۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۴۵۱۹۶۷
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

اصفهان در تکوین فرهنگ ایرانی و شکوفایی علمی در دوران اسلامی نقشی بارز داشته است

جنتی شهری که قدردان هنرمندان خویش است را شهری مانا و پویا دانست و گفت: هیچ منزلتی چون هنر ماندگار نیست، اصفهان در تکوین فرهنگ ایرانی و شکوفایی علمی در دوران اسلامی نقشی بارز داشته است، نکته مهم در بناهای تاریخی اصفهان این است که بافت قدیم را به بافت جدید پیوند می زنند.
وزیر ارشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امشب در مراسم هشتادمین سالگرد تأسیس هنرستان هنرهای زیبای اصفهان و جشن تقدیر از 50 هنرمند پیشکسوت اصفهانی که در محل هنرستان برگزار شد، با تبریک هفته دفاع مقدس، گفت: امروز این امنیت و برگزاری این چنین نشستهایی که در امنیت کامل برگزار می شود را مدیون شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم و خانواده های ایشان هستیم.

وی ادامه داد: اصفهان پایتخت فرهنگ و هنر ایران اسلامی است و هنرمندان بسیاری در این شهر پا به عرصه هنر گذاشتند و توانستند آثار بسیار گرانبها و ماندگاری را به جهانیان عرضه کنند، هر چند تاریخ آموزشهای رسمی هنری در این شهر به یک صده و تاریخ تأسیس هنرستان هنرهای زیبا به 80 سال می رسد، اما تاریخ آموزشهای پدر و فرزندی و شاگرد و استادی به صورت غیر رسمی تاریخی بسیار طولانی و نامحدود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: هنرآفرینان این شهر در تاریخ هنر آنقدر فراوانند که فقط ثبت عنوان آنها کتابی مفصل را می طلبد، هنوز هم در هر کوچه و خیابان این شهر استادانی در فنون مختلف با کمال تواضع کار می کنند، هیچ منزلتی چون هنر، باقی و ماندگار نیست.

جنتی بیان داشت: شهری که قدر هنرمندان خود را بداند، شهری مانا، پایدار و پویاست و هرگز به فراموشی و سستی نمی گراید و هر روز شادتر می شود، اصفهان روزگاری پایتخت ایران بود و به روایت تاریخ در تکوین فرهنگ ایرانی و شکوفایی علمی در دوران اسلامی نقشی بارز داشته است.

وی اظهار داشت: شاید نام برخی از معماران بزرگ در طول تاریخ کمرنگ و فراموش شده باشد، اما آثار به یادگار مانده در این شهر از وجود هنرمندانی متفکر، ایده پرداز و خلاق حکایت می کند، یکی از این هنرمندان استاد علی اکبر اصفهانی ملقب به معمارباشی  در عهد شاه عباس کبیر است که مسجد امام اصفهان از آثار شاهکار او است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در دوران شاه عباس اول صفوی معماران خلاق اصفهانی مأموریت یافتند تا باشکوه ترین آثار معماری ایران را بیافرینند که خلق برخی از آنها از سوی انسانها قابل باور نیست، استادان این بناها مسلط به فنون معماری و ریاضیات و سایر علوم مربوطه بوده اند.

متأسفانه برخی شهرداران و معماران ما برخی بافتهای تاریخی و میراثی را تخریب کردند

جنتی با انتقاد از تخریب برخی بناهاب تاریخی، گفت: نکته مهمی که در معماری بناهای تاریخی اصفهان وجود دارد این است که گویی معمارباشی آنها چند صد سال بعد را هم می دیده و پیش بینی کرده است و بافت قدیم و جدید را به هم پیوند می دهند، بر عکس دهه های اخیر که متأسفانه برخی شهرداران و معماران ما برخی بافتهای تاریخی و میراثی را تخریب کردند و به جای آنها بناهای غربی و رومی ساختند.

وی تصریح کرد: با اینکه معماران اصفهانی این بناهای شاهکار را به سفارش سلاطین وقت و به پشتوانه دولت صفوی به انجام رساندند، اما حفاظت از هویت ایرانی و اسلامی در این بناها کاملاً مد نظر قرار گرفته است، هنر وقتی ارزشمند است که جوششی باشد، هنر سفارشی هم می تواند جوششی باشد، اما هنر فرمایشی ارزش چندانی ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ‏افزود: آثار تاریخی هنرمندان ما در اصفهان و سایر بلاد نشان می دهد که هنرمندان ما بسیار جلوتر و خلاقتر از هنرمندان سایر نقاط جهان بوده اند و انتظار می رود تا امروز هم این چنین باشد و ما سرآمد هنر در جهان باشیم.

جنتی بیان داشت: به طور قطع در شهر هنردوست اصفهان مراکز فراگیری هنر پر رونق و مشتاقان فراگیری هنر فراوانند، هنرستان هنرهای زیبای پسران، دختران و هنرستان شهرضا از جمله مراکزی است که به صورت تخصصی به پرورش هنرجویانی در رشته های تجسمی، نقاشی، گرافیک، صنایع دستی، پویانمایی، موسیقی، نمایش و سینما می پردازد.

وی مردم اصفهان را هنرشناس دانست و اظهار داشت: ار صد بار به اصفهان سفر کنیم و عمارات، پلها و بناهای تاریخی آن را نگاه کنیم، از چگونگی به وجود آمدن این بناهای عظیم با امکانات اندک آن زمان، احساس شگفتی خواهیم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ‏با اشاره به اهمیت بعد گردشگری اصفهان، ابراز داشت: هر گرشگری که به اصفهان بیاید از این همه شوق و شور و زیبایی هنر در این شهر شگفت زده می شود و پس از بازگشت به کشور خود سفیر اصفهان در کشورش می شود، شاید پروفسور پوپ که از آمریکا به اصفهان آمده همین حالات را تجربه کرد که اصفهان را به عنوان موطن خویش برگزید و در نهایت در کنار زاینده رود آرمید. /869/201/ب2

ارسال نظرات