۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۴۵۱۱۶۹
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی مطرح کرد؛

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت مبلغان در تبیین اهمیت سرشماری نفوس و مسکن

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95، گفت: باید از فرصت ماه محرم و حضور روحانیان و مبلغان در مساجد و هیأت‌های عزاداری بهره گرفت تا ضمن پرداختن به بحث‌های دینی، موضوع لزوم مشارکت همگانی در سرشماری عمومی نفوس و مسکن به‌ویژه به روش اینترنتی را برای مردم تشریح کنند.
قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی پیش از ظهر امروز در دیدار مسئولان ستاد استانی طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 استان که در دفتر وی برگزار شد، با تأکید بر اهمیت موضوع سرشماری، اظهار کرد: برنامه‌ریزی دقیق برای توسعه کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیازمند اطلاعات و آمار دقیق است.

وی با اشاره بر تأکید ضرورت انجام سرشماری و آمارگیری در مبانی و منابع اسلامی، گفت: پیامبر اکرم (ص) 1400 سال پیش آمار زادوولد را در مدینه ثبت می‌کردند و حتی آمار افرادی را که به‌اصطلاح امروزی، حائز شرایط اعزام به خدمت سربازی بودند را احصا کرده که این امر نشان‌دهنده لزوم توجه به آمار برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها بوده و این اقدام ضروری، امروزه در جوامع متمدن کاملاً مشخص و نیازی مبرم است.

امام‌ جمعه ارومیه با اشاره به فرارسیدن ماه محرم، ابراز کرد: باید از فرصت ماه محرم و حضور روحانیان و مبلغان در مساجد و هیأت‌های عزاداری بهره گرفت تا ضمن پرداختن به بحث‌های دینی، موضوع لزوم مشارکت همگانی در سرشماری عمومی نفوس و مسکن به‌ویژه به روش اینترنتی را برای مردم تشریح کنند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین قریشی انجام درست سرشماری عمومی نفوس و مسکن را لازمه پیشرفت کشور دانست و افزود: با توجه به اهمیت سرشماری به روش اینترنتی، باید تدبیری اندیشیده شود که عموم مردم به واردکردن اطلاعات به این روش ترغیب و تشویق شوند.

نماینده ولی‌ فقیه در آذربایجان‌غربی تصریح کرد: باید به مردم اطمینان لازم داده شود که ارائه آمار نه‌تنها به ضرر آن‌ها نیست بلکه در برنامه‌ریزی برای رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی همچون بیکاری و فقر، بسیار مؤثر است.

وی حفظ کرامت افراد در مراجعات حضوری آمارگیران را مورد تأکید قرارداد و خاطرنشان کرد: نحوه تعامل و برخورد مأموران آمارگیر با خانوارها باید به‌گونه‌ای باشد که پاسخگویان احساس کرامت کرده و با رغبت بیشتری نسبت به ارائه آمار و اطلاعات اقدام کنند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین قریشی گفت: نحوه تعامل و برخورد مأموران آمارگیر در جلب اعتماد مردم و افزایش مشارکت عمومی در سرشماری عمومی نفوس و مسکن بسیار مؤثر است که باید متصدیان امر به این نکته توجه نمایند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: لازم است مأموران آمارگیر درباره حساسیت کار توجیه شوند و با دقت بیشتری در جمع‌آوری و ثبت اطلاعات عمل کنند تا آمار غیرواقعی و نادرست بارگذاری نشود.

وی گفت: با توجه به اینکه از آمار و نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 برای برنامه‌ریزی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استفاده می‌شود، سهل‌انگاری در انجام این وظیفه مهم می‌تواند به ضرر عموم مردم باشد.

امام‌ جمعه ارومیه با اشاره به محرمانه بودن آمار و اطلاعات مردم در سرشماری عمومی نفوس و مسکن، اذعان داشت: تبیین لزوم سرشماری و مقایسه آن با دیگر کشورهای اسلامی و حتی اروپایی، به مردم اطمینان خاطر می‌دهد که سرشماری فقط مختص کشور جمهوری اسلامی ایران و مربوط به بحث‌های امنیتی نیست و نوع دولت‌ها برای برنامه‌ریزی و نیل به اهداف توسعه موظف به انجام طرح‌های آماری هستند.

سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن از سوم مهرماه آغاز می‌شود

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و مدیر اجرایی طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 آذربایجان‌غربی نیز در این دیدار گفت: سرشماري يكي از رويدادهاي مهم كشور است كه از سال 1335 آغازشده و تا سال 85 به‌صورت دوره‌اي و هر 10 سال یک‌بار انجام می‌شد، اما در سه دوره اخير براساس قانون مصوب، مقررشده كه هر 5 سال یک‌بار برگزار شود.

ناصر حضرتی، افزود: سرشماري عمومي نفوس و مسكن در آذربایجان‌غربی هم‌زمان با سراسر كشور از سوم تا 24 مهرماه به‌صورت اينترنتي با شعار «سرشماري اينترنتي، صحت، دقت و صرفه‌جویی» و از 25 مهر تا 25 آبان به‌صورت مراجعه حضوري در همه شهرها و روستاهاي استان انجام مي‌شود.

وی با بيان اينكه مرحله نخست اين سرشماري با استفاده از اينترنت و به‌صورت خوداظهاري خواهد بود، اظهار داشت: سرپرستان خانوار با مراجعه به سامانه "http://sarshomari.ir" نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام و در پايان كد رهگيري دريافت کرده که اين كد رهگيري به‌منزله انجام سرشماري آن خانواده است و با ارائه آن به مأموران آمارگير، نيازي به تكميل حضوري پرسشنامه‌های مربوطه نيست.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه آذربایجان‌غربی اظهار كرد: مراجعه به پايگاه اينترنتي ازلحاظ كاهش هزینه‌ها، ارائه اطلاعات صحیح‌تر و كاهش اتلاف وقت خانواده‌ها بسيار مؤثر بوده و هم استانی‌ها می‌توانند با انجام اين امر، به‌راحتی در سرشماري شركت کنند.

این مقام مسئول افزود: بعد از پايان مرحله اول، مرحله دوم سرشماري با حضور آمارگيران، بدون استفاده از كاغذ و با مراجعه به درب منازل آغاز خواهد شد و سرپرستاني كه در مرحله اول اطلاعات را ثبت کرده‌اند با ارائه كد رهگيري نيازي به ارائه مجدد آمار ندارند.

حضرتی تصريح كرد: در زمان انجام سرشماري در استان، 870 مأمور سرشماري و 154 نفر كارشناس در كنار رده‌هاي اجرايي ايفاي نقش خواهند كرد، به‌طوری‌که درمجموع حدود يك هزار و 300 نفر مستقيماً در گستره استان مشغول جمع‌آوری اطلاعات مربوط به اين سرشماري می‌شوند.

مدیر اجرایی سرشماري عمومي نفوس و مسكن آذربایجان‌غربی گفت: به‌منظور فرهنگ‌سازی جهت انجام سرشماري اينترنتي هم‌زمان با زنگ بازگشايي مدارس، زنگ سرشماري اينترنتي با حضور مقامات ارشد آذربایجان‌غربی در مدارس به صدا درخواهد آمد و تعدادي از دانش آموزان نيز به‌صورت نمادين به‌عنوان هميار سرشماري معرفي می‌شوند.

وی در پایان از امام‌جمعه ارومیه خواست در خطبه‌های نماز جمعه و دیدارها و جلسات متعدد خویش، لزوم مشارکت همگانی در طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن را متذکر شود./201/936/ب1

ارسال نظرات