۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۴۵۰۹۶۱

مراسم جشن عيد غدير خم در خارج از كشور برگزار شد

مراسم جشن عيد غدير خم به همت نمايندگي‌هاي فرهنگي ایران در خارج از كشور برگزار شد.
غدیر

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم جشن عيد غدير خم به همت نمايندگي‌هاي فرهنگي كشورمان و با حضور عاشقان و محبان اهل بيت (ع) و ایرانیان مقیم در خارج از كشور برگزار شد.

لبنان

رايزني فرهنگي ايران در لبنان، مراسم بزرگداشت جشن غدير و نمايشگاه عكس دفاع مقدس را براي ايرانيان مقيم در باغ زيتون (باغ سفارت) بيروت برگزار كرد.

اين برنامه به مناسبت دهه ولايت و سال روز عيد غدير خم و در آستانه هفته دفاع مقدس با برنامه‌هاي متنوع و نمايشگاه عكس همراه بود.

اميد معنوي، هنرمند گرانمايه كشورمان كه با همكاري اداره كل امور فرهنگي ايرانيان خارج از كشور به بيروت اعزام شد، به اجراي مدح حضرت علي(ع) پرداخت.

در اين مراسم پس از قرائت قرآن، طارق يكي از هنرمندان لبناني، تك نوازي كلارينت را اجرا كرد و پس از آن محمد مهدي شريعتمدار رايزن فرهنگي كشورمان ضمن تبريك اعياد، به حضار خير مقدم گفت.

سپس محمد فتحعلي، سفير كشورمان در بيروت طي سخنان كوتاهي با اشاره به اهميت غدير، تبعيت از ولايت را اصل پاسداري از اين واقعه بزرگ دانست.

پس از آن آيت ا... انصاري از اساتيد بارز حوزه علميه المصطفی در بيروت ضمن ذكر رواياتي، ويژگي‌هاي ولايتمداري را تشريح كرد.

همچنين رايزيني فرهنگي ضمن اعلام مسابقه مقاله نويسي درباره غدير، كمك هزينه سفر به عتبات عاليات را براي برگزيده اين مسابقه اعلام كرد.

ارمنستان

مراسم عید سعید غدیر خم، با شرکت جمعی از شیعیان و ارادتمندان حضرت مولی الموحدین علی ابن ابیطالب(ع)، اعم از ایرانیان مقیم جمهوری ارمنستان، کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران و رایزنی فرهنگی، مدیر و معلّمان مجتمع آموزشی شهید فهمیده، اعضای اتحادیه تجار و بازرگانان، ریاست و کارکنان بانک ملت، اعضای انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی و دیگر نهادها در شبستان اصلی مسجد جامع کبود ایروان جشن بزرگ ولایت برگزار شد.

این مراسم باشکوه که به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حجت الاسلام و المسلمین شجعان آغاز شد و پس از قرائت قرآن و شعر خوانی، مشکی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان در باب اهمیت موضوع غدیر خم به ایراد سخنرانی پرداخت.

در ادامه برگزاری جشن بزرگ ولایت، برنامه مدیحه سرایی و همخوانی غدیریه اجرا شد و سپس با دعوت از سید کاظم سجادی سفیر فوق العاده و نماینده تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان مراسم قرعه کشی برندگان مسابقه کتبی گلبانگ غدیر (مضامین خطبه غدیریه) و تجلیل از فعالان قرآنی برگزار شد.

 يونان

به مناسبت فرخنده سالروز عید سعید غدیرمراسم باشكوه با شرکت ایرانیان و جمعی از شیعیان یونان در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی سفارت ایران در آتن برگزار شد.

این برنامه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز و فیلم کوتاهی در این خصوص پخش شد، سپس شبستری سفیر ایران در آتن طی سخنان کوتاهی گفت: پیامبر اکرم (ص) در آخرین سفر خود به مکه و در بازگشت از حج در محل غدیر خم دستور توقف داد و پس از سخنان مهم و مفصلی که ایراد فرمود حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین و رهبری امت پس از خود به یاران و زایران همراه که صدها هزار نفر بودند معرفی کرد و از آنها خواست مه به غایبان این خبر مهم را برسانند.

سفیر کشورمان در این مراسم افزود: پیامبر اکرم (ص) در واقع با انتخاب امام علی (ع) به تمام مسلماتان اتمام حجت کرد و این اقدام که به دستور خداوند طبق آیه ریه قرآن بود نقطه عطفی در تاریخ اسلام قلمداد می شود.

