۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۴۵۱۳۰۳
آیت‎الله مظاهری:

خداشناسی با سخنرانی و علم به دست نمی‌آید

حضرت آیت‎الله مظاهری گفت: رسیدن به خداشناسی استدلالی و با سخنرانی درک نمی‎شود بلکه یافتنی است، تجربه کردنی است، هرکه باشد با تجربه کردنش می‎تواند به مقام‎های بالا برسد، با علم و معارف اسلامی نمی‎شود بلکه نیاز به مجاهدت دارد و اگر بعدش یک گناه آمد انسان سقوط می‎کند، زیاد دیدیم از اهل دل که به خاطر یک گناه سقوط کرده‎اند، به خاطر خوردن غذای شبهه‎ناک سقوط کرده‎اند.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیتالله حسین مظاهری در سخنرانی هفتگی خود در مسجد حکیم اصفهان با تبریک ولادت امام موسی کاظم(ع) به ادامه بحث معرفتالنفس پرداخت و گفت: اگر رابطه انسان با خداوند محکم باشد و جدا در عالیترین مرحله خود باشد انسان به جایی میرسد که به غیر از خداوند نمیبیند، و انسان خلیفةالله واقعی میشود و هدف از خلقت همه همین است، اگر این رابطه محکم شد فرد در دنیا و آخرت عزیز است.

وی ابراز کرد: رسیدن به خداشناسی استدلالی و با سخنرانی درک نمیشود بلکه یافتنی است، تجربه کردنی است، هرکه باشد با تجربه کردنش میتواند به مقامهای بالا برسد، با علم و معارف اسلامی نمیشود بلکه نیاز به مجاهدت دارد و اگر بعدش یک گناه آمد انسان سقوط میکند، زیاد دیدیم از اهل دل که به خاطر یک گناه سقوط کردهاند، به خاطر خوردن غذای شبههناک سقوط کردهاند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که انسان اگر بخواهد خداوند انسان را هدایت میکند، ابراز کرد: قرآن کریم میفرماید ملائکه میگویند من انسان در اختیار کسی هستم که بگوید الله و در این راه استقامت کند، یعنی رابطهشان با خداوند محکم است، اهمیت به واجبات و مستحبات میدهند و از گناهان اجتناب میکنند.

وی اظهار کرد: فرشتگان به این چنین انسانهایی بشارت میدهند که از آینده نترس و از گذشته غم نداشته باش، ما هم در دنیا و هم در آخرت تو را کمک میکنیم، بیایید این خودسازی را تجربه کنیم و به واجبات اهمیت بدهیم تا هنگام نماز در انسان دغدغه نماز اول وقت باشد، در هنگام نماز خیابانها و بازارها باید خلوت باشد و در هنگام نماز نباید در خیابانها ترافیک باشد.

حضرت آیتالله مظاهری با تأکید بر این که خداوند بهترین کسی است که انسان با او میتواند درد و دل کند، ابراز کرد: با خداوند راستی و جدی سخن بگوییم، اگر این گونه باشد گناه هر چه بزرگ و فراوان باشد، خداوند انسان را میآمرزد، یکی از الطاف بزرگ خداوند همین توبه است، ای بندگانی که به خود ستم کردهاید از رحمت خداوند ناامید نشوید، خداوند همه را میآمرزد.

وی ابراز کرد: انسان باید در راه بندگی خداوند باشد، اگر هم توبه شکسته بازآید که خداوند به ملائکه دستور داده تا کمک انسان بکنند، شیطان همراه با کسی است که حرف او را بشنود و گرنه قرآن میفرماید شیطان حق ندارد نسبت به کسی که خدا را دارد بیاید جلو و وسوسه بکند، خود شیطان به خداوند قسم خورد که خدایا همهشان را من گمراه میکنم اما با کسانی که تو آنان را خالص کردهای کاری نمیتوانم بکنم.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: فرشتگان به جایی میرسند که با انسان سخن میگویند، به او میگویند ما هم در دنیا و هم در آخرت تو را کمک میکنیم، بیایید تجربه کنیم و ببینیم که آیا قرآن درست میگوید یا نه؟ این یقظه و بیداری میخواهد و سپس یک توبه جدی میخواهد و بعد از توبه نیاز به تقوا یعنی اهمیت به واجبات و مستحبات و اجتناب از گناه است، به مرور زمان انسان به مراحل بعد که تخلیه و تحلیه و تجلیه و مقام فنا است میرسد، یعنی در نهایت هیچ کسی جز خداوند در دل انسان نیست.

وی خاطرنشان کرد: تهذیب و تزکیه مشکل نیست، ما آن را مشکل کردهایم، چون اعراض کردهایم، نماز خواندن برای ما سنگین است، چون رابطه با خداوند برقرار نکردیم نماز شب برایمان مشکل است، علمای بزرگ نسبت به خواندن نماز شب و عمل به مستحبات بسیار مقید بودند و این گونه بودند که به راه هدایت وارد میشدند./201/914/ب1

ارسال نظرات