۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷
کد خبر: ۴۵۱۰۶۹
پژوهشگر ادیان ابراهیمی:

تمام انبیای الهی برای خود جانشین تعیین کرده‌اند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: انبیا می‌دانستند که بعد از آن‌ها انبیای دیگری فرستاده خواهند شد، در حالی که رسول خدا(ص) می‌دانستند خاتم‌الانبیاء هستند، بنابراین برای ایشان تعیین جانشین اهمیت بیشتری داشته است.
علی الشیخ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علی الشیخ، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر ادیان ابراهیمی شب گذشته در سالن اجتماعات هتل الغدیر مشهد در نهمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر با موضوع «شاخصه‌های جانشینان پیامبران در ادیان آسمانی» به سخنرانی پرداخت و گفت: انبیای قبل از حضرت محمد(ص) رویدادی را به شکل غدیرخم برای تعیین جانشین خود انجام دادند.

وی افزود: حضرت موسی(ع) رفتاری را با یوشع‌ بن‌ نون مانند غدیرخم انجام داد و او را به عنوان جانشین خود تعیین کرد. 

الشیخ خاطره‌ای را از زمان مسلمان شدن خویش بیان کرد و گفت: من مسیحی بودم، وقتی می‌خواستم مسلمان شوم، پرسیدند می‌خواهی شیعه یا سنی شوی؟ من تا آن زمان این دو کلمه را نشنیده بودم، از آن شخص پرسیدم تفاوت شیعه با سنی چیست؟ پاسخ داد: شیعه می‌گوید پیغمبر (ص) جانشین دارد اما اهل سنت اعتقاد دارد جانشینی ندارد.

وی در ادامه اظهار داشت: من بر طبق آن اعتقاد کاتولیکی خودم به آن‌ها گفتم که تمام پیغمبران در این موضوع مشترک بودند که قبل از ترک دنیا برای خود جانشین تعیین می‌کردند، بعید دانستم که حضرت رسول الله(ص) جانشین نداشته باشند؛ این نکته برایم مهم بود که انبیا می‌دانستند که بعد از آن‌ها انبیای دیگری فرستاده خواهند شد، در حالی که رسول خدا (ص) می‌دانستند خاتم‌الانبیاء هستند، بنابراین برای ایشان تعیین جانشین اهمیت بیشتری داشته است.

استاد حوزه و دانشگاه قبل از بیان خصوصیات جانشین پیامبران یادآور شد: مسأله ولایت دو طرفه است، یک طرف بی‌نیازی و کمال مطلق و طرف دیگر فقر مطلق و نیازش بسیار شدید است، اصل ولایت متعلق به خداست و به هیچکس یا چیز دیگری تعلق ندارد.

وی در ادامه افزود: اگر تبعیت از خداوند از سوی انسان صورت نگیرد دیگر از ولایت خدا خارج می‌شود و ولایت خود را به طاغوت می‌دهد، خداوند با لطف و مهربانی که به بنده‌هایش دارد چند نفر را برگزیده است و آن‌ها را واسطه بر هدایت قرار می‌دهد، تمام پیغمبران و ائمه معصومین(ع) اهل ولایت هستند.

پژوهشگر ادیان ابراهیمی با بیان این‌که جانشین انبیاء الهی باید دارای صفات خاصی باشد، ابراز داشت: اولین صفت برای جانشین پیامبران الهی علم است، زیرا ایمان مبتنی بر علم است، البته منظور از علم، علم حقیقی است نه علم‌هایی که افرادی مانند «بلعم باعورا» داشته‌اند، بنابر این اولین صفت که در جانشین حضرت موسی(ع) و حضرت(ع) وجود داشت ایمان مبتنی بر علم است.

وی افزود: جانشین رسول خدا(ص) حضرت علی(ع) نیز به اعتراف کتاب‌های تاریخی و نقل‌های فراوان عالم بودند و می‌فرمودند: هر چه می‌خواهید بپرسید قبل از این‌که دیگر در بین شما نباشم، این در حالی است، افرادی که خود را جانشین رسول خدا (ص) می‌نامیدند در جواب دادن به سؤال‌ها می‌ماندند و از حضرت علی(ع) کمک می‌گرفتند.

الشیخ در توضیح صفت بعدی جانشینان انبیای الهی، گفت: جانشین باید عادل باشد، حضرت موسی(ع) به حضرت یوشع‌بن‌نون(ع) سفارش کردند که تقسیم کردن سرزمین فلسطین را خودتان انجام بدهید و به دیگران نسپارید زیرا شما عادل هستید، همین مسأله در فطرس(ع)، جانشین حضرت عیسی(ع) وجود داشته است.

وی اظهار کرد: عدالت حضرت علی(ع) نیز زبانزد خاص و عام است‌، حتی جرج سمعان جرداق کتابی با عنوان «صوت العدالة الانسانیه؛ صدای عدالت انسانی» درباره عدالت حضرت می‌نویسد و در آن کتاب از عدالت ایشان بسیار سخن می‌گوید.

گفتنی است، این سخنرانی در نهمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر صورت گرفت و پس از علی الشیخ، آیت‌الله سیدجعفر سیدان، استاد درس خارج حوزه علمیه به سخنرانی پرداخت./۸۶۲/201/ب2

ارسال نظرات