سپس علی محمد حلمی رایزن فرهنگی کشورمان با استناد به دو آیه کریمه قرآن مجید و منابع تاریخی مورخان و دانشمندان شیعه و سنی واقعه مهم غدیر را تشریح کرد و گفت: اراده خداوند حکیم بر این تعلق گرفت که پایداری نهضت اسلام را با نصب حضرت علی (ع) تضمین کند و رسالت جهانی پیامبر اکرم (ص) را تکمیل نماید.

حلمی با شرح خطبه پیامبر گرامی اسلام در روز غدیر گفت: حضرت محمد مصطفی (ص) پیامبر اسلام در آن روز تاریخی فرمود: هان ای مردم من در میان شما دو چیز گرانبها به یادگار می گزارم چگونه با آنها معامله خواهید کرد ؟ سئال شد این دو چیز گرانبها چیست ؟ پیامبر فرمود: ثقل اکبر کتاب خداست که یک طرف آن در دست خدا و طرف دیگر در دست شما است به کتاب خدا چنگ زنید تا گمراه نشوید. و ثقل اصغر عترت و اهل بیت من است، خدایم به من خبر داد که دو یادگار من تا روز رستاخیز از هم جدا نمی شوند.

این مراسم با شکوه با قرائت اشعاری در مدح مولای متقیان امام علی (ع) به پايان رسيد.

تايلند

  در روز عید غدیر خم و به منظور برپائی جشن امامت و ولایت رایزنی فرهنگی میعادگاه دوستداران و عاشقان امیرالمومنین و پیروان مکتب ولایت و امامت بود.

 در برنامه شادی و سروری که رایزنی فرهنگی به همین مناسبت ترتیب داده بود،  محمدی، سفیر ايران، جمعی از ایرانیان مقیم بانکوک و نیز کارمندان و ماموران اعزامی از نهادها و دستگاه های مختلف کشور به اتفاق خانواده ها، به دعوت رایزنی فرهنگی، حضور یافتند و این روز بزرگ را گرامی داشتند و به مقام شامخ امام اول شیعیان، حضرت مولی الموحدین، علی ابن ابی طالب ادای احترام و ارادت کردند.

در اين مراسم محمد رضا زينلي رایزن فرهنگی، طی سخنان مبسوطی به تشریح سیر تاریخی و بیان رخدادهای مرتبط با واقعه غدیر و تبیین آثار و برکات مترتب بر این نقطه عطف تاریخ اسلام، پرداخت و زمینه های شکل گیری مکتب تشیع و نیز سیره امام علی ع و دیگر ائمه هدی در مواجهه و تعامل با سایر مکاتب و مذاهب اسلامی را به تفصیل مورد بحث قرار داد.

 وی در سخنان خود با اشاره وضعیت حساس کنونی جهان اسلام و ضرورت هشیاری مسلمانان سراسر جهان، بویژه شیعیان که مورد تهاجم و فشارهای گوناگون از همه جوانب هستند، یادآور شد، به هیچ وجه نباید مصلحت اهم و اولی که حفظ کیان اسلام و موجودیت دین مبین و امانت رسول گرامی اسلام است، قربانی گرایشات و دیدگاه ها و اعتقادات مذهبی خاص قرار گیرد و در این خصوص باید به سیره ائمه اطهار و بویژه شخص امیر المومنین علی علیهم السلام، توجه و تمسک و تاسی کرد.

 وی همچنین اظهار كرد: هرگونه قول و فعل و رفتاری که در آن شائبه توهین و تحقیر و دشنام و یا مواردی از این دست نسبت به پیروان یا بزرگان مذاهب و مکاتب دیگر اسلامی به بهانه و با تمسک به دفاع از حق و حریم اهل بیت صورت گیرد، قطعا مذموم و مردود بوده و مورد تائید آن بزرگواران نخواهد بود، زیرا سیره عملی خود آن امامان بزرگ نیز بر این مدار  و منوال نبوده است و شیعیان نیز به مصداق و مضمون حدیث شریف ثقلین، نباید از امامان خویش و اهل بیت پیامبر، پیشی و سبقت بگیرند که در آنصورت، قطعا دچار گمراهی و ضلالت شده اند.

سوريه (لاذقیه)

به همت مرکز فرهنگی لاذقیه، همزمان با عید سعید غدیر خم، مراسم باشکوهی در محل مرکز فرهنگی کشورمان در لاذقیه برگزار شد.

در این مراسم که با حضور اساتید دانشگاه و دانشجویان،معلمان،تجار،فارسی آموزان و اهل فرهنگ و هنر لاذقیه حضور داشتند،برنامه هایی،شامل قرائت قرآن، قرائت شعر  با موضوع واقعه بزرگ غدیر،3 سخنرانی اجراء شد.

