۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۷
کد خبر: ۴۵۱۵۹۴

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

ضرورت خروج وقف از مظلومیت، دفاع نخستین پایان نامه با موضوع نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ وقف، هفته دفاع مقدس بهترین فرصت برای پاسداشت ارزش های والای اسلامی و گنجینه دفاع مقدس سرشار از درس عبرت و دستاورد، بخشی از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه را تشکیل می‌دهد.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، عباسعلی جعفری معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در گفت و گویی با بیان  اینکه سازمان اوقاف در سه حوزه قرآن، امامزادگان و موقوفات فعالیت می کند، افزود: هم اکنون 185 هزار موقوفه و یک میلیون و 300 هزار رقبه در کشور وجود دارد.

معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف تصریح کرد: در سال 91 ساختار اوقاف که ساختار قدیمی بوده تغییر کرده و معاونت بهره وری در سطح کلان سازمان و ادارات کل تا ادارات تابعه به منظور تحقیق رویکرد و نگاه اقتصادی سازمان اوقاف باتوجه به ظرفیت عظیم اقتصادی در موقوفات  ایجاد شده است.

 وی با بیان اینکه45 درصد از رقبات یا کم درآمد هستند یا فاقد درآمد که نیازمند درآمد زایی هستند، بیان داشت:7 هزار مستاجر در کشور اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد.

جعفری با اشاره به اینکه بیش از 100 هزار رقبه فاقد رابطه استیجاری در سطح کشور داریم، عنوان کرد: احیا و سرمایه گذاری  در رقبات در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد.

این مسئول تصریح کرد: ایجاد جاذبه برای جذب سرمایه گذار و ورود بخش خصوصی به عملیات عمرانی و سرمایه گذاری از جمله اهداف معاونت بهره وری  به شمار می رود.

جعفری بیان داشت: در بحث عمرانی ایجاد زیرساخت های عمرانی و حرکت مطابق طرح جامع مهندسی بقاع متبرکه از دیگر الویت های معاونت بهره وری محسوب می شود.

 وی با بیان اینکه درآمد امامزادگان در سه محور نذورات خیران و بودجه های ملی، است، اضافه کرد: بیش از 2 هزار و 200 امامزاده و بقعه متبرکه فعال در سطح کشور وجود دارد .که زیرساخت هایی را برای پذیرایی از زائران و مسافران آماده کرده است.

 معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف با بیان اینکه وقف باید از مظلومیت خارج شود تا بتوانیم کمک رسانی بهتری داشته باشیم، ادامه داد: تحول اقتصادی در موقوفات الویت سازمان اوقاف در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

 این مسئول بیان داشت: سازمان اوقاف نظام نامه تطبیق عملکرد با مولفه های اقتصاد مقاومتی را در دستور کار قرار داده است.

 جعفری با بیان اینکه 215 هزار رقبه کشاورزی در سطح کشور وجود دارد گفت: در بحث تولیدات محصولات کشاورزی اوقاف می تواند کمک کار دولت باشد.

نخستین پایان نامه با موضوع نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ وقف دفاع شد

پایان نامه علی شیرین دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی با موضوع نقش رسانه های جمعی در توسعه و ترویج فرهنگ وقف در بین مردم تهران به عنوان نخستین پایان نامه در این عرصه با راهنمایی دکتر صدیقه ببران و مشاورت دکتر محمد رضا رسولی و داوری دکتر سید محمد دادگران در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی دفاع شد.

این پایان نامه که در بیش از 140 صفحه تهیه و تألیف شده است، با استفاده از روش پیمایشی و از طریق پرسشنامه به سراغ 85 نفر از واقفان سال 92 تهران رفته که در این سال مبادرت به ثبت وقف کرده اند. در این پیمایش بیش از 19 سوال در زمینه مسئله و فرضیه های این پایان نامه با واقفان مطرح و یافته های تحلیلی و توصیفی آن در قالب بیش از 19 جدول و نمودار بررسی و تبیین شده است.

براساس این گزارش در این پایان نامه چهار فرضیه ارتباط بین نقش برنامه های رسانه در حوزه وقف و افزایش وقف های جدید، ارتباط معنادار بین عدم اقبال مردم بر وقف و کم کاری رسانه، ارتباط بین نقش رسانه ها در افزایش آگاهی مردم با نیات وقف های جدید و ارتباط معنادار بین برنامه های رسانه ای و ترویج فرهنگ وقف به اثبات رسیده است.

همچنین در پایان این پژوهش بیش از دهها پیشنهاد به منظور تقویت فرآیند تعامل و ارتباطات وقف و رسانه ها مطرح شده است که می توان به تأسیس خبرگزاری وقف، برگزاری جشنواره وقف و رسانه و طرح مباحث وقف در کتب درسی و دانشگاهی اشاره کرد.

هفته دفاع مقدس بهترین فرصت برای پاسداشت ارزش های والای اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی به مناسبت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: هفته دفاع مقدس یادآور رشادت ها و ایثارگری های رزمندگان اسلام و حمایت و پشتیبانی ماندگار ملت مقاوم ایران در هشت سال جنگ نابرابر است ملت ما در طول دوران دفاع مقدس با اتکا به خداوند متعال، اطاعت از ولایت و حفظ وحدت و حضور در صحنه توانست در برابر مقابل حجم گسترده ای از دشمنان که از صدام و عراق حمایت می کردند بایستد و اجازه ندهد وجبی از خاک مقدس میهن در اشغال متجاوزان بماند.

