۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۴۵۱۱۵۸
معاون پژوهش حوزه های علمیه:

دفاع از هویت علمی شیعی و اسلام ناب رسالت مهم طلبه انقلابی است

معاون پژوهش حوزه های علمیه با تأکید براین که یکی از رسالت های طلبه انقلابی دفاع از هویت شیعی و اسلام ناب است، تصریح کرد: طلبه انقلابی باید در چهارچوب شاخص های تعیین شده علاوه بر منش انقلابی، کنش و رفتار انقلابی نیز داشته باشد.
سید علی عماد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد، معاون پژوهش حوزه های علمیه امروز در نخستین جشنواره علامه حلی در مازندران از علما و روحانیان به عنوان سنگربانان و مرزداران دانش و معارف دینی در جامعه یاد کرد و گفت: علما و بزرگان دینی باید کمک کنند تا هر روز بر درک معارف وحی و سنت در جامعه بیشتر شود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که امروز پژوهش عنصر شاخص در رتبه بندی نظام های علمی جهان است، افزود: شاخص های پژوهشی تعیین کننده است که کدام نظام علمی از رشد بیشتری برخوردار بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد تولیدات علمی در قالب مقالات، فعالیت دانشمندان و مراکز علمی آموزشی و پژوهشی را از جمله شاخص های رشد علمی کشورها دانست و خاطرنشان کرد: امروز مقاله معبر و مظهر تولید دانش در جوامع است و میزان ارجاع و استناد از مهم ترین شاخص ها در رتبه بندی علمی کشورها به شمار می رود.

وی با بیان این که بخشی از نهاد راهبری علم در ایران بر عهده حوزه های علمیه قرار دارد، تصریح کرد: راهبر کلان تحولات علمی در ایران رهبری معظم است که از درون حوزه های علمیه هستند و اگر به این مسأله مهم توجه نکنیم و برنامه ریزی لازم نداشته باشیم در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه، ظرفیت های علمی و پژوهشی در حوزه های علمیه را بسیار بالا توصیف کرد و گفت: متأسفانه علیرغم دارا بودن چنین ظرفیت بالایی خروجی این بخش بسیار کم است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد با اشاره به این که مزیت انقلاب اسلامی و ایران پس از انقلاب تولید علوم انسانی است، ادامه داد: مؤثرترین حوزه دانش در راهبری جهان علوم انسانی است که باید به آن توجه ویژه شود.

وی با بیان این که در حال حاضر ما بیش از سه هزار شیمیست ایرانی در سراسر جهان داریم که بر اساس آمار منتشر شده در سال 2005 بیش از دو هزار و 500 نفر آنها در آمریکا بودند، خاطرنشان کرد: اما درمقابل همه دانشمندان و محققان فعال در حوزه علوم انسانی و اجتماعی به 500 نفر هم نمی رسد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه ضمن تأکید بر تقویت سهم ایران در تولید علوم انسانی جهان؛ رسالت حوزه های علمیه در این بخش را مهم ارزیابی کرد و گفت: متأسفانه ما امروز تولید علم در این بخش داریم اما این تولیدات را نمی توانیم به جهان عرضه کنیم.

وی در ادامه گفت: برای رفع این مشکل و صدور علم به دنیا باید ابتدا تولید، تحقیق، پژوهش و نوشتن در جامعه تقویت شود و همچنین نباید تنها در ادبیات خودمان محدود شویم و باید با آشنایی با زبان های دنیا تولیدات علمی خود را به دنیا عرضه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عماد با اشاره به این که ایران اسلامی یکی از موفق ترین کشورها در تولید علم است، افزود: در این بخش 1/7 علم  جهان را کشورمان تولید می کند که سهمیه میانگین ما از تولید علم دنیا باید یک درصد باشد و در این قسمت پیشتازیم.

وی با بیان این که مدیران حوزه علمیه باید با برنامه ریزی، اساتید با رهبری و طلاب نیز با اجرایی کردن با جهت تولید علم گام بردارند، خاطرنشان کرد: طلبه انقلابی علاوه بر این که منش انقلابی دارد باید در عرصه علم و فرهنگ نیز انقلابی عمل کند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با تأکید براین که یکی از رسالت های طلبه انقلابی دفاع از هویت شیعی و اسلام ناب است، تصریح کرد: طلبه انقلابی باید در چهارچوب شاخص های تعیین شده علاوه بر منش انقلابی، کنش و رفتار انقلابی نیز داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عماد در بخش دیگری از سخنان خود به رشد کمی و کیفی فعالیت های جشنواره علامه حلی در کشور اشاره کرد و گفت: در مقطعی دو هزار و 498 اثر به دبیرخانه ارسال می شد اما امروز با تلاش های صورت گرفته در سال گذشته و نیمه اول امسال این آثار ارسالی به 16 هزار و 900 اثر رسیده است.

وی ادامه داد: آثاری که امسال از سوی دبیرخانه واصل شده پیش بینی می شود بیش از 25 هزار مقاله علمی از سوی طلاب حوزه های علمیه سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره علامه حلی ارسال شود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به طرح شناسایی و حمایت از استعدادهای برتر در حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: این افراد بر اساس شاخص های تعیین شده شناسایی و حمایت های علمی، معنوی و مادی از آنها صورت می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عماد در بخش پایانی سخنان خود افزود: تاکنون در دوره این شناسایی صورت گرفته و امسال نیز حوزه علمیه خواهران و مدارس سفیران هدایت در دستور کار این طرح قرار دارند. /950/202/ب3

ارسال نظرات