این مراسم با قرائت زیبای قرآن از سوی شیخ احمد وطفه از علمای علوی منطقه آغاز شد و نامبرده آیاتی چند از کلام الله مجید و از جمله آیه مربوط به واقعه غدیر"الیوم اکملت لکم دینکم..."را با صوتی دلنشین و زیبا تلاوت کرد و مورد تشویق حاضران در مراسم جشن قرار گرفت.

سپس اولین سخنران حجت الاسلام و المسلمین سید ایمن زیتون  امام جمعه و مدیر مجتمع رسول اعظم(ص)لاذقیه(ویژه شیعیان این شهر)ضمن تبریک این روز بزرگ به حاضران و قدردانی از مدیر مرکز فرهنگی لاذقیه به جهت برپایی مراسمی برای بزرگداشت این عید سعید،سخنان خود را در چند بخش ارائه کرد.

وی در ابتدای سخنان خود درباره عظمت شخصیت امیرالمومنین علی (ع)سخن گفت وکلام معروف رسول خدا (ص)که "علی با حق است و حق با علی است "را ذکر کرده و بدنبال آن به خط ولایت امیر المومنین(ع) و نیز به مظلومیت وی حتی در زمان خلافت ایشان پرداخت.وی بیان داشت که علم امام و جامعیت ایشان از صفات برجسته آن امام همام بوده و اینکه اینگونه ما می توانیم اولیاءالله را از غیر ایشان تشخیص دهیم و امید است که ما بتوانیم در مسیر حرکت ترسیم شده از سوی ایشان حرکت کنیم و در واقع غدیر تجلی همه عالم از خلال امیرالمومنین است.وی در پایان آرزو کرد که همه ما بتوانیم رهرو امیرالمومنین علی (ع) باشیم.

پس از آن شاعر جوان و پرشور آقای محمود عباس به قرائت اشعار حماسی در وصف امیرالمومنین(ع) و بویژه واقعه غدیر پرداخت و مورد تشویق حاضران قرار گرفت.نامبرده از شاعران جوانی است که تا کنون چندین بار در تلویزیون سوریه اشعار حماسی سروده خود را، قرائت کرده است.

سپس نادر آزاد وابسته و مدیر مرکز فرهنگی لاذقیه ضمن تبریک عید سعید غدیر خم به حاضران و تشکر از حضور ایشان در مرکز فرهنگی لاذقیه،به واقعه مهم و تاریخ ساز غدیر پرداخت.وابسته فرهنگی با ذکر آیه "یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس"اشاره کوتاهی به وقایع آن روز کرد و جملات معروف رسول الله (ص) را در وصف امیرالمومنین(ع) برای حاضران یادآوری کرد و سخنان این قسمت از تاریخ غدیر را با آیه" الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا"کامل کرد.

نادر آزاد در بخش دیگری از سخنان خود،به اهمیت و تاریخ ساز بودن عید غدیر اشاره کرد و اینکه در بسیاری از متون اسلامی از این عید به عنوان عید الله الاکبر یاد شده و اینکه این عید از بزرگترین اعیاد اسلامی محسوب می شود و پیامبر مسیر و آینده حرکت امت اسلامی را در آن ترسیم کردند و غدیر به تعبیری عیدی است برای همه آنهایی است که در جبهه حق بوده و می خواهند زیر بیرق حق قرار گرفته و آماده تبعیت از اوامر رسول الله (ص)هستند.

مدیر مرکز فرهنگی لاذقیه،در بخش دیگری از سخنان خود افزود که واقعه غدیر به واقع معیار و ترازویی همیشگی برای مسلمانان است تا آن را نصب العین خود قرار داده و از پرتو نور آن است که راه امت اسلامی روشن شده و از رهگذر غدیر است که اهمیت قضیه امامت و ولایت بر همگان آشکار می شود.

وابسته فرهنگی همچنین بیان داشت که اعتراف به غدیر و جشن گرفتن برای آن به معنای این نیست که همگان مذهب و طایفه خود را رها کنند،بلکه هدف،تحکیم فکر وحدت و برادری، نه تنها بین مسلمانان،بلکه بین همه بشریت با همه ادیان و فرهنگهاست چنانکه جمله معروف امیر المومنین علی (ع)گویای این مطلب است"  فالناس صنفان: اما اخ لک فی الدین، اما نظیر لک فی الخلق"که روابط بین انسان و برادر انسان خود را به زیبایی ترسیم می کند پس نمی توان روابط بشری را تنها بر اساس دین یا طایفه یا مذهب یا اعتقادات فکری یا فرهنگی محدود کرد و به زیبایی امام (ع) این روابط را به سطوح بالاتر که شامل همه بشریت می شود، تعمیم می دهد و آنچه که امام (ع) در طول زندگی خود در رابطه با دیگر ادیان و فرق و مذاهب انجام داد، خود گویای این جمله تاریخی حضرت بوده و ایشان نیز بمانند رسول الله (ص) چون خورشید، راه همه بشریت را روشن کردند.