وی در ادامه افزود: رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس، مخلصانه از میهن اسلامی دفاع کردند و امنیت، اقتدار و صلابت امروز، مرهون زحمات این قشر ایثارگر است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه بیان کرد: وجود شهدا به عنوان یک شاخص و ستاره‌های هدایت است که زمانی کارکردهای آن ظهور پیدا می‌کند که انسان بتواند از آن بهره ببرد و نسبت به آنها معرفت پیدا کند.

حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی در ادامه گفت: در همین راستا مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند؛ «جنگ تحمیلی را دشمن برای خاموش کردن انقلاب به راه انداخت، اما همین جنگ تحمیلی باعث شعله ورتر شدن نیروی انقلاب و روحیه ی انقلاب شد.»

وی در ادامه یاد آور شد: دفاع مقدس و خون شهدا موجب گسترش دین اسلام در دنیا و همچنین بیداری اسلامی در کشورهای مسلمان شد واین موضوع باعث ترس و هراس غرب شد و برای جلوگیری از این پدیده خودجوش دست به اسلام هراسی و خشن جلوه دادن چهره اسلام زدند.

فرمانده پایگاه بسیج اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه خاطر نشان شد: بیداری اسلامی فاکتور مستقلی نیست و پیدایی و پیدایش بیداری اسلامی برگرفته از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است یکی از آثار جدی دفاع مقدس این است که می توان در مقابل ظلم ایستاد و به پیروزی رسید و پیروزی های بدست آمده در بیداری اسلامی حاصل انعکاس ندای انقلاب اسلامی و رشادت های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس است.

حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی در ادامه به جایگاه بیداری در قرآن اشاره کرد و گفت: خداند در قرآن کریم می فرماید: وَ لا تَکُونُوا کَالَّذینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ. (حشر / 19) و مانند کسانی مباشید که خدای را فراموش کردند و خدا خودشان را فراموششان ساخت. اینان همان فاسقانند.

وی در ادامه افزود: شهدا با تقدیم جان خود موجبات عزت و اقتدار نظام اسلامی شدند و تداوم راه شهدا امری لازم و ضروری است چرا که این بزرگواران حقیقت راه حق را دریافت کرده بودند و به سمت سعادت و تعالی گام برداشتند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان عنوان داشت: استان اصفهان در طول هشت سال دفاع مقدس بیش از 23 هزار شهید تقدیم اسلام کرد که این شهدا پرورش یافته مکتب اهل بیت(ع) و مشق آزادی و آزادگی را در جوار حرم مطهر امامزادگان عظیم الشان تمرین کردند و امروز ما باید وجود امامزادگان جلیل القدر را که یکی از بزرگترین گنج های معنوی و ستارگان آسمان هدایت هستند را ارج بنهیم و با تببین آموزه های این علما و بزرگان در راستای گسترش بیداری اسلامی گام برداریم و این امر محقق نمی شود مگر با پیروی از منویات مقام معظم رهبری(دامت برکات) که فرمودند: بقاع متبرکه باید به قطب های فرهنگی تبدیل بشوند.

وقف یک قطعه زمین به ارزش 100 میلون ریال توسط جوان فیروزآبادی

احمد میری گفت : یک جوان فیروزآبادی یک قطعه زمین به ارزش یکصد میلیون ریال در شهرستان فیروزآباد را وقف کرد.

وی بیان کرد: این وقف توسط واقف خیراندیش فرشاد گورکانی به متراژ 440 متر مربع صورت پذیرفت.

وی افزود: نیت این واقف خیر اندیش، احداث مسجد بنام مبارک امام زمان (عج) است.

 گنجینه دفاع مقدس سرشار از درس عبرت و دستاورد است

مهندس عبدالرضا عابد قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز در همایش سراسری مدیران کل، معاونان ستادی و مدیران کل استانی ادارات اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه گنجینه دفاع مقدس سرشار از درس و عبرت و خاطرات ناگفته و دستاوردهای گوناگون برای کشور است تصریح کرد : رزمندگان اسلام به جهت بندگی و خلوص نیت و عبادت درگاه حق هر کدام شان مجاهدی بزرگ و رزم آوری جنگ آور و شجاع و مخلص بودند  که توانستند با تلاش و پایمردی دشمن تا بن دندان مسلح ومتجاوز را به زانو درآورند.

وی تصریح کرد : یکی از دعاها و تکیه کلامهای دائمی رزمندگان اسلام و فرماندهان جنگ مثل شهید میثمی و سردار شهید همدانی طلب عاقبت بخیری بود که این عزیزان عاقبت هم به آرزوی خویش یعنی فوز عظیم شهادت رسیدند و دعایشان در درگاه حق به اجابت رسید.

توزیع 400 بسته لوازم تحصیلی در طرح مهر تحصیلی مشهد

حجت الاسلام محمد ذاکری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد گفت:همزمان با بازگشایی مدارس و در راستای اجرای امینانه و عمل به نیات واقفین خیر اندیش، موقوفات مرتبط با امور تحصیلی و کمک به دانش آموزان بی بضاعت و کم بضاعت در شهرستان مشهد اجرای نیت شدند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شناسایی این دانش آموزان از طریق آموزش پرورش صورت گرفته افزود: بر همین اساس تعداد 400 بسته لوازم التحریر و نوشت افزار از محل موقوفات مرتبط تهیه و در قالب طرح مهر تحصیلی بین دانش آموزان نیازمند مدارس حاشیه شهرستان مشهد توزیع شد.

حجت الاسلام ذاکری در پایان اظهار کرد: امید است با ترویج سنت حسنه وقف و جهت دهی نیات واقفین و کمک های خیرین در زمینه های تحصیلی و علمی در آینده تعداد بیشتری از دانش آموزان نیازمند از طرح مهر تحصیلی بهره مند شوند./1325/پ204/ی

ارسال نظرات