۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۴۵۲۰۵۴

ريیس سابق کمیته مسلمانان آلبانی درگذشت

رایزن فرهنگی ایران در تيرانا در پيامي درگذشت ريیس سابق کمیته مسلمانان آلباني را تسليت گفت.
سلیم موچا

به گزارش خبرگزاری رسا، رایزن فرهنگی ایران در تيرانا درگذشت ريیس سابق کمیته مسلمانان آلبانی را تسلیت گفت.

در متن اين پيام تسليت كه خطاب به اسکندر بروچای، ريیس كنوني کمیته مسلمانان آلبانی منتشر شده، آمده است:

خبر درگذشت مرحوم سلیم موچا، موجب تأسف اینجانب و همکاران شد.

سلیم موچا به عنوان یک روحانی فعال در خدمت به اسلام و مسلمانان آلبانی، همواره همکاری و همراهی قابل توجهی با بنیاد سعدی شیرازی داشتند و خدمات ارزنده‌ای را از خود به یادگار گذاشتند. بنیاد فرهنگی سعدی شیرازی (رايزني فرهنگي ايران در آلباني) درگذشت این عالم ربانی را به عموم مسلمانان کشور برادر و دوست آلبانی؛ به ویژه حضرتعالی و همه ائمه جماعات و خانواده معزز آن مرحوم تسلیت عرض می‌نماید.

معرفي سليم موچا
مرحوم سلیم موچا، در همکاری‌های فرهنگی و مذهبی با بنیاد فرهنگی سعدی شیرازی بسیار فعال بود. وی با برخورداری از اندیشه وحدت و همگرايی مسلمانان به خصوص همراهی با رایزنی فرهنگی و سفارت جمهوري اسلامي ایران در تیرانا (پايتخت)، از خود طی سالیان گذشته خاطرات و آثار ماندگاری به جای گذاشت.

سلیم موچا فردی واقع‌بین و همگرا و همواره در کنار رایزنی فرهنگی ايران بود و اصولاً در گرایش به یک جریان خاص اعم از وهابی یا گولنی یا هر جریان دیگر جهان اهل سنت، احتیاط می‌كرد و سعی داشت مساجد و امامان جماعت در سطح کشور آلبانی را اولاً از حیث اجتماعی و علمی احیاء كند؛ ثانیاً اندیشه وحدت و همگرايی را ترویج می‌كرد.

حاج سلیم موچا، ريیس افتخاری کمیته مسلمانان آلبانی، چندي پيش و در ٨٠ سالگی، بر اثر بيماري ناشي از كهولت سن، درگذشت.

حاج سلیم موچا، به عنوان رهبری که کمیته مسلمان آلبانی اصلاح كرد و برای جامعه مسلمانان آلبانی کوشش فراوانی انجام داد. وي اقدامات مهم و مشخص در مسیر بهبود وضعیت کمیته مسلمانان آلبانی در سراسر کشور و احیای زندگی معنوی و روحانی مسلمانان مؤمن انجام داد.

حاج سلیم موچا، برای مدت ده سال (٢٠٠٤-٢٠١٤) در رأس مسلمانان آلبانی بود و با توجه به موانع مختلف چون سن بالا و سلامت جسمي نامناسب، توانست تا آخرین روز فعالیت در کمیته مسلمانان آلبانی کار کند و به وظایف بزرگ خود در این مرکز عمل کند./982/ب102/د

ارسال نظرات