۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۴۵۲۱۸۵
استاد حوزه علمیه قم تشریح کرد؛

دلایل رد جریان منحرف یمانی و احمد الحسن

استاد مرکز تخصصی مهدویت با تأکید بر این که جریان احمد بصری و یمانی جریانی انحرافی به شمار می رود، دلایل رد آن ها را تشریح کرد.
حجت الاسلام نصرالله آ‌یتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام نصرالله آیتی استاد مرکز تخصصی مهدویت در نشست نقد و بررسی جریانات انحرافی مهدویت(یمانی، خواب و استخاره) که در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، گفت: جریان احمد بصری از سال 1999 آغاز شده که بنیانگذار این فرقه انحرافی احمدبن اسماعیل متولد 1970 در بصره است که مهندسی معماری دارد.

وی افزود: این شخص در سال 99 ادعا می کند که حضرت حجت(عج) را در عالم خواب و سپس در بیداری ملاقات کرده که ایشان به وی فرموده است به نجف برو و مأمور هستی که برای ظهور زمینه سازی کنی، این شخص ادعا می کند که نوه و جانشین امام زمان(عج) است.

حجت الاسلام آیتی با بیان این که احمد بصری ادعا می کند که نخستین نفر از 313 یار امام زمان(عج) است، ابراز داشت: این شخص همچنین مدعی رسول و مهدی بودن است و ادعا می کند که همزمان مقام ولایت و رسالت دارد.

وی ادامه داد: این شخص منحرف غیر از مقام الوهیت همه چیز را برای خود ادعا کرده است، احمد الحسن غایب است و از طریق شبکه های اجتماعی با طرفداران خود ارتباط برقرار می کند، این شخص در برخی شهرهای ما هم طرفداران اندکی پیدا کرده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که این جریان متقد هستند که پس از امام زمان(عج) 12 مهدی از نسل ایشان به ترتیب جانشین حضرت می شوند، ابراز داشت: در نقد این جریان از چهار زاویه می توان ورود کرد که یکی از آن ها نقد مبانی این جریان است.

وی عنوان کرد: یکی از مبانی آن ها این است که علم رجال بدعت به شمار می رود و برخی از آن ها حتی معتقد به تحریف قرآن هستند، همچنین می گویند که در آستانه ظهور قرار داریم و می گویند که از نشانه های ظهور حضور آمریکا در عراق، خرابی شامات و چند نشانه دیگر به شمار می رود که این ها اتفاق افتاده است.

استاد مرکز تخصصی مهدویت خاطرنشان کرد: اعتقاد به رجعت یکی از مسلمات است از این رو اعتقاد مهدی پس از مهدی در تعارض با این اعتقاد مسلم است، بر فرض این که 12 مهدی پس از امام زمان(عج) بیاید و درست باشد چه دلیلی دارد که احمد بصری جزو آن ها باشد.

وی اضافه کرد: استناد و ادله این جریانان انحرافی غالبا خواب است، آن ها ذکری درست کردند که می گویند اگر 40 شب خوانده شود در عالم رویا یکی از اهل بیت(ع) دیده می شود که به انسان می گویند که احمد بصری پر ما بوده، امام معصوم و فرزند ما است.

حجت الاسلام آیتی با بیان این که یکی دیگر از ادله آن ها استخاره است، گفت: می گویند دل به خدا بسپارید و بگویید من می خواهم امام زمان(عج) و حق را بشناسم، این جریان در ادامه این روش می گوید که پس از خواندن ذکری باید لای قرآن را باز کنند اگر خوب آمد می گویند ایمان بیاور اما اگر بد بود می گویند نیت شخص خالص نبوده است.

وی افزود: به اندازه ای استخاره می کنند تا خوب بیاید، یکی از نقدهایی که وجود دارد نقد شخصیت احمد بصری است؛ اگر اشتباهی از سخنان و رفتار این فرد اعلام شود همه ادعاهای آنان بی اعتبار می شود، بر فرض این که در آستانه ظهور بوده و 12 مهدی پس از امام زمان(عج) داریم چه دلیل وجود دارد که این آقا از همان اشخاص باشد؛ اگر آقایی که می گوید امام معصوم است و مقام ولایت و رسالت دارد یک غلط پیدا شود تمام ادعاهایش بی اساس و مشکل خواب نیز حل می شود.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: به عنوان مثال اگر فردی صد بار در حضرت رسول(ص) را خواب ببیند و ایشان بفرمایند که نماز واجب نیست با این خواب چه می کند به یقین به دیوار می کوبد، نه این که نستجیر بالله حضرت اشتباه کردند بلکه از این که خواب در تعارض با امر مسلم دین است نمی توان اعتنایی کرد و می فهمیم که خواب شیطانی بوده و کسی که دیده شده پیامبر نبوده است.

وی ادامه داد: اگر انحراف احمد بصری را ثابت کنیم و در هزاران خواب اهل بیت(ع) را ببینیم که بگویند آن شخص امام است همه را به دیوار می کوبیم  و یقین پیدا می کنیم کسی که ما دیدیم اهل بیت(ع) نبوده است چون اگر بپذیریم اهل بیت(ع) فرمودند احمد بصری امام به شمار می رود یعنی آدم بی سواد امام است که در تعارض با مسلمات دین است.