آخرین سخنران وکیل، نویسنده و پژوهشگر علوی محمد احمد علی بود که در سخنان خود ضمن تشکر از مدیر مرکز فرهنگی لاذقیه برای فرصتی که در اختیار ایشان قرار داد در ابتدا به ذکر چندین حدیث از رسول الله (ص) در وصف مناقب امیرالمومنین (ع) پرداخت از جمله "یا علی ما مثلک فی الناس الا کمثل سوره قل هو الله احد، من قرائها مره کانما قرا ثلث قرآن و من قراها مرتین،فکانما قرا ثلثی قرآن و من قراها ثلاث مرات فکانما قرا القرآن کله"و نیز حدیث دیگر در مورد آن حضرت "انت یا علی، من احبک بقلبه، فقد اخذ ثلث ایمان و من احبک بقلبه و لسانه، فقد اخذ ثلثی ایمان و من احبک بقلبه و لسانه و یده، فقد جمع الایمان کله" و در بخش دیگری از سخنان خود به واقعه کساء نیز اشاره کرد.نامبرده سپس به ایه الیوم اکملت لکم...پرداخت و  پس از آن  با ذکر سند از منابع معتبر اهل سنت،چندین حدیث در مورد واقعه غدیر را برای حاضران بیان کرد.

مراسم از سوی شبکه خبری العالم پوشش داده شده و خبرنگار این شبکه با وابسته فرهنگی کشورمان در لاذقیه و برخی مهمانان شاخص جشن مصاحبه کرد. همچنین دفتر تبلیغات مجتمع رسول اعظم (ص)لاذقیه نیز مراسم را تحت پوشش خبری خود قرار داده و اخبار این مراسم به چند هزار مشترک شبکه واتس آپ و سایت فیس بوک آن مجتمع منعکس می گردد.

عراق

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد، جشن عید غدیر با حضور دلباختگان ولایت در نماز خانه سفارت برگزار کرد.
در این مراسم با شکوه، نخست حجت الاسلام و المسلمین احسانی نماینده بعثه مقام معظم رهبری در کاظمین، واقعه عظیم غدیر را روز اکمال دین،  یاس دشمنان و استمرار رسالت محمدی، توصیف کرد واز این واقعه عرشی بعنوان تجلی اسلام ناب محمدی یاد کرد، سپس یکی از مداحان اهل البیت در منزلت امیرالمومنین مدیحه سرایی کرد، درادامه یکی از همکاران، اشعاری را در وصف مولی الموحدین امیر المومنین (ع) سرود. در پایان جلسه،هدایائی به سادات جلسه و کسانیکه هم نام حضرت علی بودند اهدا شد.

سوئد

مسلمانان مقیم کشور سوئد در شب عید سعید غدیر خم، تحقق ولایت علوی را با سرور و شادمانی جشن گرفتند. این مراسم پس از نماز مغرب و عشا در مرکز اسلامی امام علی (ع) با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان جوامع مختلف اسلامی از کشورهای مختلف و انبوه مشتاقان ولایت و امامت و با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

برنامه‌های فرهنگی در قالب مدیحه سرايی، اجرای نمایش غدیر، شعر و سخنرانی و مداحی تداوم یافت و در پایان مسابقه غدیر برگزار و به برندگان این مسابقه هدایايی به رسم يادبود اهداء شد.

اسپانيا

به همت رایزنی فرهنگی ایران در اسپانیا مراسم جشن عید سعید غدیر با حضور کارکنان سفارت ایران  و خانواده‌های ایشان، جمعی از ایرانیان مقیم، سفیر و رایزن فرهنگی كشورمان در اسپانیا برگزار شد. در این مراسم، پس از ادای فریضه مغرب و عشاء، دانشجویان و دانش آموزان مدرسه جمهوری اسلامی ایران مناقب مولای متقیان و عظمت عید فرخنده غدیر را در قالب دکلمه و شعر بیان و بر ابعاد واقعه عظیم غدیر از منظر اطاعت، بصیرت، معرفت، محبت، عدالت، هدایت، عزت و مهدویت تاکید کردند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی مشکات طی سخنانی با استناد به روایات ائمه معصومین (ع) عید سعید غدیر خم را «عید الله الاکبر» دانست و برپایی و حضور در مجالس بیان فضایل مولای متقیان را موجب خشنودی خداوند و رسول مکرم اسلام (ص) و عبادتی بزرگ برشمرد.

