شده است

مدیر عامل موزه دفاع مقدس درباره روند جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس، بیان داشت: 16 کارگروه تشکیل شده است تا به جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس مبادرت ورزد، این کارگروه‌ها تا کنون 325 جلسه داشته‌اند که ماحصل آن، 12 هزار ساعت فیلم، 28 هزار ساعت صوت، 1 میلیون و 150 هزار قطعه عکس و 3 میلیون و 500 هزار برگ سند شده است.

وی ادامه داد: برای نگهداری تمامی این اسناد یک دیتا سنتر از 3 سال قبل طراحی شد که 540 ترابایت گنجایش دارد و قرار شده است از تمامی این اسناد یک رونوشت گرفته شده و در آن نگهداری شود.

خضرایی با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص باخوانی اتفاقات دفاع مقدس، بیان داشت: بارها رهبر انقلاب تاکید داشته‌اند که؛ دفاع مقدس برآمده از نهضت حسینی است و بر اساس آن می‌توان با تحلیل رفتار رزمندگان در 8 سال دفاع مقدس، از برکت آن دوران همانند نهضت حسینی استفاده کرد.

وی تأکید کرد: بازخوانی دفاع مقدس می‌‎تواند تمدن‌ساز شود و باید به این موضوع توجه کنیم، ضمن اینکه؛ مستندات دفاع مقدس در زمینه‌های پژوهشی نیز می‌تواند به کار گرفته شود.

خضرایی گفت: بدون شک ترویج فرهنگ دفاع مقدس با نشر مفاهیم آن امکان‌پذیر است، پژوهشگران حوزه‌های مختلف نیز می‌توانند از اسناد حوزه دفاع مقدس در راه پیشبرد اهداف خود استفاده کنند.

مدیر موزه دفاع مقدس پیرامون اعزام اردوهای راهیان نور نیز، عنوان داشت: موزه دفاع مقدس تا کنون ده دوره اعزام به مناطقه جنگی داشته است، امسال نیز از طریق این مجموعه بیش از 5693 نفر به مناطق جنگی جهت بازدید اعزام شده‌اند.

برخی از اسناد دفاع مقدس در حال نابودی است

وی در بخش پرسش و پاسخ قسمت ابتدایی این نشست، بیان داشت: برخی از اسناد و اطلاعات به دست مجموعه باغ موزه می‌رسد که متاسفانه در حال نابودی است، این موضوع بسیار ناراحت کننده است و باید راهکاری برای حفظ این اسناد اندیشیده شود.

مدیر عامل موزه دفاع مقدس در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری رسا درباره اینکه آیا برنامه‌ای در جهت خرید اسناد از سوی موزه دفاع مقدس در جهت حفظ آنها دارید، گفت: به هیچ عنوان برای اسناد و اطلاعات پول پرداخت نمی‌کنیم، زیرا اینکار را بدعت می‌دانیم، اما از افرادی که اسناد را ارائه می‌دهند از طرق مختلف حمایت خواهیم داشت.

وی در ادامه تأکید کرد: نباید جریان دفاع مقدس را محدود به یک هفته خاص دانست، هرچند که اوج اقدامات جنگ تحمیلی را در هفته دفاع مقدس می‌توان بررسی کرد.

خضرایی ادامه داد: برای برگزاری هفته دفاع مقدس تا کنون 5400 بسته عکس به شهرستان‌ها ارسال شده است تا در هفته دفاع مقدس مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با تمجید از همکاری شهرداری تهران با موزه دفاع مقدس، گفت: معاونت اجتماعی شهرداری تهران تعامل بسیار خوبی با مجموعه موزه دفاع مقدس داشته و در این راستا در بخش اعزام کاروان به مناطق جنگی نیز کمک کرده است.

مدیر عامل موزه دفاع مقدس با معرفی برنامه‌های پیش‌رو این مرکز در هفته دفاع مقدس، عنوان داشت: مجموعه‌ای از همایش‌ها و مراسمات تقدیر به همراه جشن‌های دفاع مقدس در هفته آتی برگزار خواهد شد که به جریان جنگ و عاشورا توجه خواهد داشت.

خضرایی در پایان گفت: در روز ششم مهرماه در مراسمی ویژه از مقام روحانیان حاضر در جریان دفاع مقدس با برگزاری یک همایش در محل موزه دفاع مقدس ویژه خواهد شد./201/856/ب1

ارسال نظرات