حجت الاسلام آیتی با بیان این که از مسلمات دین است که آدم بی سواد امام نمی شود، ابراز داشت:  اگر در خواب دیده شود که بگویند احمد بصری بی سواد امام است یقینا باید نسبت به آن بی اعتنا بود، اگر زاویه نقد شخصیت وارد شویم مشکل خواب و استخاره هم حل می شود.

وی عنوان کرد: جایی که خداوند مسأله مسلمی را همانند آفتاب تابان بیان کرده اگر استخاره و خوابی خلاف آن بود قابل اعتنا نیست، از احمد بصری فایل صوتی وجود دارد که قرآن را غلط می خواند؛ الان بچه 5 ساله داریم که قرآن را بدون غلط می خواند اما این شخص که ادعای امامت و رسالت دارد قرآن را غلط می خواند.

استاد مرکز تخصصی مهدویت خاطرنشان کرد: در سایت رسمی این شخص برای ماله کشی این افتضاح کتاب نوشتند، این نشان می دهد که آن فایل صوتی غیر قبل انکار بوده است و با جست وجو در لابلای احادیث مدعی شدند که امام صادق(ع) هم قرآن را اشتباه می خواندند؛ مگر می شود کسی که با قرآن آشنایی ندارد و آن را غلط می خواند امام معصوم باشد.

وی اضافه کرد: احمد بصری ادعا کرده که نوه امام زمان(عج) و سید است اما بزرگان قبیله او اعتراف کردند که در آن قبیله سید وجود ندارد، این شخص می گویند از علما خواستم که از من طلب معجزه کنند تا جایگاه من را نزد امام زمان(عج) بشناسند اما علما محل نذاشتند و پدرم امام زمان(عج) فرمود که تو پیش قدم شو و معجزه نشان بده که من هم همین کار را انجام می دهم.

حجت الاسلام آیتی با بیان این که احمد بصری می گوید معجزه اش این است که می داند قبر حضرت زهرا(س) در کجا قرار دارد، گفت: این شخص می گویند «حضرت در کنار امام حسن(ع) دفن هستند و گویا امام حسن مجتبی(ع) در آغوش مادر دفن شده است، این معجزه من است و حاضر هستم بر آن قسم بخورم.»

وی افزود: این گفته نشان می دهد که این شخص به اندازه طلبه پایه دوم سواد ندارد و حتی تعریف معجزه را بلد نیست، معجزه امر حقی است که قابل راستی آزمایی باشد و از حقانیت و از این که کسی نمی تواند مثلش را بگوید یا انجام دهد پی برده می شودکه آن شخص با عالم ملکوت ارتباط دارد، این که گفته شود که قبر حضرت زهرا(س) در کجا است که قابلیت راستی آزمایی ندارد.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: کسی که این قدر فهم پایانی دارد و معنای معجزه را نمی داند چگونه می تواند امام باشد، کوتاهترین مسیر برای نقد این جریان منحرف نقد شخصیت احمد بصری است./1323/پ201/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۶
مبلغان این جریان همیشه می‌گویند که ما آماده مناظره با علمای اسلام، مسیحیت و یهود در هر جای دنیا هستیم. یک نمونه از مناظره‌ها را عرض می‌کنم: خبر احمد الحسن به آیت الله سید صادق روحانی از مراجع مقیم در قم رسید. ایشان فکر کردند احمد الحسن جوانی است که وجه برایش مشتبه شده است و ما وی را آگاه می کنیم که به مرگ جاهلی از دنیا نرود. احمد الحسن گفت من اگر به ایران بیایم مرا به قتل می رسانند. آیت الله روحانی که فهمید قضیه فرا‌تر از مشتبه شدن وجه است فرمود، خب بگویید کجا هستید من بیایم. گفت نه، شما می‌خواهید آدرس مرا پیدا کرده و مرا به قتل برسانید. آیت الله روحانی مجددا گفتند که یک کشور سومی پیدا کنید تا در آنجا با هم مناظره کنیم ولی احمد الحسن نیامد. آیت الله روحانی گفتند من ۴۰ جلد کتاب در فقه نوشته‌ام، شما اشکالات کتاب مرا بگویید، مگر شما امام نیستید و عصمت ندارید؟! احمد الحسن گفت من وقت خواندن کتاب شما را ندارم. درحالیکه اگر بر فرض محال، احمد الحسن عصمت داشت با علم الهی سریعاً باید می‌گفت در جلد فلان، صفحه فلان مشکل دارد.

مناظره کردن این افراد ـ به اصطلاح آماده ـ نیز اینگونه است و کاملاً شعاری است. عده‌ای فریب این جریان را خورده‌اند و یک طرفه فقط ادعاهای اینها را شنیده و چشم و گوش بسته قبول کرده اند. متأسفانه یکی از مشکلات ما این است که امروز در زمینه مهدویت خوب ورود پیدا نکرده و به سؤالات جوانان پاسخ درست نداده‌ایم.
2
0