۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۴۵۲۰۰۰
مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید:

مسؤولان هیئات مذهبی زمینه مشارکت جوانان در مدیریت مراسم محرم را فراهم کنند

مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید با تأکید بر اینکه باید به مرور مسؤولیت برگزاری مراسم محرم به جوانان واگذار شود، از مسؤولان هیئات مذهبی خواست تا با استعدادیابی و استعدادپروری، زمینه مشارکت بیشتر جوانان در مدیریت مراسم محرم را فراهم کنند.
حجت الاسلام وافی- معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام مرتضی وافی، مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید شب گذشته در همایش مسؤولان هیئات مذهبی استان خراسان شمالی که با موضوع نقش تشکلهای دینی در کاهش آسیبهای اجتماعی در محل حسینیه صاحب‌الزمان(عج) بجنورد برگزار شد، با اشاره به نقش مسؤولان هیئات مذهبی در کاهش آسیبهای اجتماعی، اظهار کرد: هوشیاری مسؤولان هیئات مذهبی امری لازم و ضروری برای بیداری جوانان است.

وی با تأکید بر اینکه در این راستا باید مسؤولان هیئات مذهبی در برگزاری دعاهای وارده تلاش بیشتری داشته و مسؤولیتها را به دیگران هم انتقال دهند، افزود: با توجه به هجمه همه‌جانبه دشمنان علیه افکار و اندیشه‌های اسلامی و انقلابی جوانان، ضروری است مسؤولان هیئات مذهبی از این سرمایه‌های جامعه با آغوش باز استقبال کرده و آنچه را که می‌دانند به مرور زمان به آنها انتقال دهند.

حجت‌الاسلام وافی اضافه کرد: حضور جوانان و نوجوانان در کنار مسؤولان هیئات مذهبی در مساجد و تکایا باید پررنگ‌تر باشد؛ از این‌ رو بایستی مسؤولان هیئات تمام بار هیأت را تنهایی به دوش نکشیده و به دنبال استعدادپروری و استعدادیابی باشند.

وی خطاب به مسؤولان هیئات مذهبی استان، خاطرنشان کرد: با رفتار و اخلاق نیکو از یک‌سونگری و همه جانب‌داری خود بر اوضاع هیئات بپرهیزید، به‌ تنهایی تمامی مسؤولیتها را به دوش نکشید و کارها را با شناخت توان افراد به‌ ویژه جوانان به آنها واگذار کرده و این سرمایه‌ها را کنار خود پرورش دهید.

حجت‌الاسلام وافی در ادامه مسؤولیت جلوگیری از آسیبهای عزاداری را بر عهده مسؤولان هیأتهای عزاداری دانست و افزود: در حال حاضر مهم‌ترین مسأله در برنامه‌های عزاداری امام حسین(ع) در ایام محرم‌الحرام تقویت روحیه ایثار و تبیین اهداف امام حسین(ع) از قیام در برابر ظالمان و مستکبران آن زمان است.

وی ادامه داد: مسؤولان هیأتهای مذهبی باید با تدبیر و برنامه‌ریزی صحیح، سعی در برگزاری برنامه‌های این ایام با کمترین آسیب و بیشترین بهره‌برداری با هدف تعمیق اعتقادات و جلوگیری از ورود نمادها و روشهای غلطِ عزاداری به مراسم امام حسین(ع) داشته باشند.

حجت‌الاسلام وافی با اشاره به دعوت از روحانیان برجسته و توانمند در ایام محرم، اظهار کرد: باید روحانیان افزون بر تشریح و تبیین اهداف قیام امام حسین(ع) به مباحث اخلاق و خانواده هم ورود کرده و با بیان مسائل روز و مشکلات اخلاقی و خانوادگی، برای حل آنها راهکار ارائه دهند.

وی افزود: فرصتهای ارزشمندی در مناسبت‌های مذهبی به‌ ویژه در ماه محرم و صفر وجود دارد که استفاده مناسب و بجا از این مجالس و محافل‌، می‌تواند اثرگذاری بهتر و ماندگارتری داشته باشد.

حجت‌الاسلام وافی با بیان اینکه اگر این‌گونه مراسم بی‌برنامه و بدون آسیب‌شناسی برگزار شده و هدایت نشوند قطعاً دچار افراط و تفریط می‌شود، اضافه کرد: افراط و تفریط در زمینه برگزاری برنامه‌های عزاداری ماه محرم نه‌ تنها اثربخش نیست بلکه آثار مثبت این مراسم را هم زائل می‌کند./9314/202/ب2

ارسال نظرات