وي به بیان فضایل مولای متقیان بر اساس احادیث راویان اهل سنت پرداخت و امام علی (ع) را دروازه شناخت و معرفت الهی و اسلام ناب دانست و بر لزوم تمسک شیعیان به سیره و صفات امیرمؤمنان (ع) تأکید ورزید.

قرقيزستان

به مناسبت عيد سعيد غدير خم، مراسم جشني با حضور جمعی از محبان اهل بیت (ع) در مسجد امام علی (ع) بیشکك برگزار شد. در این مراسم پس از قرائت آیاتی چند از كلام‌الله مجيد و اقامه نماز جماعت به امامت حجت‌الاسلام ایمانی، به آیه 67 سوره مباركه مائده اشاره شد. پس از آن، دو تن از مداحان اشعاری را در نعت آن حضرت سرودند.

غنا

همزمان با سالروز عید سعید غدیر خم، مراسم جشنی به همت رایزنی فرهنگی ایران در محل این نمایندگی فرهنگی، برگزار شد. این جشن با حضور سفیر، مدیران ارگان‌های ایرانی حاضر در غنا دانشگاه اسلامی غنا وابسته به جامعةالمصطفی (ص) العالميه، حوزه علمیه اهل البیت (ع)، کلینیک هلال احمر، جهاد سازندگی، مدرسه ایران و خانواده‌ها و ایرانیان مقیم آکرا، برگزار شد.

این مراسم با پخش کلیپی از آخرین قرائت قرآن قاری بین‌المللی محسن حاجی حسنی، از شهدای منا آغاز شد و حاضران با قرائت فاتحه، یاد و خاطره حادثه منا و شهیدان مظلوم آن را بزرگ داشتند.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین علوی، مدیر پیشین حوزه اهل البیت(ع) پیرامون مقام والای امیرالمؤمنین علی (ع) و محبت اهل البیت (ع)، شیعه و ویژگی‌های شیعیان واقعی سخنانی را بیان كرد.

 برنامه با پخش کلیپ ها و نماهنگ هایی در خصوص عید غدیر ادمه یافت. همچنین ضمن اجرای مسابقه و طرح سؤالاتی در زمینه حادثه غدیر، جوایز و هدایایی به حاضران اهدا شد.

در پایان اين مراسم از سوی رایزنی فرهنگی ايران، بسته‌های غدیریه حاوی احادیث غدیر و هدایای کوچکی برای بزرگداشت و یادبود این مراسم به خانواده های ایرانی تقدیم شد.

پاكستان (کویته)

به همت خانه فرهنگ ایران، مراسم جشني در محل خانه فرهنگ ايران برگزار شد. در این مراسم که سرکنسول كشورمان حضور داشتند نماز مغرب و عشا اقامه، سپس حسینی مطالبی را نیز در خصوص این روز بزرگ که بزرگترین عید شیعیان است را عنوان و در ادامه، اشعاری در وصف حضرت علی (ع) و روز غدیر قرائت كردند.

پس از آن، از سوی طاهریان قطعات موسیقی نواخته شد و مولودی‌خوانی از سوی حسینی انجام شد.

برگزاري مراسم در امام بارگاه امام محمد باقر(ع) بروری

با حمایت خانه فرهنگ ایران جشن غدیرخم، جشن ولایت در امام بارگاه امام محمد باقر(ع) بروری برگزار شد.

در این مراسم که سید ابوالفضل حسینی مسوول خانه فرهنگ، حجت الاسلام موسوی  حجت الاسلام رضاییٰ، اساتید حوزه، مدیران چندین دارالقرآن بروری وجمعی از علاقه مندان ومحبین اهل البیت (ع) حضو رداشتند برنامه های متنوعی برگزار شد.

در ابتدای مراسم افتخار حسین مدیر جامعه القرآن بروری ضمن تبریک این روز بزرگ به شرکت کنندگان ومسوول خانه فرهنگ، ازحضور وحمایت مسوول خانه فرهنگ ج.ا.ایران ازبرنامه های مذهبی وفرهنگی دارالقرآنها بویژه درمنطقه بروری تقدیر وتشکر کرد وشرکت کنندگان با سردادن تکبیر حیدری تایید کرد.

در این مراسم معنوی گروه‌های سرودچند دارالقرآن اشعاری دروصف غدیرخم وحضرت علی (ع) قرائت کردند./982/ب101/د

ارسال نظرات