۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۴۵۱۰۳۲
عضو هیئت علمی ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی:

نباید با ترس از انتقاد باب نظریه پردازی مبتنی بر نهج البلاغه را ببندیم

برخی نگرانند که اگر یک نظریه از نهج البلاغه اقتباس و عرضه شد، ممکن است مورد نقد قرار بگیرد و بعد این نقد به امیرالمومنین امام علی (ع) معطوف شود، در حالی که نظریه را ما استخراج کرده ایم و ممکن است، تلاش ما صحیح یا غلط باشد
نهج البلاغه

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، بخشعلی قنبری، عضو هیئت علمی ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) در حوزه مدیریت تاکید بسیاری بر اجرای عدالت دارند، اظهار کرد: ایشان می فرمایند: «کسانی که بر مسند امر قرار می گیرند، به لحاظ اخلاق فردی و شخصی باید دارای دو ویژگی؛ زهد ورزی و مبارزه با هوای نفس باشند.»

نظریات اقتباسی از نهج البلاغه جهان شمول خواهد بود

وی با بیان اینکه نظریات اقتباس شده از نهج البلاغه دارای بعد جهان شمول است، تصریح کرد: بطور مثال در نهج البلاغه چندین نوع اخلاق مطرح شده است که اخلاق هنجاری بشری یکی از آنهاست و زمانی که حضرت امیر(ع) در نامه 45 نهج البلاغه به جهت ظلم به یک یهودی، ناله می کنند و می فرمایند اگر به این ظلم نمیرد او را ملامت نکنید، این اخلاق دینی و قومی نیست بلکه جهانی و بشری است، در نهج البلاغه اخلاق عرفانی هم داریم که ابعاد جهانی دارد.

انقلاب علمی بواسطه انتشار 30جلد کتاب امام علی (ع)

قنبری با بیان اینکه نهج البلاغه ظرفیت لازم برای دستمایه قرار گرفتن در زمینه تالیف موضوعات مختلف علوم انسانی را دارد، گفت: هم اکنون پایان نامه های بسیاری با تکیه بر نهج البلاغه تالیف شده است و هنوز روی آن 30 جلد کتاب حضرت(ع)، تمرکز نشده و قطعا با ورود آن کتاب ها، انقلابی رخ می دهد.

عضو هیئت علمی ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: پایان نامه های بسیاری در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد با تکیه بر نهج البلاغه کار و منتشر شده است و این کتاب استعداد بی نظیری برای کارهای علمی دارد.

استعداد نهج البلاغه در زمینه مقایسه های علمی

وی با ارائه پیشنهادی به پژوهشگران و محققان ابراز کرد: کتاب نهج البلاغه استعداد بسیاری در زمینه پژوهش های مقایسه ای دارد و بطور مثال می توان اخلاق فردی و شخصی را براساس نهج البلاغه با آثار بودا مقایسه کرد یا اخلاق اجتماعی و روابط انسان با دیگران را براساس نهج البلاغه با آثار کنفوسیوس مقایسه کرد.

قنبری ادامه داد: باید برای تحقق این مهم به نهج البلاغه پژوهان اهمیت داد و توجه و رجوع، نهج البلاغه را به فرهنگ علمی و رایج در دانشگاه ها تبدیل کرد البته منابع دیگر را نفی نمی کنیم بلکه در جریان های علمی که در دنیای امروز جاری است، می توان نهج البلاغه و کلام حضرت امیر (ع) را لحاظ کرد چراکه حذف این نظریه ها دانش بشری را می کاهد.

همراه کردن نگرش علمی در کنار نگرش اعتقادی به نهج البلاغه

عضو هیئت علمی ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در کنار نگرش های اعتقادی که به کتاب نهج البلاغه داریم، نگرش های علمی را هم باید در نظر گرفت، گفت: نگرش های علمی به این کتاب را باید با این فرض انجام داد که اگر نظریات اقتباس شده مورد نقد قرار گرفت واهمه نداشته باشیم زیرا برخی متصدیان، دل نگرانند که اگر یک نظریه از نهج البلاغه اقتباس شد و در معرض دید عموم قرار گرفت، مورد نقد واقع خواهد شد و این نقد به حضرت علی (ع) معطوف است، در حالی که این نظریه ای است که ما استخراج کردیم و ممکن است، تلاش ما صحیح یا غلط باشد.

وی خاطرنشان کرد: با این فکر و نظریه باید تحقیق روی کتاب های مقدس را متوقف کرد در حالیکه باید بدون هیچ نگرانی، بدانیم، نظریات اقتباس شده از نهج البلاغه بخشی از علم خواهد بود و قابلیت نقد را خواهد داشت و این نقد به عملکرد و درک ماست./836/د102/ل

ارسال نظرات